انتشار کتاب «سوزان سونتاگ: متن کامل گفت‌و‌گوی مجلۀ رولینگ استون»
عکسخانه خبر ۱۳۹۶/۰۲/۲۶

انتشار کتاب «سوزان سونتاگ: متن کامل گفت‌و‌گوی مجلۀ رولینگ استون»

این کتاب در قطع رقعی و 144 صفحه با قیمت 12 هزار تومان در مجموعۀ «هنر، ادبیات، فلسفه» نشر حرفه نویسنده و با ترجمۀ فرشیده میربغدادآبادی به چاپ رسیده است.

سوزان سونتاگ، یکی از پرآوازه‌ترین و بحث‌برانگیزترین روشنفکران نیمه‌ی پایانی قرن بیستم، همچنان موثر و الهام‌بخش است. درسال 1978، جاناتان کات، مقاله‌نویس و سرویراستار مجله‌ی رولینگ استون، ابتدا در پاریس و سپس در نیویورک با او مصاحبه کرد. اما تنها یک‌سوم از مکالمه‌ی دوازده ساعته‌ی آن‌ها به‌چاپ رسید. اینک پس از گذشت بیش از سه دهه، انتشارات دانشگاه ییل متن کامل گفت‌وگوی درخشان سونتاگ را همراه با مقدمه و خاطرات کات به‌چاپ رسانده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«« ولي حقيقت در نظر من چيزي نيست جز نفي اشتباه و کذب. من چيزي را که فکر مي‌کنم حقيقت دارد فقط وقتي کشف مي‌کنم که ببينم چيز ديگري کذب است: دنيا اساساً مملو از کذب است و حقيقت چيزي است که با انکار کذب برجسته مي‌شود. به يک معنا، حقيقت کاملا تهي است ولي  به هرحال آزادشدن از کذب  يک رهائي بزرگ است.»

[...]

مي‌گويند شما روزي يک کتاب مي‌خوانيد؟

خيلي زياد خوانده‌ام و بسياري از آن‌ها را بدون فکر خوانده‌ام. من مثل آدم‌هايي که دوست دارند تلويزيون تماشا کنند دوست دارم کتاب بخوانم و يک جورهائي هم با خواندن کتاب نشئه مي‌شوم. وقتي افسرده هستم کتابي بر مي‌دارم و حالم بهتر مي‌شود.

به قول اميلي ديکينسون: «شکوفه‌ها و کتاب‌ها، اين دو چارة اندوه».

بله. خواندن سرگرمي من است، مشغوليت من است، تسلي‌بخش من است، خودکشي کوچک من است. اگر نتوانم دنيا را تحمل کنم با يک کتاب چنبر مي‌زنم، مثل سفينة کوچکي است که مرا از همه‌چيز دور مي‌کند.

بخشی از متن کامل گفت و گوی مجلۀ رولینگ استون با سوزان سونتاگ که در مجموعۀ «هنر، ادبیات، فلسفه» نشر حرفه نویسنده چاپ و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد...»