به‌روزرسانی فرمت جِی‌پگ و پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۱۱/۰۲

به‌روزرسانی فرمت جِی‌پگ و پشتیبانی از عمق رنگ ۱۲ بیتی

گروه مستقل JPEG دربخش اطلاعات کاربردی موسسه لایپزیگ که مسئولیت تعیین استاندارد جی‌پک را برعهده دارد، به تازگی نسخه ۹/۱ libjpeg را معرفی کرده است. این به‌روزرسانی عمق رنگی تا ۱۲ بیت را برای تصاویر جی‌پگ ممکن می‌سازد.

هرچند که فعلا فرمت جدید جی‌پگ را بیشتر نرم‌افزارهای پرکاربرد و سازندگان دوربین‌های عکاسی پشتیبانی نمی‌کنند.، اما طبق آنچه از سوی این گروه اعلام شده این به‌روزرسانی می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی حرفه‌ای چاپ و یا خروجی صفحه‌های نمایش یا پروجکتورها در جهت فراهم‌کردن طیف رنگی وسیع‌تر مفید است.

علاوه‌ بر این، نسخه جدید گزینه‌های فشرده‌سازی تازه‌ای فراهم آورده که ذخیره‌سازی تصاویر بدون از دست‌ رفتن اطلاعات را ممکن کرده است. این ویژگی جدید برای عکاسان می‌تواند به عنوان یک آلترناتیو مناسب برای فایل‌های raw و TIFF بدر هنگام آرشیو کردن عکس‌ها باشد. به گفته این گروه قرار است در نسخه‌های بعدی فکری هم به حال پشتیبانی از عکس‌های اچ‌دی‌آر بشود.

فرمت جی‌پگ اولین‌بار ۲۳ سال پیش در سال ۱۹۹۱ معرفی شد که نام آن کوتاه‌شده‌ی Joint Photographic Experts Group (گروه مشترک کارشناسان گرافیک) یعنی گروهی که این استاندارد را به وجود آورده، است.

منبع: +