انتشار کتاب سوی آبی بادها و بررسی آثار رینکو کاوائوچی
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۲/۱۲

انتشار کتاب سوی آبی بادها و بررسی آثار رینکو کاوائوچی

کتاب سوی آبی بادها توسط نشر حرفه هنرمند در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به علاقه مندان عکاسی عرضه می شود. این کتاب که ترجمه کیارنگ علایی است به یکی از بحث برانگیزترین عکاسان معاصر جهان یعنی رینکو کاوائوچی پرداخته است.

کیارنگ علایی در برگردان این کتاب از پنج کتاب: چشم ها،گوش ها (رینکو کاوائوچی)، منتخب هایکو (کور ون دن هویول) هایکو (ناهاکو تاواراتانی)، نوشتن روی آسمان (کنت ریکسراس) و راه جوانگ دزو (توماس میرتون) بهره گرفته است. 

کتاب در چند بخش، نگاهی شاعرانه را به آثار این عکاس معاصر ژاپنی در بر می‌گیرد.

کیارنگ علایی در مقدمه نسبتا طولانی کتاب نوشته است: « در پاییز دو سال گذشته یادداشت کوتاهی در معرفی کارهای رینکوکاوائوچی در وبلاگ عکاسی ام منتشر کردم. بدون آن که بدانم این یادداشت نظر شهریار توکلی را جلب کرده است. کمتر از یک سال زمان کافی بود تا به لطف شهریار، کتابی از آثار رینکوکاوائوچی  در دستهایم باشد. بسته ای کوچک با لفافی پلاستیکی ممهور به پست ایران و انبوه تمبرهایی که ماهی های مختلف آب شور را معرفی می کردند. در این بسته کوچک کتابی بود که مثل دیگر کتاب های عکاس (او شانزده کتاب منتشره در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ دارد) خواننده اش را برای دقایقی از فضای متعارف عکاسی خارج می کرد و به دنیایی شخصی رهنمون می ساخت. نوشتن درباره این عکس ها بسیار سخت بود و پرداختن به آن ها سخت تر. باید یک بازی به راه می افتاد. یک بازی با شکوه که تاملی بر این عکس ها بیانجامد؛ اما تاملی از جنس خود این عکس ها: من نام این بازی را بازی قرابت گذاشتم.

برای شروع این بازی، کار ساده ای در پیش نداشتیم. در بعد از ظهر یک روز داغ که بهار خودش را بدجوری از پنجره اتاق کوچکی در ضلع جنوبی ساختمان شماره ۱ در خیابان خواجه عبدالله تهران به داخل می زد، به شهریار توکلی پیشنهاد دادم که برای همراهی عکس های رینکو کاوائوچی به اشعار دوره جوانگ دزو سفر کنیم و می دانستم که این سفر، به اندازه کافی هیجان انگیز خواهد بود. به دلایل بسیار:

اول اینکه جوانگ دزو شاعری بسیار گزیده گو است. اشعار و دستنوشته های او از ایجاز فراوانی برخوردارند.

دوم اینکه زبان در آثار دزو به دور از پیرایه هایی است که شاعران هم نسل خود در آثارشان دارند.

سوم اینکه کارهای او در عین غنی بودن، همه کس فهم و ساده اند و به طور کلی ادبیات دائویی در میان مردم شرق به دلیل همین سادگی هایش مخاطبان روشنفکر و توده های مردم را به خوبی به خود جذب می کند. البته این را نباید از منش خاص شاعرانش جدا دانست. کما اینکه در والایی شخصیت جوانگ دزو همین بس که او خوش تر می داشت لاک پشتی باشد زنده که دمش را در گلها می جنباند به جای آن که مرده ای باشد در تابوت زرین!

باری، این بازی قرابت در این کتاب شکل گرفت و بر اساس قاعده ای نامالوف، انسان از چینش مدیوم های مختلف در کنار هم لذت می برد، به خصوص آن زمان که در پی کشف مفهومی جدید باشد تا به قول حضرت حافظ واندر آن آینه، صدگونه تماشا کند.»

بخش بعدی این کتاب به برگردان اشعاری می پردازند که علایی، قرابت هایی آشکار میان آن ها و عکس های کاوائوچی یافته است و معتقد است این هم نشینی، تامل بیشتر و پرحوصله تری را بر شعر و عکس ایجاد می کند و البته در خوانش هر دوی این مدیوم ها دخالت می کند و تاثیر می گذارد. بخشی از این اشعار از کارهای خود کاوائوچی هستند و مابقی آن اشعاری از مکتب های سانتاکو، رنکو و هایکوسرایان نو که در مقدمه کتاب به آن ها اشاره شده است.

و بالاخره گزیده ای از آثار عکاسی کاوائوچی در کنار اشعار، منتشر شده اند که با گرافیکی دیدنی مجموعه ای جذاب را ایجاد کرده اند.

طراح این کتاب «سعید مزینانی» است و کتاب در ۱۶۰ صفحه تمام گلاسه رنگی در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان از سوی نشر حرفه هنرمند روانه بازار شده است.