عکاسی معاصر چیست؟ کتاب جدید انتشارات فایدون(Phaidon)عکاسی امروز؛ لایه‌ی پنهان عکاسی را آشکار می‌کند
جما پدلی مقاله ۱۳۹۳/۰۴/۰۲

عکاسی معاصر چیست؟ کتاب جدید انتشارات فایدون(Phaidon)عکاسی امروز؛ لایه‌ی پنهان عکاسی را آشکار می‌کند

برای تجزیه و تحلیل و درک عمق و وسعت عکاسی در بیش از یک دوره کتاب‌های تاریخ فراوانی وجود دارد. شاید معروف‌ترین آنها، کتاب «تاریخ عکاسی از ۱۸۳۸ تا کنون» اثر مورخ هنر و رئیس موزه هنر مدرن عکاسی، بومانت نیوهال(Beaumont Newhall)، باشد که در ۱۹۳۷ منتشر شد؛ و چندین مرتبه مورد بازبینی و تجدید چاپ قرار گرفت.

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

در دهه‌های پس از اولین انتشار تاریخ نیوهال بسیاری از عناوین با تغییر در اندازه و تمرکز در بخش‌های تاریخ عکاسی به چشم خورده‌اند، اما پرسش و کاوش در تمام ابعاد عکاسی باعث موفقیت بیشتر این اثر نسبت به بقیه شده است. آخرین نسخه ( که این نسخه نیز به اندازه هر چیز همانند آن ارزشمند است) با پیوستن کنون، کتاب عکاسی امروز است که نویسنده آن، نویسنده و هنرمند، مارک دوردن (Mark Durden) است که به وسیله انتشارات فایدن(Phaidon) منتشر شده است.

این کتاب ۴۶۴ صفحه‌ای به همان میزان که وزن سنگینی دارد مندرجات آن نیز جامع است. با انتخاب بازه زمانی دهه ۱۹۶۰ تا اکنون و تمرکز بر تنوع شیوه‌ها و فرم‌های به کار گرفته شده از سوی هنرمندان کلیدی در این دوره، دوردن ارتباط عکاسی با تاریخ هنر را مورد توجه قرار داده است. این کتاب شامل بیش از ۵۰۰ کپی از تصاویر ۱۵۰ هنرمند است و به ۱۱ بخش تقسیم می‌شود که مضمون اصلی آنها پرتره، عکاسی خیابانی، عکاسی مستند و منظره است.

در حالی که عناوین فصل‌ها چندان جالب توجه نیستند، محتوای هر بخش به جزئیات قابل توجهی تقسیم می‌شود. برای مثال، در بخشی که اکنون تصاحب غیرقانونی گفته می‌شود، دوردن در مورد هنرمند آلمانی یواخیم اشمیت (Joachim Schmid) و اثرش که به همراه با به‌دست آوردن عکس‌هایی از اینترنت، بازارهای کهنه فروشی و خیابان است، می‌نویسد. اما به جای اینکه دوردن به شکلی سرراست به بیوگرافی او بپردازد، کار اشمید را در برابر آثار دیگر هنرمندان عکاسی مورد بررسی قرار می‌دهد- در این نمونه او عکس‌هایی از پشت جلد مجلات اروپایی عکاسی نمایش می‌دهد، که شامل خلاقیت مداوم اریک کسلز (Erik Kesseles) است. این ارجاعات متقابل استادانه، که فقط با دانش عمیق از موضوع ممکن است، نمونه‌ای از کتاب به عنوان یک کل جامع است.

1970-5 by Jacob Holdt
1970-5 by Jacob Holdt

البته اسم‌های بزرگ دیگری هم هستند. مارتین پار(Martin Parr)، پل گراهام(Paul Graham)، سباستیانو سالگادو( Sebastiano Salgado) و ویلیام اگلستون(William Eggleston). عکاسان بسیاری هم هستند که ممکن است نام آنها برای خواندگان کمتر آشنا باشد. برای مثال، کن لوم(Ken Lum)، هنرمند کاناداییِ چینی‌الاصل که علاقه‌مند به برقرای ارتباط بین کمیک استریپ و عکس است؛ یا عکاس و نقاش بورکینافاسویی، سایدو دیکو(Saidou Dicko)، که تصاویر جذابی از سایه مردم روی دیوار با استفاده از درون‌مایه‌های شوخی گرفته است. برای دوردن «این عکاس ما را به درون زندگی موضوعات تصاویرش همراه با نوعی صمیمیت و نزدیکی می‌برد... [این تصاویر] نه در مورد سیاهی‌های زندگی بلکه در مورد شور زندگی است.» دوردن، اغلب، رویکردی احساسی و شاعرانه را برای نوشتن به کار می‌گیرد، که به کتاب نوعی سبک‌بالی می‌دهد و از تبدیل شدن آن به چیزی کسل‌کننده و بی‌ارزش علمی جلوگیری می‌کند.

Vogue Paris, May 1975 by Guy Bourdin
Vogue Paris, May 1975 by Guy Bourdin

سختی تدوین تاریخ عکاسی این است که تصمیم بگیرید کتابی که نوشته می‌شود چه چیزهایی را شامل بشود و چه چیزهایی در کتاب در نظر گرفته نشود. و از آنجایی که تاریخ می‌تواند هر زاویه و نکات ظریفی را پوشش دهد، نیاز به تنظیم مجموعه‌ای از پارامترها است که کتاب را شکل بدهد. این کاری است که دوردن انجام داد، و در حالی که تمرکز اصلی او بر روی «نام‌های بزرگ» در عکاسی است، اما تا جایی که ممکن است برای ارائه برداشتی تازه تلاش می‌کند، هر چند شاید در این میان پشگام‌ترین تصویرسازان (کریستین د میدلز(Cristina de Middels) و لورنزو ویتوریز (Lorenzo Vitturis)) به وضوح حضور ندارند. فصل آخر، عکاسی فردا، به عنوان مثال، ممکن است انتظار سیلی از نامهای جدید را داشته باشید، اما فقط شامل پنج عکاسی است که به‌خوبی شناخته شده‌اند. و در حالی که عکاسانی که او انتخاب کرده است جالب توجه هستند و تحلیلش روشن‌گر است،( دوردن کتاب را با کسلز و تصویری از کوهستان او از عکس‌های فلیکر از مجموعه ۲۴ ساعت در عک‌سها، دسامبر ۲۰۱۱ ژانویه ۲۰۱۲  به پایان می‌برد.)، فصل این احساس را القا می‌کند که آینده می‌تواند بیشتر توسعه یابد. این به کنار، علاوه بر این، عکاسی امروز به کنون بخاطر پیوست به تاریخ عکاسی خوش‌آمد می‌گوید و به عنوان مقدمه‌ای مفید برای بسیاری از با نفوذترین عکاسان و هنرمندان پیشگام است.

عکاسی امروز نوشته مارک دوردن را انتشارات فایدون منتشر کرده است.  قیمت آن ۴۵ پوند است.

The New Industrial Parks Near Irvine, 1974 by Lewis Baltz
The New Industrial Parks Near Irvine, 1974 by Lewis Baltz

 

عکس کاور: Portrait (Futago), 1988 by Yasumasa Morimura

منبع: +