«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ هانری کارتیه برسون -چین
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ هانری کارتیه برسون -چین

سال ۱۹۵۸ مجله لایف هنری کارتیه برسون را مامور کرد تا به چین برود تا از فاز جدید توسعه اقتصادی را که در این کشور آغاز شده‌بود، عکاسی کند.

(۱۹۵۹)

او در طول ۴ ماه بیش از ۷ هزار مایل مسیر را طی کرد تا برای مجله لایف گزارشی تصویری در ۱۸ صفحه شامل عکس‌هایی سیاه و سفید و رنگی به ارمغان بیاورد.

نگاهی بی‌نظیر به ملتی تازه و در حال مبارزه. اگر امروزه عکاسی رنگی هنری کارتیه برسون به نظر خیلی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد به این دلیل است که او در سال‌های بعد تمام شفافیت رنگی عکس‌هایش را از بین برد. آنگونه که او بعدها به مجله لایف توضیح داده‌است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات او در این گزارش این بود که سوژه‌ها بسیار او را جذاب می‌دیدند. هر جا که می‌رفت نظر جمعیت را به خود جلب می‌کرد و برایش بسیار مشکل بود از فردی بدون اینکه توجهی به او داشته‌باشد عکس بگیرد.

با توجه به روش همدردانه و دلسوزانه کارتیه برسون عکس‌ها با متنی که برای آنها نوشته‌شده‌است کاملا در جهت‌های متضاد قرار گرفته‌اند. در حالی‌که گزارشگر چین را ملت کارگران بی‌چهره معرفی می‌کند کارتیه برسون تعداد زیادی افراد مختلف را در عکس‌هایش نمایش می‌دهد، جاییکه نویسنده نظام اجتماعی را سخت‌گیر و مداخله‌گر توصیف می‌کند، عکس‌های کارتیه برسون مردمی راضی را در فضاهایی منظم و مرتب نمایش می‌دهد.

*هانری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) - چین - لایف (Life)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری