خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد
مهران افشارنادری مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد

شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مطلبی بر روی سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت که از ختم‌به‌خیر شدن پرونده عکاسان قزوینی در راستای «میانجیگری و وساطت مشفقانه» انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان ایران و مجله عکس خبر داده بود. موارد مطرح‌شده در این خبر از سوی دو عکاس قزوینی مورد اعتراض قرار گرفت و در سایت عکسخانه هم در مطلبی به این موضوع پرداخته شد. نهایتا با گذشت ۲۴ ساعت این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران برداشته شد.

در خصوص خبری که به صورت موقتی در سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت به تفصیل در مطلب «اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی» پرداخته شد. 

در ادامه به طرح چند پرسش از انجمن عکاسان ایران می‌پردازیم:

برداشته‌شدن این خبر که متن آن نشان‌دهنده‌ی موضع انجمن عکاسان ایران بود، به چه معناست؟ آیا انجمن از رسانه‌ای‌کردن آن‌چه می‌پندارد، پشیمان شده است؟ و یا پذیرفته که در تنظیم این خبر اشتباهی را مرتکب شده و به جای آن‌که نقش بی‌طرفی خود را حفظ کند، -در شرایطی که حتی در مراجع قضایی هنوز این حکم تایید نهایی نشده- به توهین‌آمیز بودن یادداشت عکاسان حکم داده است؟

آیا آن‌چه در سایت انجمن منتشرشد نظر تمامی اعضای محترم انجمن بوده است؟

آیا پاک‌شدن این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران واکنشی به اعتراض دو عکاس قزوینی به «نقش خودخوانده‌ای‌ست که این انجمن برای خود و انجمن عکاسان صنفی قائل شده است» و به نوعی اعتراض عکاسان به آن‌چه در متن خبر آمده را موجه می‌داند؟ در این صورت چه چیز باعث شده که انجمن عکاسان ایران چنین خبری را در سایت قرار بدهد؟ آیا انجمن ارائه‌ی توضیحات تکمیلی در خصوص آن‌چه منتشر کرده را در برنامه‌ی کاری خود دارد؟

انجمن عکاسان ایران که باید نماد حرفه‌ای‌گری برای صنف عکاسان باشد از غیرحرفه‌ای بودن عمل حذف‌کردن مطلب از روی سایت‌ها آگاهی دارد؟ یا پاک‌شدن مطلب از روی سایت انجمن یک مشکل فنی بوده است؟

منظور انجمن عکاسان ایران از جمله‌ی «به منظور جلوگيري از سوء استفاده‌هاي بيشتر و حل مساله در فضايي صنفي و خارج از غوغا سالاري،‌ اقدام به گفت و گوهاي چندي با طرفين ماجرا نموده و خواستار پايان يافتن آن شدند.» چیست؟ به طور قطع اشاره‌ی اعضای انجمن عکاسان ایران که انتظار می‌رود باور قلبی به اطلاع‌رسانی شفاف داشته باشند از «سوءاستفاده‌های بیشتر و حل مساله در فضایی صنفی و خارج از غوغاسالاری» اخباری که پیرامون مشکل پیش‌آمده در خصوص عکاسان منتشر می‌شد نمی‌تواند باشد. از اعضای محترم تقاضا می‌شود توضیحاتی را درخصوص «سواستفاده‌های صورت‌گرفته» تا این لحظه و دیگر پرسش‌های مطرح‌شده بیان کنند تا جلوی هرگونه سوتفاهمی در خصوص تفکر حاکم بر انجمن عکاسان ایران گرفته شود.

بازنشر مطلب انجمن عکاسان ایران:

با پس گرفتن شكايت‌ها و مختومه شدن پرونده

حكم صادره در باره‌ي خليل امامي و عباس عليپور اجرا نخواهد شد

در پي انتشار يادداشتي توهين آميز عليه يكي از عكاسان كشور و طرح شكايت او در محاكم دادگستري كه به محكوميت دو عكاسِ نويسنده و منتشر كننده آن يادداشت منجر شد و صدور اين حكم در دادگاه بدوي (كه قابل تجديد نظر نيز بود) در فضاي رسانه‌هاي مجازي داخلي و خارجي انعكاس نسبتاً گسترده‌اي يافت؛ از سوی کارشناسان کمیته حقوقی انجمن عكاسان ايران، ‌انجمن صنفي عكاسان مطبوعاتي و مجله عكس به منظور جلوگيري از سوء استفاده‌هاي بيشتر و حل مساله در فضايي صنفي و خارج از غوغا سالاري،‌ اقدام به گفت و گوهاي چندي با طرفين ماجرا نموده و خواستار پايان يافتن آن شدند.

اين ميانجيگري و وساطت مشفقانه به پس گرفتن شكايت‌ها و مختومه شدن پرونده انجاميد و به اين ترتيب حكم صادره در باره‌ي خليل امامي و عباس عليپور اجرا نخواهد شد.

گفتني است: تمامي مراحل طرح دعوي، دادرسي و ابلاغ دادنامه پيش از انتصاب محمد علي حضرتي به عنوان مدير كل ميراث فرهنگي استان قزوين صورت گرفته بود كه در فضاي رسانه‌اي به شكل شكايت مدير كل ميراث فرهنگي عليه دو عكاس منتشر شده بود.

مطلب مرتبط:

لینک مطلب پاک‌شده در سایت انجمن: http://www.nips.org.ir/news/news.php?id=1293

«اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی»

روایتی دیگر از مختومه شدن پروندهٔ شلاق عکاسان قزوینی