دوربین روباتیک نیکون، ثبت‌کننده‌ی مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۳
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۴/۲۱

دوربین روباتیک نیکون، ثبت‌کننده‌ی مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۳

مسابقات ویمبلدون امسال که «اندی ماری» موفق شد انگلستان را پس از ۷۷ سال فاتح این رقابت بکند، یک شگفتی‌ساز دیگر هم داشت و آن کمپانی نیکون بود که توانست با دوربین‌های روباتیک خود تاریخ‌ساز این مسابقات و البته فناوری‌ عکاسی شود.

مسئولان نیکون گفته‌اند که چطور دوربین‌های آنها در چیدمانی روباتیک، تصاویری را با زاویه‌هایی بی‌نظیر ثبت کرده‌اند. آنها برای این‌کار از یک نیکون دی-۴۰ به همراه دو لنز ۴۰۰-۲۰۰ و ۴۰۰-۸۰ میلی‌متری که بر روی سقف تعبیه شده بود، استفاده کردند.

علاوه بر این، ۳ دوربین نیکون دی-۴ در نقطه‌های گوناگون کار گذاشته شده بود تا تصاویر پی‌در‌پی بگیرند که هر یک از آنها هر یک دقیقه یک عکس می‌گرفت و مستقیما فرستاده می‌شد به اپلیکیشن آی‌پد ویمبلدون که نتیجه‌ی کار تجربه‌ای منحصر به فرد برای کاربران این اپلیکیشن بود.

عکس: باب مارتین
عکس: باب مارتین

نیکون انگلستان در کنفرانسی که روز ۱۷ تیر داشت، این حرکت را یک گام بزرگ رو به جلو در توسعه‌ی عکاسی دانسته و خاطر نشان کرده که با معرفی این راه‌ حل انقلابی روباتیک عکاسان امکان این را به دست می‌آورند که عکس‌هایی داشته‌ باشند که پیش از این هرگز قادر به ثبت آن نبوده‌اند.

باب مارتین، عکاس درخشان ورزشی اولین عکاسی بوده که توانسته از این سیستم روباتیک که حاصل همکاری مشترک نیکون و مارک رابرتز موشن کنترل است استفاده کند. ام‌آر‌ام‌اس، تولیدکننده‌ی پیشرو در زمینه‌ی محصولات کنترل حرکت است.

دستگاه روباتیک ام‌آر‌ام‌اس با نام اس‌اف‌اچ-۳۰ که بر روی آن دوربین دی‌-۴ نیکون قرار می‌گسرد به سرعت جا به جا می‌شود و دوربین را از یک موقعیت به موقعیت دیگر -که عملا برای عکاسان حضور در پشت دوربین امکان‌پذیر نیست،- می‌چرخواند. در این روش، دوربین از راه دور توسط عکاس و با کنترل از راه دور هدایت می‌شود.

سرعت‌ عمل خیره‌کننده این دوربین که کمتر از یک‌دهم ثانیه است، سبب شده تا این سیستم روباتیک را به عنوان یک راه‌ حل ایده‌آل برای رویدادهای ورزشی که تحرک زیادی دارند، تبدیل کند.

عکس: باب مارتین
عکس: باب مارتین

جیمز بَنفیلد، مدیر بخش راه‌حل‌های تجاری و خدمات حرفه‌ای نیکون انگلستان در این نشست، همچنین گفت: «چند وقتی است که مشغول پروژه روباتیک خود هستیم، از المپیک لندن ما با باب مارتین و آژانس‌های عکس پیش‌رویی که بیشتر به این سیستم‌های روباتیک موجود تیاز داشتند آغاز کردیم.»

وی در ادامه گفت: این تنظیمات روباتیک برای پشتیبانی از عکاسان ورزشی و به منظور به حداکثر رساندن ویژگی‌های دوربین دی۴ و امکان دنبال کردن سوژه‌های  متحرک سریع، طراحی شد، با این حال، گستره‌ی وسیعی برای استفاده از این امکان در دیگر حوزه‌های عکاسی وجود دارد. مشتریان ما تعیین خواهند کرد که این راه‌حل در مرحله‌ی بعد کجا استفاده خواهد شد.»

باب مارتین، عکاس ورزشی درباره‌ی این فناوری گفت:«درخواست برای تصاویر تازه در رویدادهای بزرگ، من را تشویق کرد تا دایره‌ی محدودیت‌های عکاسی را تنگ‌تر کنم. استفاده از این تنظیمات ثابت کرد که گرفتن تصاویر غیرممکن، ممکن شده است، نکته‌ای که برای آینده‌ی عکاسی بسیار هیجان‌انگیز است.»

عکس: باب مارتین
عکس: باب مارتین

منبع : +