باج‌خواهی بدافزار اندرویدی از کاربران
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۳/۲۰

باج‌خواهی بدافزار اندرویدی از کاربران

بدافزار جدیدی برای دستگاه‌های اندرویدی عکس‌‌ها، ویدئو‌ها و اطلاعات شما را گروگان گرفته و آنها را برای باج‌گیری نزد خود نگه می‌دارد.

این تروجان به نام SimpleShocker گوشی‌های هوشمند را قفل کرده و عکس‌ها و محتویات دیگر را رمزگذاری کرده و برای بازگرداندن وضعیت گوشی به حالت اول درخواست باج می‌کند.

البته تا به این لحظه بیشتر، کاربران اروپای شرقی در معرض خطر بوده‌اند.

در این اسکرین‌شات یک هکر ۲۶۰ یوای‌اچ (واحد پولی اوکراین) که مهادل ۲۱ دلار است برای بازکردن قفل دستگاه خواسته است. در این پیغام علاوه بر اینکه گفته شده که پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان پرداخت گوشی دسترسی به گوشی امکان‌پذیر خواهد بود کاربر گوشی را متهم به دانلود غیرقانونی نرم‌افزار کرده است.

هرچند امکان این وجود دارد تا با ری‌بوت کردن دستگاه اندرویدی و در حالت safe mode بدافزار را پاک کرد اما احتمال این می‌رود که فایل‌های رمزگذاری‌شده هم همراه بدافزار پاک شوند.

این خبر دو هفته پس از این منتشر می‌شود که دارندگان دستگاه اپل در استرالیا گزارش داده‌اند که گوشی‌های آنها هک شده‌ و هکر مربوطه از آنها طلب باج کرده است. این‌بار اما این پیغام شوم بر روی دستگاه‌های آی‌او‌اس مثل آی‌فون، آی‌پد و مک ظاهر شده و از آنها خواسته شده تا ۵۰ دلار به حساب پی‌پل اعلام‌شده پرداخت کنند.

البته شواهدی در دسترس نیست که هک‌شدن دستگاه‌های اندرویدی در اروپای شرقی ربطی به ماجرای هک‌شدن دستگاه‌های آی‌او‌اس داشته باشد.

منبع: +