اعلام برگزیدگان «فتوبوک اواردز پاریس فتو - اپرچر» ۲۰۱۵
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۸/۲۳

اعلام برگزیدگان «فتوبوک اواردز پاریس فتو - اپرچر» ۲۰۱۵

پنج عکاس و کیوریتور به عنوان برگزیدگان «فتوبوک اواردز پاریس فتو - اپرچر» ۲۰۱۵ اعلام شد.

در حاشیه پاریس فتو برگزیدگان «فتوبوک اواردز پاریس فتو - اپرچر» ۲۰۱۵ اعلام شد. دانیل مایرت جایزه تخست ده هزار دلاری کتاب عکس را دریافت کرد. برگزیدگان دیگر عبارتند از: دایان دوفر و خاویر برال، توماس مایلندر و ویل استیتی.

کتاب دانیال میریت Daniel Mayrit، با عنوان «چهره‌های آنها را ندیده‌ای - You Haven’t Seen Their Faces» به بررسی محدودیت‌های تصویری دیجیتال با در نظرگرفتن شورش‌های سال ۲۰۱۱ لندن، و پس از آن‌که پلیس شهری برگه‌هایی را همراه با عکس‌هایی از جوانانی که به عنوان شرکت‌کنندگان در رویدادها گناهکار تشخیص داده می‌شوند منتشر کرد.

در توضیح این کتاب آمده است: «ماه‌ها پس از شورش ۲۰۱۱ لندن، پلیس شهری برگه‌هایی به صندوق پستی مردم ارسال کرد و در آن نوجوانانی که احتمالا در تظاهرات شرکت کرده بودند را نشان می‌داد. تصاویری با کیفیت پایین و تقریبا آماتوری با قدرت بلامنازعی به موجب دستگاه‌هایی که عکس‌ها را ثبت می‌کرد و موسسه‌ای که این تصاویر را توزیع می‌کرد. اما در واقع، با بازگشت در زمان، ما چه چیز درباره آن افراد می‌دانیم؟ ما هیچ بستر یا توضیحی از این حقایق نداشتیم، اما به شکلی ناخواسته آنها را به دلیل اینکه توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده بودند گناه‌کار می‌دانستیم.. این کتاب می‌خواهد خصوصیات فناوری‌های نظارت را به نام خود جا بزند تا جموعه‌ای متفاوت از تصاویر را به وجود بیاورد. موضوع مورد بحث هدف معمول دوربین‌های نظارتی نیست، بلکه لیستی از ۱۰۰ نفر قدرت‌مند شهر لندن(بنا به استناد گزارش سالیانه توسط Spure Mile Magazine در سال ۲۰۱۳) است. افرادی که اینجا برجسته شده‌اند معرف بخشی هستند که به طور قطع به عنوان باور عمومی به عنوان مسئول وضعیت کنونی اقتصادی شناخته می‌شوند، اما با این‌جال در یک حاشیه امن ناشناسی و به دور از بررسی موشکافانه زندگی می‌کنند. با این حال پرسش‌هایی که مطرح می‌شود ذات یکسانی دارند و ما قریب به یقین نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که آیا واقعا جوانانی که توسط پلیس ثبت شده‌اند مجرم‌های مورد نظر هستند یا خیر. ما همچنین نمی‌توانیم تصور کنیم افرادی که اینجا برجسته شده‌اند تماما درگیر این رسوایی مالی دنباله‌دار هستند… آیا نیستند؟»

فرش برندت - Frish Brandt مدیر گالری «فرنکل -Fraenkel Gallery» و یکی از اعضای هیات داوران ضمن بیان اینکه نظارت بخشی از گفتگوی جاری امروزه در خصوص حضور فراگیر دوربین است، می‌گوید:«تنش گیرایی در این پروژه هست که افراد را ترغیب به ورق‌زدن کتاب می‌کند و باعث ایجاد پرسش‌های بیشتر و کم‌رنگ‌‌شدن پاسخ‌ها می‌شوند.»

کتاب دایان دفور - Diane Dufour و خاویر برال - Xavier Barral با عنوان «تصاویر محکومیت: ساخت و ساز شواهد دیداری -Images of Conviction: The Construction of Visual Evidence» نگاهی دارد به چگونگی نقش عکاسی به عنوان شاهد جنایت برای بیش از ۱۵۰ سال. این کتاب به بررسی ۱۱ مورد از تصاویر کفن مشهور تورین تا دادگاه نورنبرگ و تصاویر گوشی‌های موبایل از حملات پهباد‌ها در افغانستان می‌پردازد. کریستف بوتن-Christophe Boutin از موسسان وان‌استار پرس می‌گوید که دلیل انتخاب این کتاب به عنوان فتوگرافی کتلوگ سال استقلالش در ارتباط با نمایشگاه است.

کتاب عکس سال به توماس میلندر- Thomas Mailaender با کتاب «مردم مصور - Illustrated People» تعلق گرفته است. در این کتاب از ۲۳ مدل درهنگام تابش یک لامپ یو-وی بر روی پوست آنها و به نمایش درآمدن تصویر زودگذری بر روی پوست آنها عکاسی شده است. این تصاویر همراه با اسناد تصویری از مجموعه AMC ترکیب شدند. این کتاب از ترکیب هنر و عکاسی چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای درباره‌ی شکل انسان ارائه می‌کند.

Thomas Mailaender / Illustrated People
Thomas Mailaender / Illustrated People

کتاب «مهلت مقرر- Deadline» ویل استیسی - Will Steacy با بررسی دقیق اتاق خبر نشریه «The Philadelphia Inquirer» به کنکاش چالش‌ها و حقایقی که امروزه صنعت روزنامه‌نگاری با آن مواجه است می‌پردازد. ویل استیسی در وب‌سایتش می‌نویسد: «بدون سرمایه‌گذاری انسانی برای تامین محتوای خبری، این تبدیل به بازی مجموع صفر در بزرگ‌راه اطلاعات است که به ناکجا می‌رسد. فیبرهای کاغذ و کلیک‌های ماوس بی‌ارزش هستند مگر آنگه کلماتی که بر روی آنها حضور دارند ارزشمند باشند.»

Will Steacy - Deadline
Will Steacy - Deadline

این جایزه توسط پاریس فتو و بنیاد اپرچر اعلام شد. پس از بررسی هزاران شرکت‌کننده، در ماه سپتامبر هیات داوران ۳۵ کتاب را به عنوان فهرست نهایی انتخاب کردند. برگزیدگان امسال توسط فرش برنت -Frish Brandt مدیر گالری مدیر گالری «فرنکل -Fraenkel»، کریستوفر بوتن - Christophe Boutin از موسسان وان استار پرس، کلمنت کلمنت شرو کیوریتور سنتر پرمپیدو فتوگرافی، دوناتین گرو نویسنده و ادیتور و لورنزو پاینی - Lorenzo Paini کیوریتور اینیا ریگی انتخاب شدند.

در حال حاضر این ۳۵ کتاب برگزیده تا پانزده نوامبر در پاریس فتو به نمایش درمی‌آید. پس از آن از دوازدهم دسامبر تا هشتم فوریه در گالری اپرچر در نیویورک به نمایش در خواهند آمد و پس از آن در توکیو و دیگر شهرها به نمایش در خواهند آمد.

منبع: + + + +

عکس کاور: از کتاب چهره‌ی آنها را ندیده‌ای - دانیال میریت