زیبایی واقعی
سمن صارمی مقاله ۱۳۹۳/۰۸/۲۴

زیبایی واقعی

در دوره‌ی معاصر، عصر دیجیتال، با استفاده‌ی گسترده از نرم‌افزارهای اصلاح-دستکاری تصویرمثل فتوشاپ، تشخیص میزان واقعی‌بودن تصاویرفریبنده‌ی مجلات کار سختی شده است. تقریبا مجله‌ای نیست که از «دستکاری» عکس به‌منظور «زیباتر» نشان‌دادن مدل‌ها و بازیگرها استفاده نکند.

به تازگی در مطلبی از وب‌سایت تایم از هشت بازیگر هالیوود نام برده شده که هر کدام به شیوه ای اعتراض خود را نسبت به استفاده از فوتوشاپ در عکاسی مد ابراز کرده‌اند.

«کایرا نایتلیKeira Knightley» به تازگی بدون لباس در عکس‌هایی در مجله‌ی «اینترویو Interview» ظاهر شد تا طرفدارانش بدانند که او «واقعا» چه شکلی است. این بازیگر گفت که تصویرش غالبا دستکاری می‌شود تا بدنش قوس‌های زیباتر و سینه‌هایش بزرگتر به نظر برسد، به‌همین‌خاطر کوشید تا موضوع را روشن کند و بگوید شکل بدن اهمیت ندارد. نایتلی به تایمز گفت :من فکر می‌کنم بدن زن یک میدان نبرد است و برای این مسئله می‌توان تا حدی عکاسی را سرزنش کرد.

کایرا نایتلی اولین کسی نیست که به استفاده از فوتوشاپ در رسانه‌ها برای تغییر بدن زن  اعتراض کرده است. سلبریتی‌های دیگر نیز از آن حرف زده‌اند یا به عمد بدون ادیت عکاسی شده اند، به امید اینکه استانداردهای غیر معقول جهان درباره‌ی زیبایی را تغییر دهند.

جز افراد، کمپانی‌هایی هم هستند که به زیبایی غیرواقعی اعتراض دارند.از جمله معروف‌ترین آنها «کمپین داوDove» است. شرکت داو از سال ۲۰۰۴ تا به الان فعالیت های زیادی از جمله تبلیغات، ویدیوها و کارگاه ها در تلاش برای تجلیل از تنوع فیزیکی بدن زن و الهام بخشی به آنان در داشتن اعتماد به نفس برای پذیرفتن خود، داشته است. در سال ۲۰۰۴، شرکت داو که به دنبال راهی برای احیای برند خود بود، مطالعه‌ای ترتیب داد که طی آن از ۳۰۰۰ زن در ۱۰ کشور دنیا درباره‌ی اولویت‌ها و علاقه مندی‌هایشان سوال شد. این مطالعه نشان داد که تنها ۲ درصد از این زنان خود را «زیبا» تصور می‌کنند.

پس از به راه اندازی «کمپین داو برای زیبایی واقعی»  طی ۱۰ سال ، فروش محصولات این شرکت از ۲/۵ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار رسید. البته این کمپین تنها به افزایش فروش داو کمک نکرد، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس بسیاری از زنان نیز شد و مهم‌تر از آن اینکه این کمپین شروعی بود برای ده‌ها پروژه‌ی دیگربا منظوری مشابه. مثل کمپین «بی پروا باش! Go Boldly!» که تنها یک ماه از عمر آن می‌گذرد و توسط یک عکاس (Bri Luginbill) پایه گذاری شده است. هدف این کمپین نیز تشویق به افراد به عشق ورزیدن به بدن‌هایشان است. این عکاس از مردم عادی ( هر کسی که علاقمند به مشارکت در این کمپین باشد، زن، مرد و بچه) عکاسی می‌کند و این عکس ها اصلاح نمی‌شوند و افراد را همان‌طور که هستند به نمایش می‌گذارند.

 

credit: GoBoldlyGR.com
credit: GoBoldlyGR.com

 

به نظر می رسد با گذشت زمان و افزونی فعالیت های کمپین‌هایی از این قبیل صدای زنان بالاخره شنیده می‌شود. زنانی که «واقعا» زیبا هستند و نیازی به چشم‌های درشت و دندان‌های خیلی سفید برای سالم و قوی بودن ندارند. و فضیلت آنها نه زیبایی فرمولی تصویرشده در مجلات بلکه زیبایی «واقعی» نهفته در تفاوت‌های انسانی است.                   

سلام

واقعا بی شرمانه است به راحتی هر عکسی که با فرهنگ غربی جوره رو میگذارید!

علی