در شورای واژه‌های عمومی فرهنگستان تصویب شد؛ خودعکس به جای سلفی
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۶/۱۷

در شورای واژه‌های عمومی فرهنگستان تصویب شد؛ خودعکس به جای سلفی

طبق نظر شورای واژه‌های عمومی کلمات خودعکس معادل سلفی، خودعکس جمعی معادل group selfie، بازویی معادل سلفی استیک و سراسرنما معادل پانوراما تعیین شده‌اند.

​این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که کلمه‌ی سلفی اولین بار در سال ۲۰۰۲ در یک انجمن آن‌لاین استرالیایی به کار رفته‌ و آکسفورد در سال ۲۰۱۳ سلفی را به عنوان کلمه‌ی سال معرفی کرد. (مطلب مرتبط: و جایزه کلمه سال تقدیم می‌شود به ...)

همچنین از دیگر واژگان ابداعی  فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌توان به پیشنهاده به جای پروپوزال و آژین‌کاری به جای piercing اشاره کرد.

از جمله انتقادهایی که به فرهنگستان زبان و ادب فارسی وارد می‌شود این است که زمانی برای انتخاب کلمات جایگزین اقدام می‌کنند که دیگر استفاده از آن کلمه‌ در میان افراد جامعه جا افتاده است. انتقاد دیگر به انتخاب کلمات جایگزین است که در بسیاری از موارد کلماتی عربی زبان هستند و نقض غرض صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی چنانچه افراد نظری در مورد هریک از این واژه‌ها دارند می‌توانند با ذکر مستندات و دلایل مربوط، نظر خود را از طریق بخش «پیشنهاد واژه» در وب‌سایت (وبگاه) فرهنگستان و یا ایمیل(پیام‌نگار) گروه واژه‌گزینی به نشانیterminology@persianacademy.ir اعلام کنند.