نشست نیکولاس گروسپیر در موزه هنرهای معاصر
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۴/۱۰

نشست نیکولاس گروسپیر در موزه هنرهای معاصر

پنجشنبه یازدهم تیرماه نیکولاس گروسپیر، در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی می‌کند.
نیکولاس گروسپیر در زمینه عکاسی، معماری و چیدمان همراه با نمایش آثارش در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی خواهد کرد. 

این برنامه با مشارکت سفارت جمهوری لهستان و همکاری مرکز هنرهای معاصر ورشو و جامعه تجربی نیو مدیا برگزار می‌شود.

پروژه‌های عکاسی وی ناظر به دو زمینه مستندنگاری و آثار مفهوم گرا است. وی در مجموعه عکس‌های مستندنگاری‌اش، بیشتر به تناسب و ارتباطات میان حافظه جمعی و معماری مدرنیستی می‌پردازد که آرمان شهرهای امروزی موجب فراموشی آن شده‌اند. از سوی دیگر، آثار مفهومی گروسپیر به اهمیت بازی‌های ذهنی معطوف است که از نظر بصری به تصاویری جذاب، بحث برانگیز و یا حتی چیدمان منجر می‌شود.

تخصص اصلی وی موازنه کیفیت هنرمندانه موضوع عکاسی با رویکرد هستی‌شناختی است. پس زمینه او در حوزه علوم سیاسی و تاریخ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در کنار تجربه زیستن در این فرهنگ‌ها منجر به شکل گرفتن دیدگاهی نظام‌مند به تحولات سیاسی اجتماعی جهان، تغییرات مفاهیم قدرت و نقش بایگانی‌ها در شکل دادن به ایده‌های متنوع تاریخی در گذر زمان در آثار وی شده است. گرایش و علاقه او به پروژه‌های معماری مدرنیستی، بناهای یادبود و نمادین و نیز مشارکت افراد و گروه‌های مستقل هنرمندان در سازمان دهی دوباره فضا و محیط پیرامون‌شان است.

کتاب نیکولاس گروسپیر که با همکاری کوباش لاکسا تألیف شده است، برنده جایزه شیر طلایی بینال معماری ونیز در سال ۲۰۰۸ شد. او جوایز بسیاری در کارنامه خود دارد و نمایشگاه‌های متعدد و پروژه‌های متنوعی در لهستان و دیگر کشورها اجرا و برگزار کرده است.

زمان: پنجشنبه یازدهم تیر ماه نود و سه - ساعت چهارعصر

آدرس موزه هنرهای معاصر:  کارگر شمالی - پارک لاله - سالن اجتماعات موزه‌ی هنرهای معاصر ایران