راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت دوم
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۹/۰۷

راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت دوم

در ادامه، قسمت دوم راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ در دسترس است.

روند تایید

ورلدپرس‌فتو برای کسب اطمینان از انطباق آثار با قوانین ارسال و منشور اخلاقی سه مرحله را در نظر گرفته است.

۱- بررسی‌ ورودی

بند ۹ قوانین ارسال آثار نشان‌دهنده‌ی این است که عکس‌های تک‌قابی در یک نوبت نوردهی عکاسی شده‌اند امکان حضور در مسابقه را دارند. این بدان معناست که تصاویری با چند نوبت نوردهی، عکس‌های ترکیبی و عکس‌هایی که در چند قاب تقسیم شده‌اند یا تصاویر دوتایی، تصاویر پانوراما که چه با نرم‌افزار داخل دوربین تولید شده باشند و چه با نرم‌افزار ویرایش تصویر و تصاویری که همراه با نوشته‌ای بر روی خود عکس هستند واجد شرایط نیستند.

آثار ارسالی که واجد شرایط نیستند توسط تیمی پیش از شروع اولین دور داوری حذف می‌شوند.

۲- بررسی دست‌کاری‌بودن عکس

بند ۱۰ قوانین ارسال آثار بیان می‌کند: «نباید محتوای تصویر از طریق اضافه‌کردن، چینش دوباره، معکوس‌کردن تصویر، تحریف یا حذف افراد و/یا اشیا از قاب تغییر کند.»

دو استثنا در نظر گرفته شده است:

  • - کراپ به گونه‌ای که جزئیات فرعی حذف شوند.

  • - تصاویر گرد و خاک سنسور و یا خراش حاصل از اسکن نگاتیوها.

رویه حصول اطمینان از انطباق آثار با این قانون در دور یکی مانده به آخر داوری صورت می‌گیرد. با شرکت‌کنندگانی که عکس‌های آنها در مسابقه باقی می‌ماند و واجد شرابط برای دور نهایی هستند تماس گرفته می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا فایلی که توسط دوربین ثبت شده را ارسال کنند. این فایل‌ها می‌توانند به یکی از فرمت‌های زیر باشند:

  • - فایل خام / RAW

  • - فول فرمت - JPEG. این تصاویر باید محصول دوربین باشند و حداقل ۳ فریم قبل و بعد عکسی که برای مسابقه شرکت‌ داده شده را شامل شود.

  • - در مورد گوشی‌های هوشمند، تصویری که توسط اپلیکیشن دوربین تعبیه‌شده و داخلی ثبت شده و توسط گوشی ایمیل شده مورد قبول است.

  • - اسکن نگانیوهای فیلم به شکل کنتکت شیت برای نمایش مجموعه‌ای از ۳ عکس قبل و بعد از عکسی که برای مسابقه شرکت داده شده است.

  • عدم ارائه‌ی این فایل‌ها منجر به حذف آثار ارسالی می‌شود و آثار را فاقد شرایط لازم برای راه‌یابی به دور نهایی و کسب جایزه احتمالی می‌کند. دو تحلیل‌گر مستقل در حوزه دیجیتال به بررسی فایل‌های اصل و آثار ارسالی می‌پردازند تا مشخص کنند که آیا محتویات هر یک از تصاویر (چه تک‌عکس باشد و چه عکسی از یک مجموعه) تغییر پیدا کرده است یا خیر.

  • راهنمای دست‌کاری در عکس توضیح و نشان می‌دهد که چه نوع تغییراتی در محتوای عکس مجاز شمرده نمی‌شود.

۳- راستی‌آزمایی - Fact-checking

بند ۸ قوانین ارسال آثار بیان می‌کند: «تمامی تصاویر باید کپشن‌های دقیق داشته باشد.». در راهنمای کپشن‌ها با جزئیات توضیح داده شده است که چه اطلاعاتی باید در کپشن‌ها آورده شود.

