داستان عکس‌های فتوشاپی استیو مک‌کوری
صبری نجفی خبر ۱۳۹۵/۰۲/۲۱

داستان عکس‌های فتوشاپی استیو مک‌کوری

به تازگی نمایش عکس دست‌کاری‌شده‌ای از استیو مک‌کوری (یکی از مشهورترین عکاسان نشنال‌ جئوگرافیک)، حاشیه‌های بسیاری را برای این عکاس به وجود آورده است.

برای نخستین بار پائولو وویجیلیونه که به نمایشگاه استیو مک‌کوری در ایتالیا رفته بود متوجه دست‌کاری بودن یکی از عکس‌ها شد و این موضوع را همراه با تصویری از کلوز‌آپ عکس استیومک‌کوری که از خیابانی در کوبا است در وبلاگ خود منتشر کرد.

تصویر کلوزآپ عکس استیو مک‌کوری
تصویر کلوزآپ عکس استیو مک‌کوری

این عکاس اعلام کرده که به هیچ وجه قصد حمله به استیو مک‌کوری، را نداشته و تنها قصد مطرح‌کردن این مساله‌ی عجیب و حتی تا حدودی بامزه را داشته است.

هرچند عکس اصلی به سرعت از وب‌سایت استیو مک‌کوری حذف شد، مردم در اینترنت به سرعت دست به کار شدند و به جستجو برای یافتن دیگر تصاویر احتمالی مک‌کوری که به طور جدی دستکاری شده‌اند پرداختند و به نظر می‌رسد که نتیجه‌ی آنها بی‌ثمر نبوده است.

دو نسخه از یک تصویر زیر در وب سایت رسمی استیو مک‌کوری پیدا شد.(لینک به عکس‌ها که تا لحظه تنظیم مطلب همچنان در سایت استیو مک‌کوری موجود هستند در پایین هر عکس آمده است.) و منبع ناشناس به ما گفت که عکس از سایت مگنوم حذف شده است. در عکس دوم تعدادی از پسربچه‌ها که در عکس اول مشغول بازی بوده‌اندحذف شده‌آند. 

  

عکس استیو مک‌ کوری
عکس استیو مک‌ کوری
لینک عکس: +
عکس دست‌کاری شده‌ی استیو مک‌کوری - منتشر شده در سایت رسمی این عکاس
عکس دست‌کاری شده‌ی استیو مک‌کوری - منتشر شده در سایت رسمی این عکاس
لینک عکس: +

و یک کاربر هوشیار فیس بوک دو عکس دیگر را پیدا کرده است. به نظر می‌رسد حداقل دو نفر، دو چرخ دستی و یک تیر چراغ برق حذف شده‌اند:

عکس:‌ استیو مک‌کوری
عکس:‌ استیو مک‌کوری
 
عکس دست‌کاری‌شده‌ی استیو مک‌کوری
عکس دست‌کاری‌شده‌ی استیو مک‌کوری
 

.

وب‌سایت پتاپیکسل در همین رابطه با تیم استیو مک‌کوری مکاتبه کرد. خود او در حال حاضر در سفر است اما بیانیه‌ای را خود وی برای این وب‌سایت ارسال کرده که در ادامه آمده است:

«زندگی حرفه‌ای من تقریبا چهل سال پیش و زمانی آغاز شد که من خانه را به‌خاطر سفر و عکاسی از سراسر جنوب آسیا ترک کردممن در سال ۱۹۷۹ با یک گروه از مجاهدین به افغانستان سفر کردم، و در نتیجه فتوژورنالیست شدم. مجله‌های خبری و روزنامه‌ها از عکس‌های من استفاده و آنها را در سراسر جهان می‌کردند، و به من ماموریت‌هایی برای تهیه‌ی عکس‌های بیشتری از جنگ می‌دادند.

پس از آن جنگ‌های دیگر و جنگ‌های داخلی در خاورمیانه و جاهای دیگر را پوشش دادم، و مقالات عکس برای مجلات تهیه کردم، اما مانند دیگر هنرمندان، زندگی حرفه ای من مراحل مختلفی را داشته است.

امروزر آثارم داستان گویی تصویری است، چرا که تصاویر در بسیاری از مکان‌ها به دلائل مختلف و در شرایط مختلف گرفته شده‌اندبسیاری از کارهای اخیر من برای لذت‌بردنم از مکان‌هایی که علاقه‌مند به بازدید آنها بوده‌ام و برای ارضای حس کنجکاوی خودم در مورد مردم و فرهنگ‌هاست.. برای مثال، کار کوبای من در طول چهار سفر شخصی گرفته شده است.

عکاسی هنر من است، و زمانی لذت بخش است که مردم لذت ببرند و درک کنندمن خوش‌شانسم که قادر به اشتراک گذاشتن کارهایم با مردم در سراسر جهان بوده‌ام.

من سعی می‌کنم تا آن‌جا که می‌توانم در بررسی و نظارت بر چاپ کاراهایم حضور داشته باشم، اما بارها عکس‌ها در زمانی‌که نبوده‌ام چاپ و فرستاده شده‌انداین همان چیزی است که در این مورد اتفاق افتاده استبدیهی‌ست که آن‌چه بر این تصویر رخ داده اشتباه است و به همین خاطر مسئولیت آن را می‌پذیرم . گام‌هایی به منظور تغییر روال کارهای استودیو برداشته‌ام، تا در آینده از وقوع اتفاقاتی از این دست جلوگیری شود.»

این بیانیه در بسیاری از موارد با آن‌چه استیو مک‌کوری در گفتگویی که پیش از این منتشر شده، همآهنگ استاو در این مصاحبه گفته است که عکس دست‌کاری‌شده‌ی کوبا، «تغییری بوده که هرگز اجازه نمی‌دادم.» و «آن تکنسین لابرتوآر که این اشتباه را انجام داده است دیگر با من کار نمی‌کند.»

استیو مک‌کوری هنوز صحبتی در مورد عکس‌های دست‌کاری‌شده‌ی دیگر که در وب‌سایت ایشان در دسترس است، نکرده است. او در همان مصاحبه اشاره می‌کند که استفاده از کنتراست و تنظیمات رنگی برای تغییر یک بخش از یک عکس که منحرف‌کننده است مساله‌ای ندارد، اما این تغییر نباید جابه‌جایی عناصر تصویر باشد.

او به خودش اجازه آزادی عمل بیشتر در پروژه‌های شخصی (مانند عکس کوبا) می‌دهد. 

منبع:  +   +   +