رابرت پولیدوری در گالری مری بون
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۸/۰۹

رابرت پولیدوری در گالری مری بون

عکس‌های رابرت پولیدوری زیبا هستند، اما برخلاف بیشتر عکس‌هایی که از ورسای دیده‌ایم خسته‌کننده به نظر نمی‌رسند و بلکه برعکس، در عین زیبایی، لایه‌های تازه‌ای از بنایی که بخشی از هویت فرانسه است را به نمایش می‌گذارند.

رابرت پولیدوری

گالری مری بون 

۷ سپتامبر تا ۲۶ اکتبر 

امتیاز: **** (خیلی خوب)

درباره عکاس: رابرت پولیدوری در سال ۱۹۵۱ در کبک کانادا به دنیا آمد و در ده سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. او کارشناسی ارشد را از دانشگاه ایالتی نیویورک در بافالو دریافت کرده است. شهرت پولیدوری به دلیل نگاه ویژه‌اش به معماری و همینطور همکاری با نشریات مهمی همچون نیویورکر است. 

درباره نمایشگاه:  حالا دیگر بیست و پنج سالی می‌شود که رابرت پولیدوری مشغول به عکاسی از کاخ ورسای در نزدیکی شهر پاریس است. او در دهه هشتاد میلادی، گوشه به گوشه ورسای را با دوربین قطع بزرگ و تمهیدات شخصی‌اش ثبت کرد، عکس‌هایی پر زرق و برق از ورسای، اما نه آن ورسای همیشگی. او تصاویری از ورسای را به تصویر کشید که کمتر به ذهن‌ها می‌آمدند، تصاویری از ورسای در حال ترمیم و حفاظت، البته با بیشترین جزییات ممکن. او بعد از سالها در دهه‌ی اخیر دوباره به سراغ این بنا رفته و با عکس‌های تازه گزارش جامعی از بازسازی‌ این کاخ فراهم کرده است.

در سرزمینی همچون فرانسه، هیچ بنای قدیمی‌ای نمی‌تواند واقعا قدیمی بماند چرا که با تازه‌ترین تمهیدات از ابنیه تاریخی محافظت می‌شود. هر بنای تاریخی و اصلتش در چالشی با تازگی و مدرنیته قرار گرفته است. ورسای نمونه‌ای از این همنشینی گذشته و حال، یا قدمت و تازگی‌ است، تازگی‌ای که باید در عین حال قدیمی به نظر برسد تا تجربه‌ی رویارویی با تاریخ برای بازدیدکنندگانش حفظ شود.

تصاویر پولیدوری این چالش و تناقض را به خوبی به تصویر می‌کشند، دقیقا مثل زیبایی ورسای در عکس‌های او، حتی در گرد و غبار و با وجود کاغذ‌ دیواری رنگ و رو رفته و یا قاب‌هایی که بر روی زمین قرار دارند و در انتظار دوباره نصب شدن بر روی دیوارند و پرتره‌های درون قاب‌ها که به دوربین پولیدوری نگاه می‌کنند. رنگ بندی عکس‌ها و نورپردازی خاص پولیدوری به او در رسیدن به این کیفیت بسیار کمک کرده است.

باری، عکس‌های پولیدوری زیبا هستند، اما برخلاف بیشتر عکس‌هایی (و صد البته کارت پستال‌هایی) که از ورسای دیده‌ایم خسته‌کننده به نظر نمی‌رسند و بلکه برعکس، در عین زیبایی لایه‌های تازه‌ای از بنایی که بخشی از هویت فرانسه است را به نمایش می‌گذارند، و چیزی از جنس دیروز و امروز را در آن واحد، در خود جای داده‌اند.

بیشتر: عکس‌هایی از این نمایشگاه را در سایت گالری مری بون ببینید