ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۲۱

ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی

نتشارات ماک به تازگی کتابی از گوییدو گویدی عکاس صاحب نام ایتالیایی به نام «ورامنته» به چاپ رسانده است.

گویدو گویدی، متولد سال ۱۹۴۱ در شهر چزنا است. او تحصیلاتش را در زمینه معماری در دانشگاه موسسه معماری در ونیز و زیر نظر معماران برجسته ای همچون کارلو اسکارپا تکمیل کرد. او در دهه هفتاد به همراه لوییجی گیری تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین عکاسان ایتالیا شد و با تاثرات از نئورئالیزم و فیلمسازانی همچون میکل آنجلو آنتونیونی، هنر مفهومی و البته تاریخ معماری به نوعی گرامر بکر و شخصی در عکاسی دست یافت. 

 
 

ورامنته که در زبان ایتالیایی به معنای واقعا است، در برگیرنده گزیده‌ای از عکس‌های گویدو گویدی در چهل سال اخیر است. برای گویدو گویدی وسیله‌ای است برای تجربه و فهمیدن جهان پیرامونش. عکس‌های او که عمدتا در استان امیلیا رمانیا در ایتالیا گرفته شده است، تعریف ساده و در عین حال عمیقی از عکاسی و پروسه‌ی دیدن هستند. او می‌گوید: « عکاسی برای من یافتن حیرتیست که در عکس‌های اولیه می‌دیدیم، البته به شکلی ناخود‌آگاه. اگر از من بپرسید کدام عکس‌هایم را بیشتر دوست دارم، خواهم گفت که اولین عکس‌هایم. چون که نمی‌دانستم چه کار می‌کنم. چون نمی‌دانستم دقیقا چه اتفاقی در عکس‌هایم می‌افتد.»

 

 
 

ورامنته به شکل نمایشگاه در ماه ژانویه در بنیاد کارتیه برسون در پاریس به نمایش در‌آمد و در ماه ژوئن ۲۰۱۴ در نمایشگاه بزرگی در آمستردام در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.