انتشار کتاب «مکتب عکاسی دوسلدورف، بررسی و تجزیه و تحلیل آثار هیلا و برند بکر»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۲/۱۵

انتشار کتاب «مکتب عکاسی دوسلدورف، بررسی و تجزیه و تحلیل آثار هیلا و برند بکر»

کتاب «مکتب عکاسی دوسلدورف، بررسی و تجزیه و تحلیل آثار هیلا و برند بکر» با تالیف صالحه خوانساری توسط نشر زبان تصویر (کتاب پرگار) منتشر شد.

​در مقدمه‌ی کتاب آمده است:

«مكتب دوسلدورف از جمله مكاتب هنري معاصر در زمينۀ عكاسي است. بنیان‌گذاران این مکتب، زوجِ هیلا و برند بکر هستند که آن‌را در دهۀ 1950 پايه‌گذاري کردند. آن‌ها با عكاسي از سازه‌هاي صنعتيِ در حال انقراض و اشياي فراموش‌شدۀ ساختۀ بشر نظیر سيلوها، معادن و دهانه‌هاي آب در سرتاسر جهان و با نورپردازي‌هاي يكسان و تركيب‌بندي‌هاي ثابت و عكاسي سرد و بي‌روح، سبك خاصي را در عكاسي به‌وجود آوردند.

بکرها بار دیگر به عينيت‌گرايي نوينی روی آوردند كه در آثار عكاسان آلماني دهه‌هاي 1920و1930 همچون آگوست زاندر، كارل بلوسفلد و آلبرت رنگر پتچ ديده می‌شود. همچنین نشانه‌هایی از هنر مينيمال و هنر مفهومی که دستاورد دورۀ معاصر است، در آثار آن‌ها دیده می‌شود؛ برای مثال، توجه به فرم و عكاسي به صورت سريالی از موضوعی خاص، بیانگر بُعد مينيمال و توجه به ايده و تئوري و اطلاق نام مجسمه به عکس‌هایشان، بیانگر بُعد مفهومی آثار آنان است. آن‌ها مي‌خواستند عكاسي را از قيد معنا و مفهوم برهانند؛ یعنی از قید آنچه که در آن‌ زمان مشخصۀ اصلی عکاسی به‌مثابه یک رسانه بود. بکرها با بازگشت به مباني دانش عكاسي نشان دادند كه مي‌توان عكاسي را همچون يك رسانۀ مستقل نگریست و توقع تحريك احساس مخاطب را از آن نداشت. به عقیدۀ آن‌ها عكاسي مي‌توانست صرفاً بازنمايي باشد. در آن دوران این نکته‌، یعنی توجه به نقش اصلی عکاسی، از فرط وضوح و سادگي فراموش شده بود. رفته‌رفته ديدگاه‌هاي آن‌ها شهرت بسزايي يافت. آكادمي دوسلدوف در فاصلۀ دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰، مبنای جديدي براي عكاسي سال‌های بعد خلق کرد. همین‌طور شاگردانی را تربیت کرد که امروزه شهرت جهانی دارند؛ اشخاصی نظیر آندریاس گرسکی، توماس روف، اكسل هوته، توماس اشتروث وکاندیدا هوفر.»

 کتاب با شمارگان یک هزار نسخه، در صد و شصت و چهار صفحه و با بهای سی و پنج هزار تومان، در وب‌سایت ناشر و همچنین غرفه‌ی انتشارات کتاب پرگار به آدرس شهرآفتاب، ناشران عمومی، سالن شماره۲، راهرو۲، غرفه شماره ۵۹۳، نشر زبان تصویر( کتاب پرگار) در دسترس علاقه‌مندان است.