نیویورک تایمز و اصلاحیه برای حفظ اخلاق فتوژورنالیسم
پتاپیکسل آموزش ۱۳۹۵/۰۹/۲۸

نیویورک تایمز و اصلاحیه برای حفظ اخلاق فتوژورنالیسم

در روزهای اخیر یک مورد بسیار جالب در زمینه اخلاق فتوژورنالیسم رخ داد: روزنامه نیویورک تایمز در زمینه یکی از مطالب اصلی‌اش اصلاحیه نوشت و تاکید کرد که عکسی که چاپ کرده با عکس اصلی متفاوت بوده چرا که درون عکس اصلی یک قاب عکس وجود داشته که بازتاب نور ایجاد کرده‌است و از عکس حذف شده است.

روز سه‌شنبه روزنامه نیویورک تایمز در صفحه اول روزنامه مطلبی با عنوان «سلاح بی‌نقص: چگونه روسیه با قدرت سایبری به ایالات متحده تجاوز کرد» چاپ کرد. بالای این گزارش عکسی بود از فوتوژورنالیست روزنامه نیویورک تایمز، جاستین تی گلرسون (Justin T. Gellerson) که یک قفسه کشویی پرونده بازمانده از سرقت رسوایی واترگیت را در زیر زمین کمیته ملی حزب دموکراتیک به تصویر کشیده‌بود.

زیر این عکس در کپشنی نوشته‌شده‌بود: «قفسه کشویی که سال ۱۹۷۲ در دستبرد سیاسی واترگیت مورد سرقت واقع شد، امروز کنار سرورهای کامپیوتری قرار گرفته‌است که هکرهای روسی در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ به آنها نفوذ کردند. هر دوی اینها امروز در زیرزمین ستاد کمیته ملی حزب دموکراتیک در واشنگتن به نمایش گذاشته‌شده‌اند.»

 

 

وب‌سایت واشنگتنونین (The Washingtonian) گزارش کرد که اندکی پس از انتشار این گزارش و عکس آن، دبیران نیویورک تایمز متوجه یک اشکال شدند: گلرسون یک قاب عکس را از بالای قفسه پرونده‌ها حذف کرده‌است. (درون این قاب عکس صفحه اول روزنامه واشنگتن پست که رسوایی واترگیت را افشا می‌کرد قرار گرفته‌بود)

و البته مساله اینجاست که عکس با فوتوشاپ دستکاری نشده‌بود: معلوم شد که گلرسون، شخصا با دست خودش قاب عکس را از روی دیوار برداشته‌است چرا که وجود آن قاب عکس باعث ایجاد بازتاب نور از سوی نورپردازی خودش می‌شد.

ماموریت اصلی گلرسون این بود که فضا آن اتاق خاص را در کمیته ملی حزب دموکراتیک، به شاعرانه‌ترین شکل ممکن، به تصویر بکشد. او می‌گوید که نمی‌دانست که روزنامه از او خواسته‌است تا یک عکس خبری بگیرد.

گلرسون در مصاحبه با واشنگتونین می‌گوید: «من فقط می‌خواستم که قفسه را به درستی ثبت کنم. جوری با آن رفتار کردم که انگار در حال عکاسی طبیعت بی‌جان هستم.»

هر چند که به نظر می‌رسد این یک تغییر جزیی باشد که بر گزارش تاثیری نمی‌گذارد، سازمان‌هایی مانند انجمن ملی عکاسان رسانه‌های خبری (National Press Photographers Association) مرام‌نامه و دستورالعمل اخلاقی دارند که عکاسان را از دستکاری صحنه با اثرگذاری بر رویدادها منع می‌کند.

 

ترجمه نقاط هایلایت شده در مرامنامه انجمن ملی عکاسان رسانه‌های خبری:

مرامنامه

۱- در بازنمایی سوژه دقیق و جامع باشید.

۲- در برابر فرصت‌های صحنه‌سازی شده که می‌خواهند بر میل شما تاثیرگذاری کنند، مقاومت کنید.

۵- در زمان عکاسی از سوژه‌ها عامدانه دخالت نکنید، تغییر ایجاد نکنید، یا به دنبال تغییر یا اثرگذاری بر رویداد نروید.

 

خب در نتیجه همین مرام‌نامه نیویورک تایمز به گلرسون دستور داد تا به سرعت به ستاد کمیته ملی حزب دموکراتیک بازگردد و همان صحنه را دوباره عکاسی کند، این بار قاب عکس مذکور سر جایش قرار داشت. آن‌گاه نیویورک تایمز نسخه اینترنتی گزارش خود را با عکس جدید به روزرسانی کرد و سپس نسخه عکس جدید در روزنامه چاپی هم منتشر شد.

در انتهای گزارش اینترنتی اکنون می‌توان این اصلاحیه را مطالعه کرد:

«پی‌نوشت سردبیری:  نسخه اولیه عکس اصلی این گزارش از یک قفسه پرونده و کامپیوتر در ستاد کمیته ملی حزب دموکراتیک، نباید منتشر می‌شد. عکاس قاب عکسی را که روی دیوار بالای قفسه پرونده‌ها قرار داشت (و صفحه اول روزنامه واشنگتن پست در مورد رسوایی واترگیت را به تصویر کشیده‌بود) از جای خود برداشته‌بود. دلیل این امر ایجاد بازتاب نور بر اثر نورپردازی عکاس بود. نسخه جدید عکس که در کنار گزارش قرار داده‌شده‌است، صحنه را به صورت معمول خود نمایش می‌دهد و روزنامه قاب شده درست در جای خودش قرار دارد.»

 

 

 

منبع: +