فراخوان بورسیه‌ «یان پری» ۲۰۱۳
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۴/۲۵

فراخوان بورسیه‌ «یان پری» ۲۰۱۳

عکاسان جوانی که کمتر از ۲۴ سال سن دارند و همچنین عکاسانی که طی یک سال گذشته یک دوره‌ی آموزشی تمام وقت را گذرانده‌اند، تا ۱۹ مرداد فرصت دارند تا برای رقابت در بورسیه‌ی «یان‌ پری» شرکت کنند.

این کمک‌هزینه به ابتکار ادیتور عکس مشهور آیدن سالوان، نایب‌رئیس دپارتمان ماموریت‌های عکاسی گتی‌ایمیجز شکل گرفت. وی این بورسیه را به یاد همکارش، پری، فتوژورنالیست جوانی که در حین انجام ماموریت برای ساندی‌تامیز در طی انقلاب رومانی در سال ۱۹۸۹ کشته شد، ترتیب داده است.

این بورسیه به عنوان یکی از مهمترین جوایز برای مشتاقان به عکاسی مستند و روزنامه‌نگاری بصری شناخته می‌شود. بورسیه سال ۲۰۱۳ با داوری دان مک‌کالین، تام استادارت، هریت کوگان، جان جونس و سیمون روبرتز خواهد بود.

نفر برتر امسال اوایل ماه سپتامبر و در طی فستیوال ویزا پور ایمیج اعلام خواهد شد. برنده‌، جایزه نقدی به میزان ۳۵۰۰ یورو دریافت خواهد کرد و عکس‌های وی در مجله‌ی ساندی‌تایمز منتشر خواهد شد و در «مادر لندن» -آژانس تبلیغاتی- برای دو هفته در سپتامبر ۲۰۱۳ به نمایش درخواهد آمد.

علاوه بر این از دو  نفر از عکاسان به عنوان «شایسته تقدیر» برگزیده خواهند شد و برای چاپ کارهایشان و نمایشگاه دعوت به عمل خواهد آمد. این دو عکاس همچنین جایزه‌ای ۵۰۰ دلاری را به دست خواهند آورد. ۲ عکاس شایسته تقدیر و عکاس برتر مستقیما در فهرست فینالیست‌های مسترکلاس جوپ‌سوارت ورلدپرس‌فوتو در آمستردام قرار خواهند گرفت و در نهایت اینکه تمامی فینالیست‌های بورسیه یان‌ پری در مجموعه‌ای از سمینارهای رایگان، مرور پورتفولیو و کارگاه‌های عکاسی  شرکت داده می‌شوند.

سالیوان درباره‌ی جایزه می‌گوید: «بورسیه یان پری یک رویدادی نیست که در آن یک جام درخشان و یک چک بانکی بگیرید، دست بدهید و یک خداحافظی جانانه داشته باشید. این یک اجتماع متشکل از تمامی دوستان یان است. اکثریت کسانی که آشنایی با او نداشتند ، اما تمامی آنها تبدیل به بخشی از میراث او شده‌اند.»

از جمله برندگان پیشین این رقابت آدریان فوشل (۲۰۱۲)، راشل چودوری (۲۰۱۱)، سباستین لیست (۲۰۱۰) و جوناس بندیکسن (۲۰۰۹) هستند .

متقاضیان شرکت در این بورسیه باید حداکثر ۱۲ عکس خود را همراه با توضیحات هر عکس، در کنار طرح پیشنهادی  پروژه‌ای که در صورت انتخاب‌شدن قصد انجام آن را دارند، در وب‌سایت این بورسیه ثبت کنند. برای وارد کردن اطلاعات کامل‌تر درباره این بورسیه و همچنین واردکردن عکس‌های خود به اینجا بروید.

در ادامه عکس‌های نفر برگزیده‌ی دوره‌‌ی پیشین این بورسیه را مرور خواهیم‌ کرد.

  • فراخوان بورسیه‌ «یان پری» ۲۰۱۳
  • فراخوان بورسیه‌ «یان پری» ۲۰۱۳
  • فراخوان بورسیه‌ «یان پری» ۲۰۱۳
  • عکاس: آدریان فوشل

    پروژه‌ی «نام من پیروزی است.» به بررسی دنیای «گارد ساحلی» می‌پردازد.

  • عکاس: آدریان فوشل

    این پروژه نشان می‌دهد که چطور یک جامعه از جوانان مهاجر ساکن در حومه‌ی نیویورک جذب برنامه‌های داوطلبانه‌ی نظامی می‌شوند.

  • عکاس: آدریان فوشل

    JROTC یک برنامه نظامی در دبیرستان است که به جوانان انگیزه می‌دهد تا شهروندان بهتر ی باشند.

1 / 3 همه عکس‌ها

«نام من پیروزی است»، مجموعه ای از عکس‌های آدریان فوشل است که موفق شد در بورسیه «یان پری» رتبه‌ی اول را به دست بیاورد.