معرفی سایت نا-هنر «non-art»
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۱/۲۲

معرفی سایت نا-هنر «non-art»

«نا-هنر non-art» سایت گروهی با همین عنوان است که به تازگی راه اندازی شده است.

این گروه در معرفی خود آورده‌اند:

«ناهنر تنفس در فضایی مابینِ منطقِ  0-1 است... ناهنر یک "اشتباه" است... ناهنر تلاشی است در جمع نقیضین!،

ناهنر خوانشی است خارج از اتمسفر "متافیزیک حضور (Metaphysics of Presence)" ... ناهنر بر نفی "این" و یا "آن" اصرار ندارد... گاه ترکیب آن دو و گاهی "اشتباهی دیگر" .. این متدِ ناهنر برای خلقِ دال های جدید است، ایجاد فرصتی برای مواجهه شدن با مدلول های پنهان مانده در پوسته ی گفتمان های هنری، سیاسی، اجتماعی و...

ناهنر یک باگ است و ما و شما و شما و شما و... همزمان هم مخاطب و هم مشارک در این خطا هستیم.»

این گروه خواهان تجربه در حوزه‌های گوناگون هنر خارج از تعاریف مشخص و آکادمیک آن هستند. در کارنامه آنها یک نمایش خیابانی و یک مجموعه عکس صحنه آرایی شده با نام "وضعیت" که  آن را به تازگی به صورت اینترنتی منتشر کرده‌اند به چشم می‌خورد.

همچنین چندین کار دیگر تحت عنوان coming soon آمده است که در آن به توضیح و معرفی مجموعه‌های آینده خود پرداخته‌اند و از علاقه‌مندان برای ارسال کارهای خود با همین موضوعات و ایده‌ها  دعوت به عمل آورده‌اند. به گفته‌ی گردانندگان این سایت هدف آنها از این رویکرد «خوانش ـ محور» بودن فعالیت آنها  در عوض «ایده ـ محور» بودن است بدین معنا که آنها ترس عمومی در میان اکثر هنرمندان را از اینکه «ایده باید ناب باشد»، «ایده نباید تکراری باشد» و یا «ترس از دزدی ایده» را نداشته و آنان به این دست از موضوعات وقعی نمی‌نهند.

به گفته‌ی این گروه آنها به ایده به مثابه امری استعلایی و ناب نگاه نمی‌کنند بلکه آن را امری زبانی می‌پندارند که ممکن است در هر مکان و زمانی در ذهن و دایره واژگانی هر فرد رخ بنماید از این رو گروه نا-هنر ایده کارهای آتی خود را با دیگران به اشتراک می گذارند تا ایده با "خوانش" های دیگرگونی جلوه کند. آنها در توضیح مجموعه عکس های صحنه آرایی شده اول  خود (وضعیت) آورده اند:

... آغاز و پایان، یک توهم است، همیشه در میانه ایم... نه آغازی و نه پایانی... ما به وضعیت ها دچاریم...

... به سان واژه ای که به وضعیتِ متن و فرامتن (text and context) دچار است... به وضعیت آنکه می گویدش و آنجا که گفته می شود؛ در میانه ی متن، در وضعیتی تقویمی، چشم در جهان وضعیت ها می گشاییم...

... به قولی "انسان آزاد زاده میشود و همه جا در بند است" ما در وضعیت ها به دنیا می آییم، در آن زندگی می کنیم و در آن می میریم...."

نا- مجموعه "وضعیت" ثمره ی این نگاه به "در وضعیت بودگی" انسان است عکس های صحنه آرایی شده "وضعیت"، نتیجه‌ی پنج ماه کارِ گروهی نا-هنر (non-art) از بهمن 1392 تا خرداد 1393 است.

تهیه کننده : Non-art نا-هنر

کاری مشترک از : کیان کیانی و بهرام رامه

طراح محتوا و پرفورمر : کیان کیانی

عکاس و ادیتور : بهرام رامه

مشاور ادیت : هوس همتی

منشی صحنه : نگین مقدردوست

لینک این مجموعه در سایت non-art

http://non-art.info/project/situation

با سلام
هنگامه عطايى كيا هستم دانشجوى ارشد پژوهش هنر،در ارتباط كليد واژه ى"بى هنرى" "نا هنر" بسيار دنبال منابع داخلى و خارجى هستم،چرا موضوع پايان نامه ام بى هنرى در ابر فضاى شهر و شهرسازى خودمون هست،ممنون ميشم منابع و مطالبى را با من درميون بزاريد.
با تشكر
email:hengamehataie@yahoo.com

هنگامه عطايى كيا