یادداشت جواد مقیمی پارسا درباره مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳
جواد مقیمی پارسا مقاله ۱۳۹۲/۰۸/۲۲

یادداشت جواد مقیمی پارسا درباره مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳

جواد مقیمی پارسا، یکی از ۱۲ عکاسی است که برای شرکت در مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳ انتخاب شد. در ادامه یادداشتی از او که درباره این ورک‌شاپ نوشته شده، آمده است.

«مسترکلاس ورلدپرس فتو»، اولین باری که این اسم را شنیدم ٢٠ سال بیشتر نداشتم و زمانی بود که من به عنوان عکاس خبری در تهران کار می‌کردم و همیشه دوست داشتم تا در این دوره از کلاس‌های پیشرفته عکاسی شرکت کنم. فکر می‌کنم سال ٢٠٠٦ بود که به همراه ١١ تن از عکاسان جوان ایرانی برای کارگاه آموزشی بنیاد جهانی عکس خبری که زیر نظر ورلد پرس فتو در ایران برگزار می‌شد انتخاب شدم . اما بنا به دلایلی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران مجوز برگزاری این کارگاه را نداد، و من همیشه به این فکر می‌کردم که چرا نباید در این کارگاه شرکت میک‌ردیم تا از تجربه های عکاسان مستند استفاده کنیم ؟!

به هر حال بعد از چند سال مسیر زندگی من عوض شد و من زندگی جدیدی را در نروژ آغاز کردم. در اواخر سال ٢٠١٢ بود که یکی از دوستانم در پارس به من گفت آیا تا حالا در مسترکلاس ورلدپرس فتو شرکت کرده‌ای‌‌؟ من هم گفتم نه تا حالا شرکت نکردم ولی خیلی دوست دارم تا بتونم شرکت کنم . این دوست عزیز شرایط شرکت را به من گفت و من هم یک نمونه کار از عکس‌هایم را فرستادم. در نهایت جزو ١٢ عکس منتخب مسترکلاس ورلدپرس فتو انتخاب شدم. پروسه انتخاب عکس ٢ قسمت دارد. قسمت اول شما باید تعدادی از نمونه کارهای خود را برای یکی از نمایندگان ورلدپرس فتو ارسال کنین و اگر این نماینده عکس‌های شما را پذیرفت، شما جزو ١٨٠ عکاس منتخب سرتاسر دنیا می‌شوید و در قسمت دوم ٥ داور از طرف ورلدپرس فتو انتخاب می‌شود تا ١٢ عکاس منتخب را انتخاب کنند.

عکس از: جواد مقیمی پارسا
عکس از: جواد مقیمی پارسا

پروژه امسال با موضوع امید بود و من هم از زندگی مهاجران و پناهندگان ایرانی در شهر اسلو نروژ عکاسی کردم و تلاش کردم در زمان یک ماه که فرصت ساخت این پروژه را داشتم به موضوع داستان نزدیک شوم و با ایرانیان مقیم اسلو ارتباط برقرار کنم. دلیل انتخاب موضوع زندگی مهاجران و پناهندگان ایرانی در اسلو این بود که من هم یکی از آنها هستم و به آینده امیدوارم و سعی می‌کنم در زندگی جدید که با چالش‌های فراوان روبرو هستم با تکیه بر امید راهم را ادامه دهم و به آینده روشنی که آرزو دارم برسم.

در طول انجام این پروژه هیچ کسی از طرف ورلدپرس فتو به شما کمک نمی‌کند. خود شما باید این پروژه را به تنهایی انجام دهید و حدود ٣٠ عکس را انتخاب کنید برای چاپ در کتاب مستر کلاس ورلدپرس فتو. پس از ارسال عکس‌های خود،  ورلدپرس فتو تعدادی از بهترین عکس‌ها را انتخاب می‌کند و کتاب تا قبل از مسترکلاس آماده می‌شود. این کتاب در ١٥٩ صفحه منتشر می‌شود.

در طول برگزاری مستر کلاس عکس‌های شما مورد نقد و بررسی استادان قرار می‌گیرد و ١٢ عکس از مجموعه عکسی که شما در اختیار دارین و به اساتید نشان می‌دهید انتخاب می‌شوند و برای انتشار در وب سایت ورلدپرس فتو آماده می‌شوند.

مستر کلاس از دوم نوامبر در آمستردام هلند برگزارشده و دوازده عکاس برگزیده از کشورهای روسیه، اسپانیا، ایالات متحده، ویتنام، ایران ، بلژیک، فلسطین، گرجستان و فیلیپین به همراه استادان مستر کلاس همدیگر را ملاقات کردند  و ٧ روز پرکار و سخت را از سرگذراندند . من در طول این هفت روز با اصول حرفه ای عکاسی، نحوه انتخاب عکس‌ها همراه با یادگیری نوشتن پروپوزالو چگونگی ارتباط با سوژه عکاسی آشنا شدم و همچنین با دیگر شرکت‌کنندگان تبادل تجربه داشتیم. مستر کلاس در سطح فشرده و بالایی از نظر یادگیری برگزار شد تا همه شرکت کنندگان بتوانند از تجربه های استادان به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و راهشان را در مسیر عکاسی پیدا کنند و از پراکنده کاری پرهیز کنند. من هم به نقاط ضعفم در عکاسی رسیدم و تلاش می‌کنم تا در ادامه مسیر عکاسی موفق باشم و از نکات مثبتی که یاد گرفتم به بهترین شکل ممکن استفاده کنم.

امیدوارم روزی همه عکاسان جوان ایرانی که آرزو دارند در این مستر کلاس شرکت کنند موفق به حضور در این کلاس پیشرفته عکاسی شوند تا بتوانند مسیر درستی در راه عکاسی خود انتخاب کنند.

+ عکس کاور از : © Michael Kooren