محکومیت کیوان کریمی، مستندساز به ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۷/۲۲

محکومیت کیوان کریمی، مستندساز به ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق

کیوان کریمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

امیر رییسیان، وکیل مدافع او گفته است که این فیلمساز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس و به دلیل «رابطه نا مشروع از طریق دست دادن با نامحرم» نیز به ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

این حکم در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدیدنظر خواهی است و امیر رییسیان، وکیل این پرونده در مهلت قانونی به این حکم اعتراض خواهند کرد.

رئيسیان گفته است: «گر در صدور حکم، فعالیت‌های سینمایی آقای کریمی تاثیرگذار بوده باشد، تاثیر غلطی است، چون فعالیت‌های سنیمایی آقای کریمی قانونی و با مجوز بوده است. هیچکدام از کارهای سنیمایی وی بدون مجوز و بدون رعایت حریم  و حدود قانون نبوده است.»

کیوان کریمی، فیلمساز، ۲۳ آذرماه سال ۹۲ در پی ساخت فیلم «نوشتن بر شهر» بازداشت و بعد از ۱۲ روز نگهداری در سلول انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد.

«نوشتن بر شهر» عنوان آخرین مستند کیوان کریمی است که هنوز در ایران به نمایش عمومی درنیامده است. این فیلم به تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب ایران می‌پردازد.

این فیلمساز جوان تا کنون موفق به ساخت و تهیه ۱۲ فیلم داستانی و مستند شده است. برخی از فیلم‌های او مانند «مرز شکسته»، «زندگی زن و شوهر»، «مرد و دبه» و «کانکس ضد زلزله» برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند.

مستند «مرز شکسته» که آخرین‌بار سال ۲۰۱۳ از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بیروت جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را از آن خود کرده بود با نگاهی شاعرانه به پروسه قاچاق مواد سوختی و زندگی انسان‌ها، حیوانات طبیعت پیرامون آن می‌پردازد.

فیلم کوتاه داستانی «ماجرای زن و شوهر کارگر» که در جشنواره‌هایی مانند سن سباستین اسپانیا، فرایبورگ و زوریخ در سوئيس نمایش داده شده، زندگی ملال‌آور یک زوج کارگر و استثمار لحظات آنها توسط کار در کارخانه را نشان می‌دهد.

این فیلم اقتباسی از یک داستان کوتاه ایتالو کالیوینیو، نویسنده ایتالیایی است و نگاهی عمیق و انتقادی به روزمره‌گی در جهان مدرن دارد. مدتی پیش یک فیلم‌ساز هندی با تاثیر این فیلم، یک فیلم داستانی بلند ساخت که برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز شد. اقتباس این فیلم که کارگر عشق نام داشت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هندی داشت و منتقدین، کارگردان آن را متهم به کپی‌برداری از فیلم داستانی کوتاه کریمی کردند.  

کیوان کریمیفیلمساز کُرد، ۳۰ سال دارد. برخی از فیلم‌های این فیلم‌ساز به واسطه تجربه کودکی در شهر مرزی بانه، به مصائب کردهای ایران و  زندگی دشوار آنها در مرزها می‌پردازند.

کریمی که فارغ التحصیل رشته مطالعات رسانه در دانشگاه تهران است، از نوجوانی و سنین پایین فعالیت‌های هنری و ادبی خود را آغاز کرد و موفق به دریافت چندین جایزه منطقه‌ای ادبی شد. او علاوه بر ادبیات و سینما، به عکاسی و مستندسازی عکس نیز علاقه‌مند است.

کیوان کریمی در حال حاضر ساکن تهران است و در حال اتمام فعالیت سنیمایی و انتشار پژوهشی در باب آرشیو عکاسی خبری در ایران است.

در ادامه تعدادی از فیلم‌های کیوان کریمی و آنونس فیلم «نوشتن بر شهر» در دسترس است.

Broken Border , Marze Shekaste , Senuri Shekaw from Keywan Karimi on Vimeo.

The Adventure of married couple, Zan va Shohare Karegar from Keywan Karimi on Vimeo.

ACT, HAREKAT from Keywan Karimi on Vimeo.

"Writing On City" نوشتن بر شهر  Keywan Karimi from Az  Kolexion  'E London (AKL) on Vimeo.