«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ کیشوره پارخ: زندگی در حاشیه دهلی
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۳۱

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ کیشوره پارخ: زندگی در حاشیه دهلی

گزارش‌های تصویری هفتگی کیشوره پارخ که روی جلد هندوستان تایمز غالبا با متن‌های نوشته خود او منتشر می‌شد، او را در دهه ۱۹۶۰ به عنوان یکی از ستاره‌ها و قهرمان‌های ستایش‌شده محلی بدل کرده‌بود.

۹۶۱

پارخ در کنار همکار معاصرش سونیل جانا (Sunil Janah) که در هفته‌نامه ایلاستریتد ویکلی (Illustrated Weekly) هند کار می‌کرد، گزارش‌های تصویری‌ منتشر کردند که سبب ایجاد استاندارد تازه‌ای در عرصه‌ی ملی شد. این اتفاق از طریق دقت و توانایی زیاد در برقراری ارتباط شفاف و قدرتمند پیام‌هایی درخصوص زندگی روزمره، به وقوع پیوست. گزارش‌هایی مانند «سیل‌ها و اشک‌ها در امتداد رود کاوری»، «آورگان تبتی»، «کارگران معادن زغال سنگ اسانسول» و «یک روز با پلیس در نکسالبری» موفقیت پارخ را در برابری ارتباطی آرام و احساسی بین سوژه‌ها و خوانندگانش بدون متوسل شدن به فرمول‌های احساساتی نشان می‌داد. به خصوص با توجه به سنت‌های مبتذلی که برای نمایش هند فقیر به کار می‌رفت، این سبک او یک موفقیت مهم به حساب می‌آمد.

پارخ زمانی که نتوانست در رشته مورد علاقه خودش (فیلمبرداری) شغلی پیدا کند به عکاسی خبری رو آورد که خودش نتیجه یک ملاقات شانسی با صنعتگر قدرتمند هندی جی‌دی بیرلا (G D Birla) مالک هندوستان تایمز بود. بریلا قابلیت‌های او را به عنوان یک قصه‌گوی پرطرفدار کشف‌ کرد و در نتیجه این اعتماد توانست با نقش غیر قابل انکار پارخ هندوستان تایمز را به عنوان یکی از روزنامه‌های اصلی کشور تبدیل کند. زندگی حرفه‌ای پارخ با مرگ ناگهانی او در حادثه‌ای در هیمالایا خیلی زود پایان یافت. (۳۰ مه ۱۹۶۱)

* کیشوره پارخ (Kishore Parekh)؛ زندگی در حاشیه دهلی (Life In Delhi Slum) - هدوستان تایمز (Hindustan Times)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری