رونمایی از کتاب عکس «نیمه تراوا» در رشت
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۱۲/۰۶

رونمایی از کتاب عکس «نیمه تراوا» در رشت

به دعوت خانه فرهنگ گیلان، نمایشگاه عکس نیمه تراوا، آثار کیارنگ علایی با حضور عکاس در رشت برگزار می‌شود. در این مراسم علاوه بر افتتاح این نمایشگاه عکس، از کتاب این پروژه که توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده رونمایی و این کتاب برای نخستین بار در ایران عرضه می‌گردد.

حوزه هنری گیلان به عنوان حامی انتشار این کتاب در یادداشتی نوشته است:« سرسبزی گیلان در همراهی با رنگهای متنوع دیگر، باعث می‌شود هر بیننده‌ای، ترجیحاً درنگ در رنگهای این سرزمین را در اولویت  قرار دهد، اما کیارنگ علایی از این همه رنگ، چشم می‌پوشد و سوژه‌هایش را سیاه و سفید در مقابل ما به تماشا می‌گذارد تا لایه معنایی دیگری را بر متن عکس‌هایش بیفزاید. سوژه‌های او، همه واقعی‌اند، ساده‌اند، چهره‌های آشنا دارند. اما تعامل یا تقابل تاریک- روشنی در متن عکس‌ها، ذهن بیننده را به سوی چند معنایی می‌برد و عکس‌ها را به متنی قابل تأویل بدل می‌کند. جایی که انسان، حیوان و اشیاء، در سرنوشتی ناگزیر، گاه در سیاهی، گاه در سپیدی و گاه در فضایی مه‌آلود، در هر حال، حقیقت زیستن را فراموش نمی‌کنند. و همه این‌ها، سوای گزارشیست که عکس‌ها، از طبیعت و زندگی در بخش‌هایی از گیلان به ما می‌دهد»

کتاب نیمه تراوا به صورت سه زبانه - فارسی، فرانسوی و انگلیسی – در قطع خشتی،  روی کاغذ گلاسه، 96 صفحه، چاپ با رنگ های پنتون، و شمارگان 1000 نسخه به طراحی گرافیک سعید مزینانی و مقدمه‌ای به قلم «مایکل کنا» عکاس معاصر انگلیسی منتشر شده است.

افتتاح این نمایشگاه و مراسم رونمایی از کتاب در ساعت 17 روز جمعه 6 اسفند 1395 در نشانی: رشت، انتهای ساغریسازان، روبروی کوچه بلورچیان، بن بست سمیعی، خانه فرهنگ گیلان برگزار می‌شود.