«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ کلودیا آندوخاخ: تن‌فروشی در سائوپائولو - هئالی‌داجی
ماری پنزر ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ کلودیا آندوخاخ: تن‌فروشی در سائوپائولو - هئالی‌داجی

مجله برزیلی هئادی‌داجی(realidade) در عمر کوتاهی که داشت به موقعیتی افسانه‌ای در تاریخ مطبوعات دست یافت.

این مجله در سال ۱۹۶۶ با خط ‌مشی سیاسی اجتماعی ترقی‌خواه آغاز به کار کرد اما پس از ۵ سال و گسترش فرهنگ سانسور که توسط حاکمان نظامی تعیین شده بود فعالیتش متوقف شد.

کلودیا آندوخاخ (Claudia Andujar) عکاس سوئیسی که در سال ۱۹۵۵ به برزیل مهاجرت کرده بود طی سال‌های فعالیت هئادی‌داجی برای این نشریه کار می‌کرد.

مجموعه عکس‌های او که از زمان خودش جلوتر بود از نظر زیبایی‌شناسی قابل‌توجه بود و مرزهای اخلاقی و عقاید محافظه‌کارانه‌ی عمومی را به جلو حرکت داد.

هنگامی‌که هئادی‌داجی داستان او را درباره تن‌فروشان سائوپائولومنتشر کرد، این گزارش به عنوان حرکتی غیراخلاقی شناخته شد و نگاه از سر دلسوزی او توهین‌آمیز تلقی شد.

شماره دیگر نشریه که گزارش تصویری دیگری از آندوخاخ درباره قابله‌ها بود و نشان‌دادن صحنه‌هایی از تولد یک بچه برای اولین‌بار در نشریات برزیلی منتشر می‌شد، گستاخانه نامیده شد و مطابق قوانین سانسور در نسخه‌های بعدی حذف شد.

او پس از تعطیلی هئادی‌داجی همچنان بر روی مسائل بحث‌برانگیز کار کرد: عکس‌های او از قبلیه سرخ‌پوستان یانومامی که برای احقاق حقوق آن‌ها مبارزه کرد. همچنین به چالش‌کشیدن تابوهای محافظه‌کارانه‌ی جامعه برزیلی‌. در نهایت تلاش‌هایش در سال ۱۹۹۲ با ایجاد پارک محافظت‌شده‌ی یانومامی به نتیجه رسید.

(جولای ۱۹۶۸)

* کلودیا آندوخاخ Claudia Andujar

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو