فیلیپ لورکا دی‌کورشا در دیوید زویرنر
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۷/۱۸

فیلیپ لورکا دی‌کورشا در دیوید زویرنر

فیلیپ لورکا دی‌کورشا متولد ۱۹۵۱ در شهر هارتفورد در ایالت کنتیکت است. دی‌کورشا در مدرسه موزه هنرهای زیبا در بوستون و پس از آن در دانشگاه ییل به تحصیل هنر پرداخته و در دانشگاه ییل به عنوان استاد مشغول به کار بوده است. آثار او در نمایشگاه‌های مهم بسیاری در این سالها به نمایش درآمده‌اند که از آنها می‌توان به دوسالانه ویتنی اشاره کرد. مرکز بین‌المللی عکاسی در نیویورک (آی سی پی) در سال ۲۰۰۱ جایزه اینفینیتی (جاودانگی) را به او اهدا کرد.

فیلیپ لورکا دی‌کورشا 

گالری دیوید زویرنر

۱۲ سپتامبر تا ۲ نوامبر ۲۰۱۳

امتیاز: ***** (عالی)

درباره عکاس: فیلیپ لورکا دی‌کورشا متولد ۱۹۵۱ در شهر هارتفورد در ایالت کنتیکت است. دی‌کورشا در مدرسه موزه هنرهای زیبا در بوستون و پس از آن در دانشگاه ییل به تحصیل هنر پرداخته و در دانشگاه ییل به عنوان استاد مشغول به کار بوده است. آثار او در نمایشگاه‌های مهم بسیاری در این سالها به نمایش درآمده‌اند که از آنها می‌توان به دوسالانه ویتنی اشاره کرد. مرکز بین‌المللی عکاسی در نیویورک (آی سی پی) در سال ۲۰۰۱ جایزه اینفینیتی (جاودانگی) را به او اهدا کرد.

فضای داخلی نمایشگاه

درباره نمایشگاه: هاستلرز (یا اغواگران یا هر جوری که شما ترجمه‌اش کنید) دیگر  تبدیل به اثری کلاسیک  شده است. در اوایل دهه‌ی نود دی‌کورشا به لس‌آنجلس رفت تا از چند روسپی عکس بگیرد. مجموعه به همین سادگی شروع شد: او در حین رانندگی با اتومبیل کرایه‌ایش در بلوار سانتامونیکا به یک مورد مناسب بر می‌خورد، جلوی پای پسر ترمز می‌کند، با او چانه می‌زند و با هم به توافق می‌رسند و بعد به مکان مورد نظر دی‌کورشا می‌روند. او کارش را انجام می‌دهد، البته منظورم اینست که عکسش را می‌گیرد و پول به پسر پرداخت می‌شود و هر یک به راه خود می‌روند. 

وقتی در سال ۹۳ تعدادی از عکس‌ها در نمایشگاهی در موزه هنر مدرن نیویورک به دیوار می‌روند، دی‌کورشا عناوین را در زیر عکس‌ها نصب می‌کند: نام، سن شهر تولد و مقدار پول دریافت شده. این اطلاعات تبدیل به لایه‌ای تازه‌ای در این اثر می‌شوند و به مخاطبین اجازه می‌دادند تا داستان شخصی خودشان را در باب هر یک از این افراد بسازند. اینکه آنها از کجا و با چه رویایی راهی لس آنجلس و هالیوود شده‌اند و امروز با چه حال و روزی حاضر شدند با این پول کم در برخی از موارد حتی بدن برهنه‌شان را در مقابل دوربین دی کورشا قرار دهند. در زمینه‌ای که عکاس برای مجموعه تعریف کرده، بدن‌های برهنه و پول دریافتی و محل گرفتن عکس‌ها می‌توانند واکنشی باشند به هالیوود و صنعت سرگرمی یا سرگرم‌سازی‌اش. 

 فضای اسلاید شو

فضای اسلاید شو
عکس‌ها کیفیت عجیبی دارند، چه در نورپردازی و چه جزییات صحنه. آنقدر همه چیز حساب شده به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها می‌توانستند عکس‌هایی از یک فیلم با عوامل صحنه باشند. این کیفیت سینمایی در ارائه تازه‌ی این مجموعه در سالنی دیگر در گالری و با پخش اسلاید شویی در ابعادی شبیه پرده سینما، در کنار دو پرده‌ی مجزا که یکی از آنها عنوان شروع فیلمهای پ/ورن از دهه‌ی بیست تا دهه‌ی پنجاه و دیگری کلمه‌ی پایان در آنهاست، پررنگ تر شده. همنشینی واقعیت و روایت‌پردازی، مدل‌هایی که به نوعی بازیگرند و یا دست کم زندگی خودشان را بازی می‌کنند و عنوان‌های تصادفی فیلم‌های پ/ورن. دیدن این ارائه‌ی تازه هاستلرز، لذت بخش و یادآور تمایز عکاسی  دی‌کورشا از سایر نمونه‌های عکاسی صحنه‌پردازی شده است.

بیشتر: عکس‌های این نمایشگاه را در سایت گالری دیوید زویرنر ببینید.

شاهکاره این مجموعه عکس!!!!!!!!

علی

با سپاس از این مقاله ی خوب و راه اندازی این بخش تازه در عکسخانه که در هنر ما انصافا بی سابقه است. من یک پیشنهاد برای شما دارم. به نظرم من اگر آقای میرزایی ماهی یکبار در همینجا به گزیده ای سئوال های خوانندگان سایت پاسخ بدهند خیلی جالب می شود.

مهدی