جلسه‌ شورای امنیت سازمان‌ملل در حفاظت از روزنامه‌نگاران و عکاس‌ها
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۴/۲۷

جلسه‌ شورای امنیت سازمان‌ملل در حفاظت از روزنامه‌نگاران و عکاس‌ها

«یک روز بدون خبر؟» در بیانیه‌ای اعلام کرده که به یکی از اهداف اساسی خود دست یافته است. چرا که شورای امنیت سازمان‌ملل متعهد شده تا درباره‌ی حفاظت از روزنامه‌نگاران در مناطق جنگی گفتگو کند.

کمپین بین‌المللی «یک روز بدون خبر؟»، ۲۲ فوریه ۲۰۱۳ به منظور جلب توجه افکار عمومی نسبت به رشد تعداد ژورنالیست‌هایی که در نزاع‌های نظامی کشته و یا زخمی می‌شوند شکل گرفته است.

این کمپین همکاری نزدیکی با گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق‌بشر و دیگر موسساتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دارد.

طبق آنچه در بیانیه‌ی منتشر شده از سوی هماهنگ‌کنندگان این کمپین آمده است در پی نشست‌هایی با نمایندگان انگلیسی و آمریکایی شورای امنیت سازمان‌ ملل که به ترتیب روسای وقت شورای امنیت بوده‌اند و درخواست برگزاری جلسه‌ای برای بحث درباره‌ی حفاظت از ژورنالیست‌ها و تقویت قطعنامه‌ی ۱۷۳۸، نهایتا قرار شد امروز ۲۶ تیر، نشستی را با شورای امنیت پیرامون حفاظت از روزنامه‌نگاران برگزار و در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها نتایج نشست به نمایندگان رسانه‌ها ارائه شود.

برای اولین بار است که به صورت اختصاصی این مساله در یک نشست شورای امنیت سازمان‌ملل بررسی می‌شود.

در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۶، قطعنامه‌ای در حفاظت از روزنامه‌نگاران تصویب شده است.

مساله اساسی برای شورای‌ امنیت این است که آیا برداشتن گام‌های بیشتر در جهت اجرایی‌ شدن و بهبود پیدا‌کردن حفاظت از ژورنالیست‌ها امکان‌پذیر است یا خیر.

این  نشست در حالی برگزار خواهد شد که از ۷ ژوئن تا کنون از دو ژورنالیست فرانسوی از جمله ادوارد الیاس که در سوریه به عکاسی مشغول بوده، خبری در دست نیست. بنا به گفته‌ی مقامات فرانسوی این دو ژورنالیست زنده هستند.

منبع: +  +