فراخوان نمایشگاه سالگرد خانه عکاسان
عکسخانه ۱۳۹۲/۰۶/۱۴

فراخوان نمایشگاه سالگرد خانه عکاسان

آیین ها و آداب و رسوم معنوی سرزمین پهناور ایران در طی هزاران سال گذشته با حضور انسان در فلات ایران شکل گرفته و بارور شده است. ایران، گاهواره تمدن جهان است و این پدیده تاریخی برآیند رویکرد متنوع ایرانیان به طبیعت و جهان آفرینش است. بتدریج کوچ های فصلی و سالانه به همراه دامپروری برای بسیاری از اقوام تبدیل به روستا نشینی و پس از آن شهرنشینی گردید. دامنه کوه ها و کوهپایه ها، سواحل دریاها و رودخانه ها و دشت های پهناور به مکانی برای زیست اجتماعی و فرصتی برای ایجاد تحول در نوع معیشت روستا نشینان و شهر نشینان شد.

 این فرآیند یافته ها و با‌ورهای مذهبی را در زندگی فرهنگی و معنوی ایرانیان به شیوه ای تحسین برانگیز با هنر در هم آمیخت. تمدن و فرهنگ ایرانیان در طی چهارده قرن اخیر با حضور معنوی اسلام در کنار سایر مذاهب کهن این سرزمین به افق هایی نورانی در حیات معنوی انسان دست یافت و این دستاوردهای عظیم فرهنگی و معنوی در خرده فرهنگ ها، مناسبت های ملی و مذهبی، شهرسازی، معماری و آداب و رسوم اقوام و اقلیم های مختلف ایران تجلی یافته است.

عکاسی مستند و قوم نگاری در ایران در دهه های اخیر با حضور عکاسان مشتاق و علاقمند با استقبال و توفیق روزافزونی همراه بوده است. مطالعات اجتماعی و پژوهش های مرتبط با آن به یاری و کمک عکاسان آمده اند تا پژوهش و عکاسی در زمینه گردآوری میراث معنوی ایران با رویکرد عکاسانه مورد بازنگری بصری قرار گیرد و یافته های امروز در جامعه رو به تحول کنونی حتی الامکان از گسست فرهنگی میان نسل های دیروز، امروز و فردا جلوگیری کنند. 

خانه عکاسان در آستانه سومین دهه آغاز فعالیت فرهنگی و هنری خود در عرصه عکاسی معاصر ایران با پیشبرد رویکرد  نوین عکاسان ایران در زمینه عکاسی مستند، پیشگام ثبت عکاسانه میراث معنوی در ایران است و با کمک و یاری عکاسان و علاقمندان نسبت به برگزاری نمایشگاه سالانه با موضوع " جلوه های معنوی میهن من ایران" اقدام می‌کند.  

محورهای نمایشگاه:

۱ - بررسی پیوند آرمان های معنوی و معیشت در پرتو تلاش شبانه روزی انسان

۲ - نقش فعال انسان در ایجاد فضای معنوی خانه و تسکین دغدغه های بیرونی با حضور در میان خانواده

۳ - آیین های سرور و شادمانی در میان اقوام ایرانی

۴ - تجلی رویکرد معنوی انسان و معمار در طراحی و ساخت خانه، شهر، بازار، مساجد و پرستشگاه‌ها.      

۵ - حضور بصری قرآن و سایر متون مذهبی در معماری و مراسم آیینی   

۶ - نقش محوری آیین های سفره آرایی و آداب غذا در ایجاد پیوند میان انسان‌ها، خداوند و تجلی برکت.

آیین نامه:

۱- شرکت همه افراد در این فراخوان نمایشگاه سالگرد خانه عکاسان ایران آزاد است .

2- عکسها باید روی سی‌دی با اندازه عرض حداقل ۲۰ سانتیمتر (ضلع کوچک) بدون محدودیت طول آن ( برای عکس های پانوراما)، ۳۰۰ دی‌پی‌آی با فرمت Tiff  یا jpeg ارسال شود.

3- فایل عکس‌ها باید با نام خانوادگی، نام و عنوان عكس به حروف انگلیسی و شماره و ردیف ۰۱ تا ۰۵ نامگذاری شود. 

مثال Amir01  Amini 

4- ارسال اثر و شرکت در فراخوان نمایشگاه سالگرد خانه عکاسان ایران به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس ها توسط عکاس است. در صورت اثبات خلاف  این امر در  هر مرحله ای، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت‌کننده است.

5- درون سی‌دی علاوه بر عکس‌های ارسالی یک پوشه ایجاد کنید که حاوی يك قطعه عكس پرسنلي در اندازه 4×3 سانتیمتر  و اطلاعات ذیل در یک فایل Word باشد : 

الف - نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، محل تولّد، تحصیلات و شماره ملّی

     ب - نشانی دقیق با ذکر کد پستی، شماره تلفن‌های ثابت، همراه و نشانی پست الکترونیک 

     ج - عنوان و شرح عکس‌ها و تاریخ محل عکسبرداری آنها به ترتیب شماره و ردیف

مهلت ارسال آثار:

آخرین مهلت : ۱۳۹۲/۰۷/۱۰

آدرس دبیرخانه : خیابان سمیه ، نرسیده به خیابان حافظ ، حوزه هنری ، طبقه چهارم ، خانه عکاسان ایران 

تلفن : ۸۸۸۹۵۰۵۴