رویه حصول اطمینان از انطباق آثار با این قانون پس از آن‌که هیات داوران برگزیدگان را تعیین می‌کنند صورت می‌گیرد. یک تیم مستقل به‌منظور راستی‌آزمایی تمامی کپشن‌ها را مرور می‌کنند تا از کامل‌بودن و دقت اطلاعاتی که داده شده اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین متادیتای فایل تصویر را کنترل می‌کنند. اگر اطلاعات لازم درج نشده باشد یا غلط باشند، با عکاسان تماس گرفته خواهد شد و از آنها خواسته می‌شود تا اطلاعات درست را طی فرصت ۵ روزه‌ای که از تصمیم هیات داوران تا اعلام عمومی وجود دارد در اختیار قرار بدهند.

روند راستی‌آزمایی بر اساس بند ۲ منشور اخلاقی (که شرکت‌کنندگان «نباید به شکلی آگاهانه با دوباره‌ اجراکردن یا صحنه‌سازی رویداد‌ها در ایجاد صحنه شرکت داشته باشند و یا تغییری در آن ایجاد کنند.») بررسی خواهد شد.

کپشن‌ها باید شرایطی که عکس گرفته شده را توضیح دهند. اگر عکاس به هرشکل بر روی صحنه تاثیر داشته، یا سوژه را برای ژست‌گرفتن برای ثبت پرتره هدایت کرده، باید در کپشن عنوان شود.

اگر در هرزمانی پس از اعلام برگزیدگان، مشخص شود یک اثر شرکت‌داده‌شده یک یا چندین قانون ارسال آثار را زیرپا گذاشته یا منشور اخلاقی را نقض کرده، آن اثر رد صلاحیت خواهد شد. رویه تعیین وضعیت یک جایزه با جزئیات در بخش یک دفترچه روش داوری توضیح داده شده است.

دلیل اهمیت دست‌کاری در عکس

عکاسان شرکت‌کننده در ورلدپرس‌فتو از مهارت‌های خلاقانه، تکنیکی و ژورنالیستی خود استفاده می‌کنند تا بینش خود درباره‌ی جهان به شکلی که از نظر تصویری مورد قبول باشد را ارائه کنند.

شرکت‌کنندگان تشویق به کشف تکنیک‌هایی  در خدمت اهداف روزنامه‌نگاری تصویری، می‌شوند. دوربین‌ها و لنز‌ها امکان ایجاد افکت‌های مشخصی دارند. با تغییر در تنظیمات نوردهی و اپرچر می‌توان صحنه را به اشکال گوناگون ثبت کرد. تغییر در تنظیمات ایزو و استفاده از نور فلش امکان ثبت موقعیت‌هایی که کمتر قابل دیدن هستند را فراهم می‌کند.

آن‌چه گفته شد به این معناست که عکاسی تفسیری خلاقانه از جهان در اختیار ما می‌گذارد. با این حال، زمانی‌که ما از عکس‌ها انتظار داریم تا درباره‌ی حوادث گوناگون، مسائل، مردم و دیدگاه‌های جهان ما را ثبت و آگاهی‌رسانی کند، محدودیت‌هایی درباره‌ی اینکه چطور تصاویر می‌توانند ساخته شوند داریم.

مسابقه ورلدپرس‌فتو به عکس‌هایی جایزه می‌دهد که اسناد تصویری هستند و ارائه‌ای منصفانه و دقیق از صحنه‌ای که عکاس شاهدش بوده فراهم می‌کنند. هدف ما این است که مخاطب بتواند از جهت دقت و انصاف عکس‌هایی که حائز رتبه شدند اعتماد کند. ما نمی‌خواهیم که عکس‌های برگزیده مخاطب را گمراه کند.

