مری الن مارک ۲۰۱۵ - ۱۹۴۰
عکسخانه مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۰۶

مری الن مارک ۲۰۱۵ - ۱۹۴۰

مری الن مارک (Mary Ellen Mark) که با پرتره‌ها و مجموعه‌ عکس‌های مستندی که از اجتماعات به انزوا کشیده شده‌ در کارنامه کاری خود دارد شناخته می‌شود، چهارم خرداد پس از سپری‌کردن یک دوره بلندمدت بیماری، در سن هفتاد و پنج سالگی درگذشت.

مارک متولد ۱۹۴۰ و بزرگ‌شده‌ی الکنس پارک پنسیلوانیا است. در سال ۱۹۶۲ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی فاین آرت و گرایش تاریخ هنر و نقاشی از دانشگاه پنسیلوانیا  و در سال ۱۹۶۴ کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی فتوژورنالیسم از مدرسه‌ی ارتباطات Penn’s Annenberg گرفت. 

مارک در گفتگویی با Michael Matza در سال ۱۹۸۸ گفت که اساسی‌ترین مفقیتش را طی دوران فعالیتی که برای نشریه دانش‌آموختگان داشته به دست آورده است. مارک در ماموریتی که به کالج رزمنت داشته Pat Carbine، که بعدها سردبیر لوک می‌شود را ملاقات می‌کند و او بوده که بعدتر به مارک برای عکاسی از کلینیک‌های مواد لندن اعتماد می‌کند.

مارک در سال ۱۹۸۳ در ماموریتی از طرف مجله‌ی لایف، سفری به سیاتل داشت تا بر روی داستان کودکان فراری کار کند. او در مقدمه‌ی کتابش نوشت به همراه چریل مک‌کالِ خبرنگار،  سیاتل را انتخاب کرد چراکه «به عنوان قابل سکونت‌ترین شهر آمریکا» شناخته می‌شود. با انتخاب شهر ایده‌آل آمریکا قصد داشتند توجه‌ها را به این نکته معطوف کنند که اگر کودکان خیابانی در شهری همچون سیاتل وجود دارند پس آنها ممکن است هر نقطه دیگری از آمریکا هم دیده شوند و به همین‌خاطر آمریکایی‌ها با مشکل حاد اجتماعی فراری‌ها در این کشور مواجه هستند.

طی چهل سال فعالیت، مارک ۱۸ کتاب از آثارش را منتشر کرد. کتاب «Ward 81» که در سال ۱۹۷۶ مننتشر شد درباره‌ی بیماران زن در آسایشگاه روانی دولتی است و کتاب «Falkland Road» مجموعه عکسی را شامل می‌شود که در سال ۱۹۸۱ درباره‌ی زنان شاغل در فاحشه‌خانه‌ای در بمبئی هند گرفته است. وی به تازگی کتابی را از تصاویر جدیدتر از زن‌های جوان بی‌خانمانی که در کتاب  «Streetwise - کارکشته» در سال ۱۹۸۸ مستند شده بودند به اتمام رساند . این کتاب توسط «Aperture» منتشر خواهد شد.

  

Word 81 - Mery Ellen Mark
Ward 81 - Mery Ellen Mark
Falkland Road - Mary Ellen Mark
Falkland Road - Mary Ellen Mark
 
Streetwise - Mary Ellen Mark
Streetwise - Mary Ellen Mark

عکس‌های مارک از بسیاری از سلبریتی‌ها، آرتیست‌ها و کارگردان فیلم‌ها در نشریاتی همچون ونیتی‌فیر، پری مچ، رولیگ استون و نیویورک تایمز مگزین چاپ شده است.

اولین کتاب عکس مارک، پاسپورت (۱۹۷۴) مجموعه‌ تصاویر افرادی بود که طی سفرهای خود از مردم گرفته بود.

او که در سال ۱۹۷۵ از عوامل فیلم دیوانه از قفس پرید (پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته) بود پس از پایان فیلم‌برداری این فیلم در آسایشگاه روانی ایالتی اورگان ماند و هفته‌ها به مستندکردن زنان آنجا پرداخت. این عکس‌ها بعدتر در کتاب «Ward 81» منتشر شد.

مارک در سال ۱۹۷۷ به مگنوم پیوست اما ۵ سال بعد آنجا را ترک کرد.

مامورینی برای نشریه «Geo» او را به Falkland Road خیابانی بدنام در بمبئی که به فاحشه‌خانه‌هایش شهره است، کشاند. کتاب منتشر شده از این مجموعه آثار در سال ۱۹۸۱ یکی از چندین کتابی بود که مارک درباره‌ی هند کار کرد. او در این کشور به مستندکردن رسالت مادر ترزا در کلکته و همین‌طور زندگی اعضای سیرکی در این کشور پرداخت.

در سال ۱۹۸۳، لایف مقاله‌ای تحت عنوان «خیابان‌های گمشدگان» را با موضوع نوجوان‌های بی‌خانمان سیاتل و با عکس‌های مارک منتشر کرد. همسر مارک، مارتین بل فیلم ساز، هم‌زمان با مارک به ساخت مستندی درباره‌ی جوانان فراری مشغول بود. در میان سوژه‌های مارک کودک تن‌فروشی به نام ارین بود که به عنوان تاینی شناخته می‌شد و در آن زمان ۱۴ سال داشت. فیلم بل «Streetwise» در سال ۱۹۸۴ کاندیدای اسکار شد. کتاب مارک درباره‌ی تاینی و دیگر بچه‌ها، در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. او همچنان به مستندکردن زندگی تاینی ادامه داد. در سال ۲۰۱۳ بل و مارک کمپینی برای دریافت حمایت مالی در سایت Kickstarter به منظور آماده‌سازی فیلمی درباره‌ی زندگی حال حاضر تاینی تدارک دیدند و امسال اپرچر کتابی از عکس‌هایی که مارک طی سال‌ها از تاینی گرفته منتشر خواهد کرد.

 

تاینی در لباس هالووین - Mary Ellen Mark
تاینی در لباس هالووین - Mary Ellen Mark

 

در سال ۲۰۱۲، مارک کتاب عکس Prom که عکس‌هایی را شامل می‌شد که از سراسر آمریکا از «مناسک گذار» گرفته بود را منتشر کرد.عکس‌های این کتاب در موزه‌ی هنر فیلادرفیا به نمایش درآمد .

در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تگزاس پرس، کتاب «انسان و دجال» مجموعه عکس‌های مارک از هنود و مکزیک را منتشر کرد.

کارهای او در تعداد بی‌شماری نمایشگاه در سراسر دنیا به نمایش درآمده و در سال ۲۰۱۴، جایزه یک عمر دستاورد در عکاسی را از «George Eastman House» دریافت کرد.

مارک در مصاحبه‌ای با پی‌دی‌ان گفته بود:«همیشه به دنبال‌ راه‌هایی برای عکاسی‌کردن هستم… این همان چیزی است که می‌خواهم انجام دهم و انجام هیچ کار دیگری را نمی‌توانم تصور کنم. بسیار خوش‌شانس هستم که آنچه می‌خواستم برای همیشه انجام دهم را زمانی که تنها ۲۳ سال داشتم پیدا کردم.»

 

منبع: + + +