نمایشگاه گروهی «جای پایم پیدا نیست» در گالری مکث
عکسخانه خبر ۱۳۹۷/۰۲/۰۴

نمایشگاه گروهی «جای پایم پیدا نیست» در گالری مکث

نمایشگاه گروهی عکس «جای پایم پیدا نیست» با موضوع پرتره‌ی اثیری و کیوریتوری مریم فیروزی با حضور ۲۲ هنرمند از ایران، هلند، استرالیا، انگلیس، رومانی، اسپانیا، فرانسه، یونان و روسیه در گالری مکث به مدت دو هفته برگزار می‌شود.

​هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه عبارتند از: آرمان استپانیان، پریسا بابایی، سپیده بدخشانیان، اشکان تیرداد، محمد حدادی، زهرا خرمی، نیلوفر دانایی، حامد دهقان، مصطفی دهقانیان، محمد سرخابی، آرام طهماسبی، مجید علی‌یاری، روزبه غلامی، مریم فیروزی، مصطفا قاهری، صمد قربان‌زاده، یگانه کریمی، الکساندرا فیرا(Alexsandra Fira)، بربورابیتوکوا(Barbora Biňovcová)، دارا اسکالی(Dara Scully)، گیورگوس ژئو(Giorgos Jeo)، یولیانا الکسپنا خرنوا(Uliana Alexseevna Kharinova) و زوزانا ولا(Zuzana Valla).

در بیانیه‌ی این نمایشگاه به قلم مریم فیروزی آمده است:

«اولین بار تصویر اثیری را در سطرهای آغازین بوف کور دیدم، آنجا که راوی از چارپایه بالا می‌رود و از سوراخ هواخور رف به صحرای پشت اتاقش، پیرمردی قوزی می‌بیند و دختری جوان که خم شده و گل نیلوفری به او تعارف می‌کند. "نگاه می‌کرد بی آنکه نگاه کرده باشد،...، مثل اینکه به فکر شخص غایبی باشد، این آینه‌ی جذاب، تمام هستی مرا تا آنجایی که فکر بشر عاجز است به خودش می‌کشید." راوی اسیرِ زن اثیری است و من که اولین بار در تلاش برای فهم رهایی از جسم مادی و نزدیک شدن به ذات روح!

عکاسی از آغاز همچون معجزه‌ای برای ثبت لحظاتی که چشم قادر به دیدن‌اش نیست، بعدی غیرمادی داشته‌است: لحظه‌ای که ادوارد مایبریج هر چهار پای اسب را بر هوا ثبت کرد، لحظه‌ی قطعی کارتیه برسون، لحظاتی که برق‌آسا از مقابل دیدگان‌مان می‌گذرد؛ اما به معجزه‌ی ثبت تصویر می‌توان آن‌ها را تا ابدیت امتداد داد و در مقابل‌شان خیرگی کرد. آن لحظه‌ها شاید به تعبیری شکلی از لحظات اثیری باشند. در این مجموعه تلاش شده است با تمرکز بر پرتره‌ی اثیری در لحظاتی تامل کرد که آدمی از کالبد مادی‌اش رها می‌شود و به بعد دیگری دست می‌یابد. شاید آن بعد، جوهره‌ی اصلی اوست که در میان هیاهوی شهری و تکاپوی مادی فراموش شده است.»

افتتاحیه: هفتم اردیبهشت ۹۷ از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب

اختتامیه: ۲۱ اردیبهشت ۹۷

ساعات بازدید: هر روز از ده صبح تا هشت شب

آدرس گالری مکث: خیابان طالقانی، خیابان بهار شمالی، کوچه‌ی بهش، پلاک ۱۱