عکاسی از غذا، لذت خوردنش را بیشتر می‌کند
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۵/۱۱

عکاسی از غذا، لذت خوردنش را بیشتر می‌کند

آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که وقتی سر میز شام نشسته‌اید از این‌که دوستتان گوشی‌هوشمند خود را از جیبش در بیاورد و از بشقاب غذای خود یک عکس کلیشه‌ای بگیرد، خسته شده‌اید و یا آزار می‌بینید از اینکه نیمه‌شب باشد و شامی برای خوردن ندارید اما وقتی صفحه اینستاگرام خود را باز می‌کنید دوستانتان تصویر غذایی که در رستوران خورده‌اند را با شما به اشتراک گذاشته‌اند؟ ظاهرا برای این رفتار دوستانتان توجیه علمی یافت شده‌است.

محققان دریافتند که آیین و تشریفاتی مثل ثبت سریع یک عکس از غذا ممکن‌است که واقعا لذت میل‌کردن غذا را برای افراد بیشتر کند.

این نظریه در مقاله‌ای با عنوان «تشریفات باعث بهبود مصرف می‌شوند.» در ۱۷ جولای ۲۰۱۳ در مجله علوم روانپزشکی منتشر شده است. در این مقاله آمده است که تشریفات مختصر پیش از خوردن غذا می‌تواند به لذت‌بردن بیشتر از غدا منجر شود. منظور از تشریفات مثلا خواندن شعر تولدت مبارک، دعا خواندن پیش از غذا و یا به یادماندنی‌تر از همه، گرفتن عکس با دوربین‌ گوشی‌های هوشمند و قراردادن عکس‌ها بر روی اینستاگرام است.

برای این تحقیق به دو گروه از شرکت‌کنندگان تخته‌های شکلات داده شد تا آنها را بخورند. برای یک گروه قرار بر این شد که طبق تشریفانی شکلات‌ها را از بسته باز کنند، آنها را به قطعه‌های کوچک در‌آورده و بعد شکلات‌ها را بخورند. در حالی‌که برای گروه دیگر نیازی به انجام ای تشریفات نبود. آنچه دانشمندان متوجه شدند این بود که تشریفات کوچک سبب درجه بیشتری از لذت، طعم و ارزش شکلات‌ها برای افراد شد.

با توجه به این یافته‌ها ۳ محققی که یافته‌های آنها منتشر شد نتیجه گرفتند که این تشریفات باعث ایجاد علاقه بیشتر و در نهایت لذت بیشتر از آنچه افراد می‌خواهند نوش‌جان کنند می‌شود.

پس بهتر است پیش از عمل مقدس غذاخوردن به همراهان خود اجازه دهید عکس‌ خود را از غذا بگیرند و یا حتی بهتر است خودتان هم در این مراسم نورانی پیش از خوردن غذا شریک شوید تا لذت بیشتری از غذای خود که از ارکان اصلی این دنیای فانی است، برده و در نهایت عکسی جاویدان از غذای خود در اینترنت باقی بگذارید.

منبع:  +