نمایشگاه «زن علیه زن» سروش میلانی‌زاده در گالری مژده
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۲/۱۵

نمایشگاه «زن علیه زن» سروش میلانی‌زاده در گالری مژده

جمعه هفدهم اردیبهشت، نمایشگاه عکس‌های صحنه‌آرایی‌شده سروش میلانی زاده با عنوان «زن علیه زن» در گالری مژده گشایش می‌یابد.

آثار این نمایشگاه بازنمایی ده اثر مهم تاریخ هنر نقاشی با مدیوم عکاسی است. عکس‌ها در اندازه‌هایی از ۱۲۶ در ۹۰ تا بزرگ‌ترین اندازه ۱۸۵ در ۱۱۰ سانتی‌متر به نمایش در خواهند آمد.

در بخشی از یادداشت احمدرضا دالوند با عنوان «گرایش دیونوسوسی با رسانه ای فوق مدرن به قصد به چالش گرفتن نظام آپولونی در هنر» که پیرامون این نمایشگاه نوشته، آمده است:

«سروش میلانی‌زاده به‌عنوان یک هنرمند شرقی، همان کاری را با حافظه هنراروپایی کرده که غربی‌‌ها با پست‌مدرنیسم می‌خواستند از حافظه‌ی غیر غربی‌ها استفاده کنند، البته مثل یک توریست و نه یک زائر.

اهمیت کار سروش میلانی‌زاده در این نکته است که او کارش را با مشهورترین آثار هنر اروپایی گره زده است.

سعی این نوشتار بر توضیح چرایی این اهمیت است:

بنای " نظام صوری" کلاسی سیسم غربی بر یک فضیلت به طور عمده تکیه داشت و آن "تعادل و هماهنگی آرمانی" در هنر بود؛ که به دلالت آن، هماهنگی، ایستایی و تعادل در عالم هستی را نیز شامل می‌شد.

البته در طی تاریخ هنر غرب، خروج از آرمان های کلاسی سیسم در نزد خود یونانیان هم دیده شده است، برای مثال حتی یونانیان در دوره ای موسوم به "دوران هلنیسم" یا "دوره یونانی مآبی" که حدود 330 سال قبل از میلاد مسیح به طول انجامید، آنان به هنری با ویژگی‌های شهودی و با تاًکید بر غلبه ی شور و هیجان که ویژگی های "نظام صوری" با ویژگی های عقلانی را بر نمی تابید؛ روی آوردند.

مصداق این امر را حتی می‌توان در مجموعه آثار پابلوپیکاسو ردیابی کرد. در آثار پیکاسو می‌توان طیف گسترده ای از تنوع را ملاحظه کرد: از هماهنگی و تعادل آرمانی شیوه‌ی کلاسیک، تا افراطی گری های ناشی از نوعی شوریده سری های دیونوسوسی و بدیعه نگاری‌های تجربی.... از خرد کردن فرم و تجزیه ی هندسی اشکال در کوبیسم ابداعی اش، تا درهم آمیختن همه اینها در یک تابلو.

فریدریش نیچه در تفکیک فرهنگ ها به دو مقوله‌ی متفاوت که دوشادوش همدیگر طی مسیر کرده اند، قائل بود:

یک ـ آپولونی: الهام گرفته از رب النوع حقیقت، نور، پیشگویی، شفا، عقلانیت.

دو ـ دیونوسوسی : الهام گرفته از رب النوع تاک، آیین سرمستی، شراب و نمایش.

مقوله ی " آپولونی " بیانگرنظم و آرامش؛ و مقوله ی "دیونوسوسی" معرف شوریدگی و بی انضباطی است.

در دوران‌های گذشته در هنر غرب، معمولاً یکی از این دو برداشت بر هنر یک دوران مسلط بود؛ اما امروزه هر دو درکنار یکدیگر و برحسب حال و روز هنرمند آشکار و پنهان می شوند. همانگونه که سروش میلانی زاده بر حسب مضمون مورد نظرش دست به این ابتکار زده است.

در زمانه‌ی ما که گستردگی مقولات متنوع بر هنر معاصر مسلط شده و بالطبع به هنرمندان آزادی بسیاری بخشیده است تا به دلخواه انگیزه های آپولونی یا دیونوسوسی خود را بیان کنند، دیری است که دیگر نظام صوری رنسانس، تنها شیوه ی حاکم بر هنر معاصر غرب نیست.

