نمایشگاه رحمان مجرد با عنوان «جمع تنها» در نگارخانه قوام‌الدین
عکسخانه خبر ۱۳۹۶/۰۲/۲۷

نمایشگاه رحمان مجرد با عنوان «جمع تنها» در نگارخانه قوام‌الدین

سومین نمایشگاه عکس رحمان مجرد با عنوان «جمع تنها» سه شنبه دوم خرداد، در نگارخانه قوام الدین مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل گشایش می‌یابد.

در توضیح این نمایشگاه به قلم رحمان مجرد آمده است: «من این مجموعه را صرفاً در مورد تلفن همراه و با استفاده از آن – و بواسطه قرار دادن لیوانِ طرح‌دار بین دوربین و تصویرِ موجود در تلفن همراه - کار کرده و به فرم های خاصی از تصاویر دست یافته‌ام. ولی مطمئناً مفهومی که مَد نظرم هست و چیزی که در عصر حاضر اتفاق افتاده، فقط شامل تلفن همراه نمی شود و محکوم شدنِ انسانِ معاصر به همزیستی با فناوری، تکنولوژی و زندگی در عصر دیجیتال اشاره می کند. در این مجموعه، من سعی کرده‌ام چهره هایی نامشخص- که از هر مکالمه ای در ذهن انسان ثبت می‌شود- را ارائه کنم. انسان اگر چه به مدد این فناوری‌ها از ارتباطات ارزان، گسترده و سریع برخوردار شده، اما نتوانسته به هدف مورد انتظار خود دست یازد. این عصر به ارتباطات مجازی و جهان ژنومی تبدیل شده است. در واقع به شکل روشن تر، انسان ها با هم اند و تنهایند و همه گی در این عصر، به «جمع تنها» تبدیل شده‌ایم.»

گفتنی است در این نمایشگاه که تا 5 خرداد به طول خواهد انجامید، تعداد 100 عکس در اندازه 30 در 30 سانتی‌متری ارائه می‌شود که پیش‌تر نیز این آثار جزو برگزیدگان نهایی نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر انتخاب شده و در موزه هنرهای معاصر تهران، به نمایش در آمده بود.

رحمان مجرد؛ متولد ۱۳۶۳ در اردبیل است. آثار او در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران، کنیا، امارات، سوییس، امریکا و... به نمایش در‌آمده‌اند. مجرد برنده‌ی جوایز مختلفی از جمله؛ مقام اول سومین جشنواره بین المللی جایزه بزرگ مقاومت اسلامی، مقام دوم  چهارمین جشنواره بین المللی پرتو حسن، برگزیده نمایشگاهی سومین و نهمین دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، جزو 10 عکاس راه یافته به مرحله ی نهایی جایزه بانک جهانی سوییس، منتخب حضور در نمایشگاه خانه عکاسان ایران در دانشگاه نایروبی کشور کنیا، مقام اول، لوح و تندیس مسابقه بین المللی عکاسی دانشگاه آزاد اسلامی، مقام اول جایزه جهانی عکس اربعین، مقام اول جشنواره ملی عکاسی معماری، است.

دومین نمایشگاه انفرادی وی، با عنوان «بازپس نمایی»  مهرماه ۱۳۹۳ در کافه گالری بوم و اولین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «واکنش پذیری» اردیبهشت ماه 1390 در نگارخانه قوام الدین مجتمع فرهنگی هنری فدک برپا شده بود.

سومین نمایشگاه انفرادی عکس رحمان مجرد از2 تا 5 خردادماه 1396 در نگارخانه قوام الدین، واقع در اردبيل، بالاتر از ميدان بسیج، مجتمع فرهنگی هنری فدک، و با همکاری و مشارکت؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، انجمن هنرهای تجسمی و موسسه فرهنگی هنری خانه طراحان نشان نقره ای، دایر می‌شود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 16 تا 19 از این نمایشگاه بازدید کنند.