مسابقه‌ی تازه ورلدپرس‌فتو، به دور از قواعد دست‌و‌پا‌گیر فعلی
تایم خبر ۱۳۹۵/۰۸/۰۷

مسابقه‌ی تازه ورلدپرس‌فتو، به دور از قواعد دست‌و‌پا‌گیر فعلی

رقابت تازه ورلد پرس فتو (World Press Photo) قرار است که بخشی از چشم‌انداز گسترش و توسعه این رقابت عکاسی باشد.

ورلد پرس پرس فتو یک رقابت جدید برگزار می‌کند که موضوع آن «عکاسی مستند خلاقانه» است. این رقابت جدید بسیاری از قوانین و قواعد سخت و غیرمنعطف مسابقه فتوژورنالیسم ورلدپرس فتو را کنار می‌گذارد. رقابت فتوژورنالیسم تاکنون رقابت اصلی ورلد پرس فتو بود.

رقابت جدید آثاری از گزارشگران تصویری حرفه‌ای را می‌پذیرد که از فنون خلاقانه برای ارتباط با افراد، رویدادها یا مسائل واقعی استفاده کنند. این خلاقیت می‌تواند چه در عرصه فنی باشد مثلا دابل اکسپوژر یا تصاویر کنارهم گذاشته (Stitched Images) چه در عرصه روایت مثلا در تصاویری که سوژه ژشت خاصی می‌گیرد.  

لارس بورینگ (Lars Boering) مدیر اجرایی ورلدپرس فتو می‌گوید: «نیاز واضحی به اضافه کردن این بخش به رقابت‌ وجود داشت. اگر نگاهی کلی به همه‌ی رسانه‌ها بیاندازید تعداد زیادی از گزارشگران تصویری هستند که چنین آثاری را تولید می‌کنند. این آثار در مجلات منتشر می‌شوند، آن‌لاین در اختیار عموم قرار می‌گیرند و در فستیوال سالانه آرلس (Rencontres d'Arles) به نمایش گذاشته‌می‌شوند. چنین آثاری همه جا هستند. مردم کاملا در مورد چنین آثاری جدی هستند، اما راستش را بخواهید در رقابت فتوژورنالیستی ورلد پرس‌فتو جایی برای آنها نیست.»

در شرایطی که رقابت سنتی ورلدپرس فتو همچنان مجموعه قوانین و اصول اخلاقی خودش را دارد، رقابت جدید عکاسی مستند خلاقانه هیچ قانونی ندارد. در عین حال ساختار حوزه‌بندی و طبقه‌بندی آثار در بخش‌های مختلف هم در این رقابت وجود ندارد. داوران در این رقابت بر اساس مجموعه وسیعی از شاخص‌ها و معیارها به این عکس‌ها جایزه می‌دهند.

بورینگ توضیح می‌دهد: «همیشه این ایده را در ذهن‌مان داشتیم که چگونه می‌توانیم به اثری که یک روایت اصیل را به عنوان سرنخ گرفته و با خلاقیتی آزادانه آن را گزارش کرده، تحسین کنیم.»

این رقابت تازه که قرار نیست زودتر از آبان ماه سال آینده برگزار شود به ورلد پرس فوتو اجازه خواهد داد تا با مجموعه وسیع‌تری از عکاسان ارتباط برقرار کند؛ این یکی از برنامه‌های آینده موسسه است تا در صنعت عکاسی نقش بارزتری داشته‌باشد. خبر این رقابت تازه روز چهارشنبه در کنار تعدادی خبرهای جدید در مورد ورلد پرس فتو اعلام شد از جمله خبر برگزاری فستیوال روزنامه‌نگاری مصور (visual journalism) در آمستردام و یک برنامه جهانی استعداد یابی با عنوان شش در شش (6x6).

در برنامه شش در شش قرار است که با کمک دبیران سرویس‌های عکس و عکاسان، شش استعداد تازه از شش قاره جهان معرفی شوند. بورینگ در این مورد توضیح می‌دهد: «من این برنامه را به نوعی برجسته‌کردن استعدادهای تازه می‌دانم. برنده‌شدن جایزه قطعا کار بزرگی است و می‌تواند شما را در سراسر جهان مشهور کند، اما هر کسی توانایی بردن جایزه ورلد پرس فتو را ندارد و این برنامه جدید در واقع به ما اجازه می‌دهد که به همه بگوییم این شش آدم مستعد کسانی هستند که شما امسال باید زیر نظر بگیرید و کارشان را دنبال کنید.»

انتخاب این شش استعداد برتر قرار است که تابستان سال آینده در مجله ویتنس (Witness) انتخاب و معرفی شوند.

 

منبع: +