الیویر ژوبارد برگزیده بورسیه تیم هترینگتون ۲۰۱۳
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۸/۲۱

الیویر ژوبارد برگزیده بورسیه تیم هترینگتون ۲۰۱۳

الیویر ژوبارد، عکاس فرانسوی به عنوان برگزیده‌ی سومین بورسیه سالیانه تیم هترینگتون شناخته شد.

فرد برگزیده این بورسیه که توسط بنیاد ورلدپرس فوتو و دیده‌بان حقوق بشر و به یاد تیم هترینگتون، عکاس برگزیده ورلدپرس فوتو که در سال ۲۰۱۱ در لیبی کشته شد برگزار می‌شود، صاحب ۲۰۰۰۰ پوند خواهد شد. مبلغی که در جهت انجام پروژه در دست اجرا خرج خواهد کرد. پروژه ژوبارد درباره دو افغان است که به قصد اروپا از افغانستان فرار کرده‌اند.

این بورسیه، از پروژه‌ عکاسی مرتبط با مسايل حقوق بشری حمایت می‌کند.

در پروژه ژوبارد با عنوان «رؤیای باران عطر» از فرمت‌های ویدئو و عکاسی برای مستند‌کردن سفر دو مرد جوان که به دلیل تهدیدات طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند تا به پاریس بروند، می‌پردازد. این دو مرد افغان شنیده‌اند که در پاریس،‌هر روز صبح عطر از هلیکوپتر به سمت شهر اسپری می‌شود.

میان ارومیه ایران و وان ترکیه، مسافران پس از راهپیمایی شبانه، کوه‌های کردستان در سمت ایران - الیویر ژوبارد
میان ارومیه ایران و وان ترکیه، مسافران پس از راهپیمایی شبانه، کوه‌های کردستان در سمت ایران - الیویر ژوبارد

داوران بورسیه امسال مارکوس بریسدیل، عکاس مستند خبرگزاری هفت، کارل بوگرت، قائم‌مقام مدیر اجرایی روابط خارجی دیده‌بان حقوق بشر، پاملا چن، ادیتور ارشد نشریه نشنال‌جئوگرافیک، راس کافمن، کارگردان فیلم‌های مستند و میشل مانکه، مدیر ورلدپرس فوتو بودند.

هیات داوران تاکید کردند که ژوبارد برای یک دهه به مهاجرت پرداخته است. (در سال ۲۰۰۶ فیلم و کتابی منتشر کرد که هر دو با عنوان «گذر کینگزلی» به مستندکردن سفر هولناک یک جوان ۲۴ ساله از کامرون به فرانسه پرداخته بود.همچنین در این بیانیه آمده است که «همانطور که می‌بینید این مردان گذری داشته‌اند از گذشته خود به عنوان جنگجویان طالبان به دنیای غربی. شما در داستان آنها غرق می‌شوید. می‌خواهید بدانید چه اتفاقی برای آنها افتاده است.همدلی و طنز از عناصر کاری او هستند. حتی در بدترین شرایط او به ما اجازه می‌دهد که کمی نفس بکشیم و لبخند بزنیم.»

در بیانیه این بورسیه، مونکه درباره کار ژوبارد گفت:«درگیربودن درازمدت او آینه‌ای است از تعهد تیم هترینگتون برای گفتن داستان. همانند تیم، او از مهارت تصویری برای روایت داستان به شکلی کاملا قانع‌کننده برخوردار است به  شکلی که بیننده را به داستان جلب می‌کند.»

برای اشنایی بیشتر با کارهای الیویر ژوبارد به وب‌سایت شخصی او مراجعه کنید.

منبع: +  +