«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیدار پاپ از سرزمین مقدس: اپوکا
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۷/۰۱

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیدار پاپ از سرزمین مقدس: اپوکا

دیدار پاپ پل ششم در ژانویه ۱۹۶۴ از سرزمین مقدس، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی در کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود. این دیدار شامل دیدار از اردن، فلسطین اشغالی و سوریه می‌شد.

۱۹۶۴

این اولین زیارت یک پاپ از سرزمین مقدس محسوب می‌شد و اثر به سزای سیاسی و مذهبی بر جای گذاشت، به خصوص که او در طول سفرش از سرزمین‌های اشغالی هم بازدید کرد. این سفر زیارتی که از ابتدا زیر نگاه دقیق و موشکافانه رسانه‌ها و افکار عمومی بود، یک مدل استراتژیک جدید برای ترویج مسیحیت توسط پاپ پایه‌گذاشت که بعدها توسط جانشین پاپ پل ششم، یعنی پاپ ژان پل دوم، پیگیری شد.

هفته‌نامه ایتالیایی اپوکا که سال ۱۹۵۰ با الهام از مجلات آمریکایی لوک (Look) و لایف (Life) پایه‌گذاری شده‌بود، یک گروه از بهترین روزنامه‌نگاران و عکاسانش را برای تهیه یک ویژه‌نامه در محل، همراه پاپ فرستاد. این سفر سه روزه که توسط مجله با روایتی کاملا گاه‌شمارانه پوشش داده‌شده‌بود، لحظه به لحظه در گزارش اپوکا نقل شده‌است، از لحظه فرود هواپیمای حامل پاپ در محل تا پایان سفر. سبک این گزارش بسیار ساده و مستقیم و در عین حال بسیار صیقل خورده و تمیز است. این گزارش واکنش بسیار خوبی را در بین مخاطبان کاتولیک که تا آن زمان هنوز دسترسی زیادی به تلویزیون نداشتند برانگیخت. (۱۲ ژانویه ۱۹۶۴، با عکس‌هایی از ماریو دو بیاسی، جیورجیو لوتی، والتر موری و سرجیو دل گرانده)

* دیدار پاپ از سرزمین مقدس: اپوکا (ایتالیا) Epoca

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری