نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» در عکسخانه شهر
عکسخانه خبر ۱۳۹۷/۰۲/۲۳

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما» در عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس تاریخی «نگاهی به عکس‌های جهان نما»، گزیده‌ای از استریوسکوپ‌های قاجاری از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه 1397، ساعت 16 به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه بخشی از عکس‌های استریوسکوپی یا برجسته نمایی عکاسان دوره قاجار است که از مجموعه شخصی خانوادۀ شادروان «علی‌اصغر فولادی‌مهر»گردآوری شده است. اصل این عکس‌ها برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد این عکس‌ها 50 قطعه است. این عکس‌ها در جریان سفر ناصرالدین شاه (درسال 1280ق/1864م) به خراسان و بسیاری دیگر از عکس‌های مجموعه، در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا (از23 فروردین 1279هـ.ش برابر با 12 آوریل 1900میلادی و 11 ذیحجه 1317هـ.ق) عکاسی شده‌اند.

برای «استریوسکوپی» یا «برجسته‌نمایی» در منابع نوشتاری تاریخ عکاسی ایران، عبارت «عکاسی جهان‌نما» برابرسازی شده است. استریوسکوپی نوعی روش عکاسی است. در این روش یک دوربین عکاسی دو لنزی افقی، به طور هم‌زمان دو عکس با اختلاف فاصله‌ی چند سانتیمتری (مانند چشم انسان) از یک موضوع را ثبت می‌کند. با دیدن این عکس‌ها از میان لنز دستگاه نمایش استریوسکوپ، ترکیب تصاویر، احساسی از دو بُعد و برجستگی را در ذهن القاء می‌کند. به احتمال زیاد «فرانسیس کارلیهان» که برای آموزش عکاسی در دربار ناصری استخدام شده بود، نخستین دوربین دو لنزی عکاسی استریوسکوپی(Stereoscopic)  را به ایران آورد و یکی از اولین افرادی که با این تکنیک آشنا شد، آقا رضا عکاس‌باشی بود. عکس‌های زیادی از او و ناصرالدین شاه در آلبوم‌خانه کاخ گلستان موجود است.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه 31 خرداد ماه 1397 در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 17 و پنج شنبه از ساعت 9 تا 13 به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88848993 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com  مراجعه کنند.