برگزاری ورک‌شاپ آندرئاس رست با موضوع پرتره در گالری راه‌ ابریشم
راه ابریشم خبر ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

برگزاری ورک‌شاپ آندرئاس رست با موضوع پرتره در گالری راه‌ ابریشم

بخش فرهنگی سفارت آلمان و گالری راه ابریشم ورک‌شاپ عکاسی مدیریت آندرئاس رست برگزار می‌کنند. گالری راه‌ابریشم در خصوص این ورک‌شاپ توضیحاتی داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

سخن آندرئاس رُست با شما:

علاقه مندان عزیز شرکت در ورک شاپ پرتره:

برای من افتخار بزرگی است به مناسبت برگزاری نمایشگاه عکس دو عکاس معروف آلمانی زیبیله برگمان و باربارا کِلِم در تهران، ورک شاپی با محوریت پرتره در تهران برگزار کنم.

حدود 175 سال پیش در پاریس، در آکادمی علوم، پدیداری عکاسی به صورت رسمی معرفی گشت. قدیمی ترین پرتره عکاسی موجود، متعلق به همین دوره می باشد. شاید امروز چنین عکاسی "سلفی" نامیده شود. این عکس را یک لوله کش جوان، به نام رابرت کورنلیوس، ساکن فیلادلفیا در سال 1839 از خود گرفت. در آن زمان ممکن بود که تصور شود، عکاسی تنها برای خلق سریع پرتره ای از خود بوجود آمده است.

" از این پس، گذشته همانند حال مشخص است و آنچه بر روی کاغذ دیده می شود، مشخصاً همان چیزی است که انسان در می یابد. پدیدار گشتن عکاسی نقطه عطفی است که تاریخ جهان را رقم می زند." [رونالد بالتس، اتاق روشن]

از 175 سال پیش، بسیاری از عکاسان در تلاش هستند از طریق پرتره، هویت انسان را شناسائی کنند. در حال حاضر 1.8 میلیارد عکس در طول یک روز گرفته می شود و این آمار سالانه افرایشی 10 درصدی دارد. لازم به ذکر است که اکثر این عکس ها پرتره می باشند.

" نمی توانم بخوابم، وقتی به تمام موضوعاتی که باید عکاسی کنم، می اندیشم." [زیبله برگمان]

" عکس در یک لحظه بوجود میآید. عکس زمان را در هم می آمیزد. منظور من از فشردگی همین است. از دید نظاره گر، این موقعیت می تواند دوباره ترسیم شود، اگر که عکاسی موفقیت آمیز باشد. در این صورت روایت و رویداد های قبل و پس از آن قابل درک است." [باربارا کلم]

در این ورک شاپ می خواهیم به صورت تخصصی به مقوله "پرتره" بپردازیم. برداشت من از پرتره توصیفی از یک فرد است به نحوی که شخصیت وی به تصویر کشیده شود.

زیبیله برگمان و همین طور باربارا کلم، پرتره هایی پدید آورده اند که قدرت بصری قوی را شکل داده اند و همچنان به حافظه جمعی آلمانی ها تعلق دارد. اینکه این دو عکاس، چگونه موفق به این کار شدند، در کارگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

همراه با شما در دو روز اول، عکس های هر دو هنرمند را مورد بررسی قرار می دهیم. علاوه بر این تمرین های عکاسی کوچکی انجام خواهد شد. در حین این ورکشاپ، متوجه خواهیم شد که زیبیله برگمان و باربارا کلم، هر دو بر این تلاش بوده اند که با عکس های خود تاریخ را به تصویر بکشند. نکته قابل تأمل نحوه ترکیب بندی عکس های این دو و تمرکز آن ها بر عکاسی، سیاه-سفید است.

" سیاه و سفید رنگ های عکاسی هستند. آنها برای من نماد برای جایگزین ها هستند: امید/ تردید، که انسان را همواره از خود آکنده می سازد." [رابرت فرانک]

در این ورک شاپ در نظر دارم، سبک زیبیله برگمان را درارتباط با مفهوم پرتره اعمال کنم؛ از این رو پرتره می تواند یک انسان و تعلقات خانه وی و یا لباس هایش را به تصویر بکشد. در پایان روز دوم، هر شرکت کننده، باید طرحی از پروژه پرتره خود را ارائه دهد که در روز های آتی اجرا خواهد شد. در پایان ورک شاپ نتایج را بررسی می کنیم و به نمایش می گذاریم.

برای شرکت در ورک شاپ، به وسیله ای احتیاج دارید که به نحو تکنیکی، بتوانید تصویر تولید کنید. برای مثال دوربین عکاسی آنالوگ یا دیجیتال، دوربین موبایل، دستگاه کپی با دوربین ویدئو.

همچنین از شما می خواهم یک عکس پرتره به همراه خود بیاورید که شما را به نحو خاص، تحت تأثیر گذاشته است. این نحو می تواند، اثر خودتان باشد یا عکسی که شما در روزنامه، تبلیغات یا اینترنت یافته اید.

زمان: پنجم الی هشتم مهر ماه 1393

مکان: گالری راه ابریشم 

ظرفیت: حداکثر 15 نفر

لوازم مورد نیاز: لطفاً متن ذیل را به دقت مطالعه فرمایید.

آدرس: خیابان فرمانیه- بین آقایی و آبکوه- پلاک 103- واحد 2

علاقه مندان به شرکت در این دوره می توانند حداکثر تا تاریخ چهارشنبه دوم مهر ماه 1393، رزومه مختصر خود را به آدرس ذیل ارسال نمایند:

info@silkroadartgallery.com

توجه کنید که هزینه چاپ آثار تولید شده، بر عهده شرکت کنندگان مباشد.

در پایان ورک شاپ، آثار به نمایش گذارده خواهند شد.