«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ قهرمانان بوداپست
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۴/۲۹

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ قهرمانان بوداپست

لید گزارش این است: «از میان پایتخت انقلاب، خبرنگاران ویژه ما زندگی خودشان را در معرض خطر قرار داده‌اند تا شاعد عینی مبارزه مردم مجارستان برای آزادی باشند.»

«چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

ترجمه: شهاب شهسواری

۱۹۵۶

قهرمانان بوداپست - پاری‌مچ

مجله پاری‌مچ موضعی پارتیزانی در هنگامه‌ی خیزش مردمی مجارستان که از ۲۴ اکتبر ۱۹۵۶ بر علیه دولت کمونیست مجارستان و هوادارانش در شوروی شروع شده‌بود اتخاذ کرد. گزارش‌های ویژه بی‌نظیر این مجله تا پیش از ۴ نوامبر که تانک‌های شوروی مجددا بوداپست را به اشغال خود در بیاورند و در دوره کوتاه اما هیجان‌انگیزی منتشر شد که پارتیزان‌های کنترل بوداپست را در اختیار داشتند.

«قهرمانان» در تیتر این گزارش هم به شورشیان مجار و هم به تیم نویسندگان و عکاسان پاری‌مچ اطلاق شده‌است که حتی شهید خودشان را هم در حین این مبارزات بر جا گذاشتند. ژان پیر پدرادزینی از تیم پاری‌مچ در یکی از درگیری‌های خیابانی بوداپست زخمی شد و پیش از آنکه پاری‌مچ این گزارش تصویری را منتشر کند، در یکی از بیمارستان‌های این شهر بر اثر جراحات فوت کرده‌بود.

از محتویات این گزارش عکس‌های جان سدووی (John Sadovy) از مجله لایف که امتیاز آنها توسط پاری‌مچ خریداری شد، از روز اول درگیری‌ها که صحنه اعدام ۷ جوان مجار را نمایش می‌دهد بیش از همه تاثیرگذار است. یونیفورم‌های آنان به نظر، آنها را افسران پلیس منفور شوروی نمایش می‌دهد، اما چند هفته بعد بود که خوانندگان متوجه شدند این افراد در واقع ارتش شوروی را ترک کرده‌بودند و قصد فرار از ارتش داشتند. (۱۰ نوامبر ۱۹۵۶، با عکس‌هایی از ملشر-برتی (Melcher-Berretty)، فرانز گوئز (Franz Goezs)، اریش لسینگ (Erich Lessing)، پل ماتیاس (Paul Matthias)، ژان پیر پدرازینی (Jean-Pierre Pedrazzini)، جان سدووی (John Sadovy)، ژان فرانسوا تورته (Jean-Francois Tourtet)، ویک ونس (Vick Vance))