نمایشگاه ملک میراب‌زاده با عنوان «ذهن نو، قاب دست دوم»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۸/۱۹

نمایشگاه ملک میراب‌زاده با عنوان «ذهن نو، قاب دست دوم»

جمعه ۲۱ آبان، نمایشگاه عکس‌های ملک میراب‌زاده با عنوان «ذهن نو، قاب دست دوم» در گالری آرت‌نگر گشایش می‌یابد.

​در توضیح این نمایشگاه به قلم ملک میراب‌زاده آمده است:

«با بازی های فرم و سیر در فضاهای گاه سه بعدی و گاه دوبعدی، میتوان اشیا را در آن واحد از زوایای مختلف دید. اما با انتخابِ بخشهایی از آن زوایا و تلفیقِ فضاهای عکس درهم، می توان نوعی تغییر در زاویه دید، در دنیایِ پیرامون ایجاد کرد و هر شیئی را از قیافه ی مرسوم خارج کرده و تنها با خطوط و سطوحی جدید ارائه نمود.

بسیار خرسندم که در فضای ایجاد شده، مجموعه عکسهای پیش رو، که حاصل دو سال تجربه اندوزی ام است را با مخاطبین گرامی به اشتراک می‌گذارم. لازم به ذکر است که در هیچ یک از عکسها هیچ گونه ویرایشی جز اصلاح نور و رنگ و تصحیح کادر صورت نگرفته است.

در این مجموعه آثار، اساس شکل گیری ایده، از تاثیرات نور و سایه ای که ویدیو پروجکشن بر اشیا و سطوح روبروی خود بجای می‌گذاشت، شروع شد.

رنگ ، جنس و بافت دیوارها، حجمها، آینه ها، شیشه و ذره بین ها، ظروف شیشه ای حاوی مایعات، خاک و گرد و غبار، دود، پارچه و ...سطوحی بودند که ویدیو پروجکشن بر روی آنها می‌غلطید و تصویر خلق می‌کرد.

در این راستا تلاش برای نزدیک شدن به فضای کوبیسم و انتزاعی در عکاسی، دریچه جدیدی را به رویم گشود.

خلق حس سه بعدی برروی سطح دوبعدی و قاب بندیهای خاص مرا هرچه بیشتر به ذهنیتم نزدیک کرد.

کوبیسم با به کارگیری اشکالِ هندسی، که طرح ها را مسطح و هموار می کند و با استفاده از سطوح، فضایی خرد شده و یا اشکالی که روی شکل های مجاورشان می غلتند یا از آنها عبور می‌کنند، حسِ مبهمی از فضا را می آفریند، فضایی کاملا ساخته شده و متفاوت با هر آنچه تصورِ دیدن می‌شود.

آبستره  یا انتزاعی که هیچ صورت یا شکلِ طبیعیِ قابلِ تشخیصی در جهان ندارد، از هر گونه تقلیدِ طبیعت یا شبیه‌سازی به مفهومِ مرسوم آن در هنر روی می‌گرداند و فقط از رنگ و فرم‌های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد.

عکسهای استفاده شده در این مجموعه، عکسهایی از تصاویر بایگانی خودم، عکسبرداریهای جدید و خاص برای این منظور و از همه مهمتر عکسهایی از عکاسان دیگر که به فضای کاری من شبیه بودند را شامل می‌شد.

عکس یا هر اثرِ هنری اصل، در پست مدرن اهمیت ندارد. "بازتولید"، تصویر را در برابرِ دید میلیونها نفر قرار می‌دهد، در غیر اینصورت، آن اثر را هرگز نخواهیم دید، زیرا ما نمي‌توانیم در هر جایی که اصل اثر وجود دارد، حضور پیدا کنیم.

عکاسِ پست مدرن می تواند به سادگی با تصاحبِ اسناد بصری از منابع گوناگون، آنها را به نحوی که صلاح می‌داند، دوباره قاب‌بندی و از آنها عکاسی کند.

بر مبنای این اندیشه، استفاده از عکسهایی غیر از عکسهای خودم را در خلق آثارم جایز می‌نمودم.

من با الهام از ایده های رایج و غالب در مفاهیم کوبیسم ، انتزاعی  و مفهوم "بازتولید" اثر هنری،  تلاش کردم تا با بهره گیری از ابزار و عناصر متفاوت ،بیشترین نزدیکی را به مفاهیم فوق پیدا کنم.

در پایان از تمامی همراهانم از روز اول تا پایان کار تشکر می‌کنم.

شاید هر کدام اگر در دایره همکاری نبودند، این نمایشگاه امروز بر روی دیوار گالری نقش نبسته بود.»

تعداد آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه ۲۲ عکس است.

ملک میراب زاده متولد 1361 اهواز، کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران و مدرس عکاسی دانشگاه  شهیدچمران، دانشگاه آزاد اهواز، دانشگاه علمی کاربردی-خبر- اهواز و مدرس عکاسی دانشگاه  شهیدچمران، دانشگاه آزاد اهواز، دانشگاه علمی کاربردی-خبر- اهواز است. تا به حال آثار او در چندین نمایشگاه به نمایش در آمده و همچنین آثارش در چند مسابقه و جشنواره پذیرفته شده است.

زمان: ۲۱ تا ۲۶ آبان

افتتاحیه: از ساعت چهار عصر تا ۸ شب

سایر روزها از ساعت ۴ عصر تا ۸ شب

آدرس گالری آرت نگر: ضلع جنوبی پارک قیطریه - خیابان روشنایی - کوچه دلارام - پلاک ۳۳ - زنگ ۳

گالری روزهای شنبه تعطیل است.