محکومیت کیوان کریمی به ۲۲۳ ضربه شلاق، یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۱۲/۰۳

محکومیت کیوان کریمی به ۲۲۳ ضربه شلاق، یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی

شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب تهران، با نقض محکومیت دادگاه بدوی، حکم این فلمساز را به 223 ضربه شلاق، یک سال تعزیری و 5 سال حبس تعلیقی تغییر داد.

به گفته امیر رئيسیان، وکیل مدافع کیوان کریمی، این حکم قطعی است و روز شنبه، یکم اسفندماه به او ابلاغ شده است. کریمی، پیشتر در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  به تحمل ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود. کیوان کریمی، فیلمساز، در آذرماه سال ۹۲ در پی ساخت فیلم «نوشتن بر شهر» بازداشت و بعد از ۱۲ روز  با قرار وثیقه آزاد شد.

 این فیلم، یک مستند ۶۰ دقیقه‌ای است  که به بررسی سیر تحولات اجتماعی سیاسی ایران پس از انقلاب ایران می پردازد.

محکومیت کیوان کریمی با اعتراضات گسترده جهانی روبرو شد و بسیاری از فیلمسازان و نهادهای مدافع حقوق بشر نسبت به این حکم سنگین انتقاد کردند. سازمان جهانی عفو بین الملل کمپینی جهانی برای او به راه انداختند. از جمله ۴۵ نماینده پارلمان اتحادیه اروپا در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با ابراز نگرانی از صدور حکم زندان برای این فیلمساز کُرد ایرانی، خواهان لغو فوری مجازات او شدند. در همین حال انجمن فیلم‌سازان، نویسندگان، بازیگران و روزنامه‌نگاران فرانسه و سندیکای ملی روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌هایی ضمن ابراز نگرانی از محکومیت کیوان کریمی خواهان لغو بدون قید و شرط حکم او شده بودند.  جامعه‌ی مدنی مؤلفان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان (ARP) هم  صدور حکم برای این فیلمساز را با «قاطعیت» محکوم کرده بودند. کانون نویسندگان ایران، انجمن قلم آمریکا، انجمن قلم چک، و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز از جمله دیگر نهادهایی است که صدور حکم برای کیوان کریمی را به شدت محکوم کردند.

 برخی از فیلم‌های کریمی مانند «مرز شکسته» و «زندگی زن و شوهر» برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند.