دعوت به تماشای رایگان کتاب‌های عکس
امیر کردونی مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۰۱

دعوت به تماشای رایگان کتاب‌های عکس

«خوزه خاویر سرانو» و «سالوا لوپز» دو عکاس و عشق کتاب عکس هستند که هدفشان برپا کردن بزرگترین کتابخانه عکس دنیا در فرمت ویدئویی است. آنها از کتاب‌هایی که به دستشان می‌رسد از بالا و در حال ورق زدن کتاب با کیفیت اچ‌دی فیلم گرفته و در ویمئو-سرویس میزبانی ویدئو- آپلود می‌کنند. این دو تا به حال بیش از ۱۵۰ کتاب را به این گونه فیلم گرفته‌اند که بیشتر آنها را عکاسان معاصر تشکیل می‌دهند.

پیش از پذیرش عکاسی به عنوان یک فرم هنری توسط  موزه‌ها و گالری‌های هنری در نیمه‌ی قرن بیستم، کتاب ها مهم‌ترین رسانه‌ برای ارائه‌ی عکس‌ها بودند. بعد از فراگیر شدن عکس‌ها در دنیای هنر، به دلیل پتانسیل کتاب در نشان دادن تعداد بیشتر عکس‌ها، بالا رفتن کیفیت چاپ، صرفه اقتصادی، توزیع آسان، فراگیری آن و همچنین علاقه‌مندی کلکسیون‌داران به خرید کتاب عکس به عنوان یک کالای هنری، عکاسان بیشتری علاقه دارند تا آثار خود را به این روش ارائه کنند. به علاوه مخاطبان احساس راحتی بیشتری با آنها می کنند. مارتین پار از اعضای آژانس مگنوم، که خود یکی از مهم ترین مجموعه‌داران کتاب عکس‌های جهان و کارت‌پستال‌ است و نویسنده کتاب "تاریخ کتاب عکس‌ها" که در دو جلد منتشر شده است، می گوید:«عاشق کتاب عکسم. کتاب عکس‌ها مثل ایده‌های در سفر هستند. کسی‌که کتاب را دریافت می کند، آن را باز می کند، و با انبوهی از تخیلات گوناگون مواجه می شود. حقیقتا کتاب یک وسیله ارتباطی بی نظیر برای عکس است.»

اما تهیه کتاب‌های عکس برای ما، به عنوان علاقه‌مندان به داشتن این کتاب‌ها، به این راحتی‌ها نیست. کتاب‌های عکس به طور محدود و با مشکلات زیادی وارد کشور می‌شوند و هنگامی هم که آماده فروش می شوند قیمت‌های بالای آنها بسیاری را از خیر خرید آنها منصرف می‌کند. در این میان خط‌خطی کردن‌هایی را که عزیزان سانسورچی با ماژیک بر روی شاهکارهای عکاسی خلق می‌کنند را هم نباید فراموش کرد. با توجه به این مشکلات و گسترش روز افزون کتاب به عنوان وسیله ای برای ارائه عکس ها سایت Have a Nice Book سرویس بی‌نظیری به ما عرضه می‌کند. «خوزه خاویر سرانو» و «سالوا لوپز» دو عکاس و عشق کتاب عکس هستند که هدفشان برپا کردن بزرگترین کتابخانه عکس دنیا در فرمت ویدئویی است. آنها از کتاب‌هایی که به دستشان می‌رسد از بالا و در حال ورق زدن کتاب با کیفیت اچ‌دی فیلم گرفته و در ویمئو-سرویس میزبانی ویدئو- آپلود می‌کنند. این دو تا به حال بیش از ۱۵۰ کتاب را به این گونه فیلم گرفته‌اند که بیشتر آنها را عکاسان معاصر تشکیل می‌دهند.

در این سایت یک قسمت جالب به نام «Selfpublished» وجود دارد که مربوط به کتاب‌هایی می‌شود که توسط خود هنرمند و در تعداد بسیار محدود چاپ شده‌اند. این کتاب‌ها معمولا قیمت های بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال کتاب کریستینا دو میدل به نام The Afrounats که در این سایت وجود دارد ۳۹۹۹ دلار قیمت دارد، و مورد توجه مجموعه‌داران است.

به غیر از بخش اصلی که همان «کتاب‌ها» باشد، این وب‌سایت، قسمت دیگری هم با عنوان «article» دارد که شامل ویدئوی کتاب‌ها و مصاحبه‌هایی با عکاس آنها انجام شده‌است. همچنین بخش‌های «تلویزیون» و «لینک‌ها»  هم قرار است در آینده اضافه شوند.

لازم به ذکر است اگر برای دیدن هر ویدئو وارد سایت ویمئو شوید از آنجا می‌توانید ویدئوها را با ۳ کیفیت متفاوت دانلود کنید.

اگر موافق هستید که «عکسخانه» هم ویدئوی کتاب‌های خارجی را به این شکل در اینترنت قرار بدهد، حتما برای ما بنویسید.

من موافق هستم که «عکسخانه» هم ویدئوی کتاب‌های خارجی را به این شکل در اینترنت قرار بدهد
خیلی ایده جالب و خوبی هست

samiragorjee

ایده و کار بسیار عالی است اگه این کار رو انجام بدین بسیار سپاسگذار هستیم

seyed fatemi

اگر بشه عالی میشه

fatemeh manzari

بسیار کار نو و جالبی است و برای ما که در ایرانیم خیلی مفید و کم هزینه خواهد بود

Hagen Nahapetyan

جذاب خواهد بود

سعیده

ایده جالبی خواهد بود

علی

سلام قبلا دیده بودم ولی نمیدونستم چنین قصدی دارند
خیلی خوبه که شما هم چنین کاری رو بکنید

علی

بااین سرعت پایین اینترنت؛اگربصورت عکس باشدبهترازفیلم هست.البته درهرصورت کاری بسیارارزنده خواهدبود.

روح اله

لطفا برای کتاب های فارسی عکاسی که قدیمی هستند و دیگر چا‍‍پ نمیشوند این کار را انجام دهید

ز

مسلما اگر شما اینکار رو بکنید خیلی ها استقبال می کنن
--

عکسخانه:

ممنون. فعلا اولین کتاب به صورت ویدئو قرار گرفت:

http://vimeo.com/81172291

مختار