اگر تنها یک ویژگی را به عنوان مشخصه ی شیوه ی نظام صوری یا کلاسی سیسم بخواهیم ذکر کنیم، آن ویژگی چیزی نیست مگر اصرار بر خلق شکل های ایستا و متعادل. یعنی هنرمندان پیرو کلاسی سیسم، حتی به هنگام کار بر روی موضوعات پویا و پر تحرک، تاًکید بر ویژگی های ثابت، پایا و تزلزل ناپذیر آن داشتند. نکته ظریف اینجاست که آن نظام صوری قادر به انتقال یک شوریده سری  مبتنی بر حقیقت گویی ممنوعه  را نیز بر نمی تابید.

سروش میلانی زاده هنر کلاسیک اروپایی را به نفع نوعی سرگشتگی پست مدرن، مصادره کرده تا ذات مخفی حقیقتی بشری را از زیر پوست مجلل تاریخ هنر، بدون تکلف و تعارف نمایان سازد.»

سروش میلانی زاده متولد ۱۳۵۷ و دانش آموخته‌ی هنر عکاسی از دانشکده هنر و معماری است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت پیوسته و حرفه‌ای خود را آغاز و تلاش کرده دغدغه‌های اجتماعی خود به‌ویژه موقعیت‌های زنان را از زوایای گوناگون مورد کنکاش قرار دهد.

وی در طی این سال‌‌ها سعی کرده با پرهیز از نگره‌های سیاسی یا رویکردهای ژورنالیستی، با تعمق و تأمل در رابطه ی میان آدم‌ها، منحصراً بیان‌کننده دیدگاه‌های اجتماعی خویش در این خصوص باشد.

او در طی این مسیر، تنها به عکس اکتفا نکرده و برای بیان احساس و اندیشه های خود ساخت فیلم، ویدئو آرت و پرفورمنس را نیز در کارنامه خود دارد.

طراحی و کارگردانی پرفورمنس «زن ـ رویا ـ کابوس»، ویدئو پرفورمنس «پنهان، زیر سایه سکوت» و مجموعه عکس‌های «رنسانس، بیرون از قاب» و «خواهش حوا» از فعالیت‌‌های اخیر او در این زمینه است.

شرکت در بیش از ۲۳ نمایشگاه گروهی و انفرادی نقاشی، عکاسی و ویدئوآرت ـ طراحی و نورپردازی تاتر ـ عکاسی تاتر، سینما و تلویزیون ـ ‌تدریس تخصصی عکاسی و نورپردازی ـ کارگردانی و مدیریت هنری پروژه‌های مختلف هنری از دیگر فعالیت های وی محسوب می‌شود.

​عوامل این پروژه‌ی عکاسی عبارتند از:

طراحی، کارگردانی، نورپردازی، عکاسی: سروش میلانی زاده

دستیار کارگردان و برنامه ریز: مهسا نعمتی

دستیاران نورپردازی: رها شاه حاتمی - آرشام رضایی

مشاوران: محمدرضا شاهرخی نژاد - مینا یوسفی - طلا رنجبران - مریم آرامی

طراح لباس : آنا ثانی

دستیار طراح لباس: زیبا یزدانفر

طراح گریم: اشکان وثوقی

اجرای گریم: سمانه مرادیان

انتخاب موسیقی: آیدین شفایی

طراح پوستر: علیرضا منصوری

مستند عکس: رها شاه حاتمی

مستند فیلم: عطیه بوربور

پرینت دیجیتال: نیما علیزاده - فرزام فاضلی

بازیگران :

سحرناز افتاده - مهتاب پرنیان - راحله تعبدی - مانا جهانگرد - مستانه حاتمی - زهرا خرمی - مانیکا درخشنده - دانا دهقان - رامونا شاه - رها شاه حاتمی - نیلوفر شایانی - الهه علی محمدی - مریم غریب - ساغر قناعت - ستاره کاظم زاده - معصومه کاظمی - مریم مالمیر - سارا محمدی - نسیم موسوی - مهسا نعمتی - پیکارو نیساری - محدثه نیساری

افتتاحیه جمعه ۱۷ اردیبهشت ١٣٩٥ ساعت ۱۶ تا ۲۰

نمایشگاه تا روز ۳۱ اردیبهشت دایر است

زمان بازدید: یکشنبه تا پنجشنبه ۱۱ تا ۱۹ - جمعه ۱۶ تا ۲۰ - گالری شنبه ها و تعطیلات رسمی بسته است.

آدرس گالری مژده: سعادت آباد - خیابان علامه شمالی - خیابان هجدهم شرقی - شماره ۲۷ - زنگ اول