سومین نمایشگاه سوچ در گالری دیار
عکسخانه خبر ۱۳۹۶/۱۱/۰۲

سومین نمایشگاه سوچ در گالری دیار

سومین نمایشگاه سوچ، از چهارم تا دهم بهمن ماه امسال در گالری دیار برگزار می‌شود.

گروه سوچ در بهار سال 1394 توسط جمعی از زنان هنرمند در سنندج تشکیل شد. این هنرمندان با برگزاری سالانه‌ی نمایشگاه عکس و هنرهای چند رسانه‌ای، تلاش می‌کنند مضامین و موضوعات مختلف اجتماعی و زمینه‌های مرتبط با مسائلِ زنان را مورد توجه قرار داده، و از این طریق بر همگرایی هنرمندان زن  و بیانگری تجربه‌های زیسته‌ی آنها توجه و تاکید کنند. اولین نمایشگاه این گروه در زمستان 1394 در سنندج برگزار شد.

واژه‌ی «سوچ» در زبان کُردی واجد معناهای مختلف و چند وجهی است. سوچ به معنای کُنج، زاویه و تاوان است، و از این روی می‌تواند بر وجوه مختلفی از وضعیت زنان، همچون قرارگیری در حاشیه‌ی امور، گوشه‌گیری و عدم دستیابی به فرصت‌های برابر در جوامع مرد سالار دلالت کند. در حالی‌که زنان سوژه‌ی 85 درصد از آثار هنری جهان هستند، سهم زنان در میان تولیدات هنری بیش از 5 درصد نیست. از این روی این گروه سعی دارد در کنار برگزاری های سالیانه خود که همواره با محوریتِ یک موضوع مشخص است، بر اهمیتِ کار جمعی و برگزاری دوره های مطالعاتی وآموزشی تاکید کرده و شرایط حضور چند هنرمند زن دیگر را نیز به عنوان هنرمندان مهمان در نمایشگاه‌های سالانه فراهم کنند.

هنرمندان اصلی این گروه شیلان برهانی،  ژینا مدرسگرجی، زهدیه حسامی و گلاله یونسی هستند. در این نمایشگاه پرداخت به مضمونی همچون «اتومبیل و زن»  فرصتی است تا نسبتِ زن و اتومبیل از زوایای مختلف فرهنگی و اجتماعی، و هم در پیوند با تجربه‌های زیسته‌ی خود هنرمندان موضوعِ تجربهی هنری قرار گیرد. در این میان مسئله‌ی جنگ نیز ازدید این نمایشگاه دور نماند و هانا نوری به عنوان هنرمند میهمان، و با توجه به حضورش در صحنه‌های نبرد در خاورمیانه،  به این موضوع پرداخته است. گوهر دشتی و سودا دوغان نیز از دیگر مهمانان این نمایشگاه هستند. مجموعه‌ی آثار گوهر دشتی و نیز یک فیلم کوتاه در مورد زنان راننده اتوبوس در شهر آدانا ساخته‌ی سودا دوغان از کشور ترکیه نیز در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد.. سومین نمایشگاه سوچ، از چهارم تا دهم بهمن ماه امسال در شهر سنندج ، گالری دیار برگزار می‌شود.

زمان: ۴ الی ۱۰ بهمن ۹۶

ساعات بازدید: ۱۰ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۲۰

آدرس: سنندج، خیابان نمکی، جنب پارکینگ طبقاتی، کوچه بن‌بست یاس، گالری دیار