انتشار شماره‌ی دوم فصل‌نامه عکاسی با موضوع «فتومونتاژ معاصر»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۴/۲۸

انتشار شماره‌ی دوم فصل‌نامه عکاسی با موضوع «فتومونتاژ معاصر»

دومین شماره‌ی فصل‌نامه «عکاسی» با پرونده‌ی «فتومونتاژ معاصر» منتشر شد.

شماره دوم فصلنامه عکاسی با پرونده فتومونتاژ معاصر و با همراهی و همکاری محمد خدادای مترجم زاده ، محمدرضا طهماسب پور ، مهرداد عسکری طاری ، سامان توکلی ، رومین محتشم، زانیار بلوری، مهدی مقیم نژاد ، سیامک دل زنده ، سیامک فیلی زاده ، پژمان نظر‌زاد ، مجید کورنگ بهشتی ، هادی مومنی ، امید امیدواری ، امید شلمانی ، تینا وینک هاوس، هومان مهر آذین ، آیتای شکیبافر ، پریسا رقمی ، دومینیک روسه ، مریم وحدتی ، سیده غزاله غضنفری ، محمد شمس ، شهرزاد اکرمی ، حامد انوشه و محمد رضا معصومی و عکاسانی چون رسول کمالی ، فرزانه رادمهر ، ژوبین عبدیانی ، امین شفیعی ، سامان آفریدند، قاسم فتحی ، میعاد آخی ، میلاد صفا بخش ، سعید رضوانیان و شکوفه بیاتی  به همراه مصاحبه اختصاصی با صمد قربانزاده ، تام چمبرز و اروین اولف انتشار یافت.

فصلنامه عکاسی در این شماره علاوه بر گردآوری مطالب و مقالات، حاوی یک DVD  آموزشی به همت ساسان توکلی فارسانی با موضوع بررسی مراحل ساخت مجوعه یک شاهد عینی (آزاده اخلاقی) و بهمن رئوفی با موضوع آموزش برخی ترفند های مورد نیاز در فتومونتاژ و مبحث کامپوزیت در نرم افزار فوتوشاپ است که به مخاطبان و علاقمندان عرضه کرده است.

در ابتدای این فصل‌نامه به قلم سیوا شهباز (سردبیر) آمده است:

«عکاسی مثل هر هنر دیگری رسالتی بجز بیان آنچه که دیده می شود دارد هنر وسیله بیان احساس است والزاماٌ این احساس همیشه در قالب های رئال نمی گنجد. وقتی هنرمند قالب های تراشیده شده و ثابت رئال را فضای مناسبی برای بیان آنچه در ذهن دارد ، مفاهیمی که می خواهد به انسانهای دیگر منتقل کند کافی و شایسته نمی بیند، خود را از قید دنیای رئال رها کرده و به تعبیرها و فضاهای بازتر و آزادانه تری برای بیان خود چنگ می زند. اینجاست که سبک ها و اندیشه های اجرا و بیان متبلور می شود سبک ها از رئال به سورئال هجرت کرده و در همه هنرها جای خود را باز می کند و درهنرعکاسی با توجه به اینکه عکاس در واقعیت ها بسیار بیش ازیک نقاش محدود است این مسیر را با فتومونتاژ پیدا کرده، ترکیبی کاملا مفهومی  و انتزاعی و سوبژه از عناصری کاملا واقعی عینی و ابژه و دقیقاً این نکته است که خاص بودن این  مفهوم را دوچندان می کند. شاید نقاش بتواند یک درخت را به هر شکلی که در تصویر ذهینتش نقش بسته بکشد حتی به صورت یک پرنده با بال به جای شاخه و پر به جای برگ ولی یک عکاس باید ازعناصر واقعی درخت این پرنده را خلق کند و این می تواند قدرت خلاقیت و اجرای عکاسی را به ستیز بکشاند.»

دومین شماره‌ی فصل‌نامه عکاسی با قیمت ۱۷ هزار تومان در دکه‌های منتخب، شهر کتاب‌ها و فروشگاه خانه هنرمندان در تهران و شهرستان در دسترس علاقه‌مندان است.