نمایشگاه «خانه»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۸/۱۵

نمایشگاه «خانه»

نخستین نمایشگاه «عکاسان منفصل» با عنوان «خانه» از ۱۳ تا ۱۷ آبان در گالری گرمساری برگزار می‌شود.

مریم اکرامی، ندا البرزی، مرجان ایازی، غفار شکوه و کیانا ذاکری عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

در بیانیه‌ی این نمایشگاه به قلم حسام‌الدین رضایی آمده است: «پس از  اختراع خط، هر آن‌که سواد خواندن و نوشتن داشت ارزشمند به حساب می‌آمد و کاتبان صرفا افرادی نبودند که می‌نوشتند، ایشان خلق می‌کردند. از این روست که هر متنی از هر گوشه باستان به دست آید قابل تامل است. بعدها که نوشتن فراگیر شد و افراد بسیاری توانایی کتابت را یافتند؛ تنها نوشتنِ صرف، ارزشی نداشت. آنگاه سخن نغز و نوشتن اندیشمندانه ارزشمند شد.

عکاسی با شرایط یکسانی مواجه است. از همین رو است که فلوسر اختراع عکاسی را با اختراع خط مقایسه کرده است. عکاسی دیجیتال به عنوان اقبالی عام از دو جهت قابل ملاحظه است. نخست اینکه به مدد دوربین دیجیتال و به یاری نرم افزارهای ویرایش عکس، تجربه‌ی عکاسی همه‌گیر شده است و خلق عکس‌های تکنیکی نیازمند ساعت‌ها تلاش در تاریکخانه نیست. دوم اینکه همین فراگیری و بازتولیدها دلیلی است که مانند گذشته نمی‌شود هر عکسی را ارزشمند تلقی کرد؛ هر چند که زیبا و دلفریب باشد و به به و چه چه همتایان را به راه بیاندازد. عکس زیبا چون خط زیباست، زیبا اما تهی، خط زیبا به تنهایی اندیشه‌ای ندارد.

عمومیت یافتن عکاسی، عکاسیِ اندیشمند را در جایگاه بهتری قرار داده است. به باور من، امروزه عکسی ارزشمند است که بیاندیشد و در عین انتقال احساس اندیشه‌ای را در مخاطب جا بگذارد.

نمایشگاه «خانه» محصول تلاش و اندیشیدن جمعی از هنرجویان مجتمع فنی تهران (نمایندگی بندرعباس) است که در قالب گروهی به نام «عکاسان منفصل» فعالیت می‌کنند. عکاسی هدفمند با موضوعی یکسان، موضوعی که شاید نزدیکترین بخش به وجود هر کس باشد. خانه، نه تنها محلی برای زیستن که دستمایه‌ای شده است برای خلق اثر.

اندیشیدن در خانه و به فضای خانه، از فراموش شده‌ترین فضیلت‌هاست. روند نگریستن و دیدن خانه‌، ایشان را به سمت درک عمیق‌تر خانه و منزلگه‌شان رهنمون کرده است. خانه اینبار، صرفاً محلی برای زندگی نیست بلکه بخشی از وجودشان شده است. بخشی از حواس‌شان.

یادمان باشد گفتار شامل آواهایی است در کنار هم که از قواعد مشخصی پیروی می‌کنند، تفاوت فاحشی است اما میان گفتار انسان و اصواتی که با همان قواعد توسط طوطی یا هر مرغ سخنگوی دیگری تولید می‌شود.سر آخر اینکه منفصل یک گروه نیست بلکه یک تفکر است، تفکری که گسست خود را از جریان غالب عکاسی که اتفاقاً بسیار هم عامه پسند و توهم زاست اعلام می‌کند.

یادمان باشد گفتار شامل آواهایی است در کنار هم که از قواعد مشخصی پیروی می‌کنند، تفاوت فاحشی است اما میان گفتار انسان و اصواتی که با همان قواعد توسط طوطی یا هر مرغ سخنگوی دیگری تولید می‌شود.سر آخر اینکه منفصل یک گروه نیست بلکه یک تفکر است، تفکری که گسست خود را از جریان غالب عکاسی که اتفاقاً بسیار هم عامه پسند و توهم زاست اعلام می‌کند.»

زمان: ۱۳ تا ۱۷ آبان - ساعت ۱۷ الی ۲۱

آدرس: بندرعباس، خیابان آیت الله غفاری، فرهنگسرای طوبی، نگارخانه زنده‌‌یاد کورش گرمساری