نمایشگاه سعیده افروخته با عتوان «نماهای بی‌نام»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۱۲/۲۷

نمایشگاه سعیده افروخته با عتوان «نماهای بی‌نام»

نمایشگاه عکس‌های سعیده افروخته با عنوان «نماهای بی‌نام» از روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۵ در کافه‌گالری دوک رشت گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه یک مجموعه در قالب ۲۲ عکس در ابعاد  ۳۰×۴۵  به نمایش در می آید. این عکس ها، برش‌هایی فوری هستند که بدون برنامه‌ریزی و صحنه‌سازی از سوی یک رهگذر شهری با نگاهی اجمالی دیده ‌شده‌اند. نماها از پشت شیشه ها دیده می‌شوند، از پشت فیلتر‌های شهری، سطوح آلمینیومی و شیشه های نورخورده از نئون های شب. عکس‌ها در طی چهار سال عکاسی شده اند . 
در بیانیه‌ی این نمایشگاه آمده است: « جوردانو برونو قبل از آنکه در آتش سوزانده شود، در آن میانه‌ی بازگشت به انسان و خیره شدن به جهان، گفته بود انسان مونادی ‌ست که هستی را در خود باز‌تاب می‌دهد.
این جهان مرکزی، مفهوم انسان و بازتاب همه‌ی جهان در چشمان انسان، همه‌ی روایت انسان بودن را بازنمایی می‌کند. پرسه زدن میان بدن‌ها و نور‌ها و گم‌شدن در هیاهوی مبهم نجواها روایت انسان مرکزی جهان امروز است. اکنون چشم ما، نه بازتاب همه‌ی هستی که خیره به سطوحی درهم و بدن‌هایی دفرمه است. خیره به روشنایی و تاریکی. 

اکنون جهان جز به میانجی انعکاس بازنمایی نمی‌شود و جز به میانجی این درهم فرو‌رفتن مرزها نمی‌توان از تنهایی و سرگشتگی انسان سخن گفت. نوری که از درون سطحی دیگر من را نشانه می‌رود. آسمانی که تصویرش را بر زمین، بر وارونگی نسبت‌ها بنا می‌کند. جهان ما جهان در‌هم فرو‌رفتن سطح‌هاست. جهان مرزهای صلب و سخت و همزمان شکننده و سیّال. روایت بازتاب من در دیگری و دیگری در دیگری. روایت انعکاس نور در شیشه‌ها و بازخوانی وارونه‌ی جهان. روایتی از درون روایت‌های ناتمام. » 
گشایش: پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه | ساعت ۱۶
ساعات بازدید: ده صبح تا دوازده شب 
کافه گالری دوک: رشت، گلسار، ابتدای بلوار سمیه