این بدان معناست که عکس‌هایی که در مسابقه شرکت داده‌ شده‌اند باید مجموعه دستورالعمل‌هایی را دنبال کنند تا از دست‌کاری دور بمانند. اولین قانون ارسال آثار در رابطه با دست‌کاری در سال ۲۰۰۹ به اجرا درآمد. در سال ۲۰۱۴ الزام ارسال فایل‌های اصل دوربین برای تمام عکاسانی که آثار آنها برای دور یکی مانده به آخر در مرحله داوری باقی می‌ماند صورت گرفت. طی سال ۲۰۱۵ بنیاد ورلدپرس‌فتو مشورتی بین‌المللی را در خصوص قوانین مسابقه و رویه آن انجام داد و حال قوانین ارسال آثار و رویه‌ آن برای مسابقه عکس سال ۲۰۱۶ تجدید نظر و اصلاح شده است.

دست‌کاری عکس، در مورد تغییر محتوای یک عکس است. تقریبا در تمامی مراحل روند عکاسی از ثبت و تولید تا انتشار پتانسیل دست‌کاری در عکس وجود دارد. به همین دلیل کار ارزیابی جامع برای تشخیص اینکه آیا عکس‌ها دست‌کاری شده‌اند و اگر شده‌اند به چه شکل دست‌کاری شده‌اند مشکل است، با این‌حال این مسابقه عکس به دو شکل از دست‌کاری‌های موجود در عکس فاصله می‌گیرد.

نخست، منشور اخلاقی ورلدپرس‌فتو مجموعه‌ای از بهترین موارد را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته و توسط شروطی که به تفصیل برای کپشن در نظر گرفته‌شده و در روند راستی‌آزمایی مرور شده، پشتیبانی می‌شود

دو، قوانین ارسال آثار روشن کرده که دست‌کاری دیجیتالی که سبب اضافه‌کردن، تنظیم دوباره، برعکس‌کردن، تحریف یا حذف افراد یا اجسام از داخل فریم می‌شود مجاز نیست و با مقایسه‌های موشکفانه‌ای که فایل‌های اصل دوربین با عکسی که در مسابقه شرکت‌داده شده در دور آخر صورت می‌گیرد از قوانین پیروی می‌شود.

برای نوشتن کپشن چه مواردی را باید درنظر داشت؟

کپشن‌ها می‌بایست دقیق باشند و پاسخ‌گوی پرسش‌های اساسی ژورنالیسم مناسب باشد. آنها باید به زبان انگلیسی نوشته شده باشند.

اولین جمله‌ی کپشن باید:

  • - توضیح بدهد که چه فردی در عکس حضور دارد و و چه چیز در عکس در حال رخ‌دادن است.

  • - اسم شهر، منطقه یا استان/ایالت و کشوری که عکس در آن ثبت شده است، عنوان شود.

  • - تاریخی عکس ثبت شده درج شود.

  • - کپشن‌ها می‌بایست شامل اطلاعاتی شوند که قابل مشاهده نیستند.(به عنوان مثال صحنه‌ی تصادفی که بنابر اظهارات پلیس بیش از ۱۰ نفر در آن کشته شده‌اند.)

جمله‌ی دوم کپشن برای پرداختن به زمینه‌ی رویداد خبری و یا توضیح این سوال است که چرا عکس قابل توجه است. هر اطلاعاتی که در این بخش آورده می‌شود باید همراه با منبع باشد.

جمله نهایی باید شرایطی که در آن عکس ثبت شده را توضیح دهد. اگر عکاس به هر شکل در صحنه نفش داشته یا یک سوژه را به هر شکل برای ژست‌گرفتن برای ثبت یک پرتره هدایت کرده، باید اعلام شود.

چه تغییراتی دست‌کاری در عکس محسوب می‌شوند؟

بسیاری از موارد به‌عنوان دستکاری در عکاسی محسوب می‌شود اما برای ورلدپرس‌فتو منشور اخلاقی و قوانین ارسال آثار بر روی دو مساله مهم تمرکز کرده است.

۱- اولین مورد که به عنوان دست‌کاری محسوب می‌شود صحنه‌پردازی یا اجرای دوباره‌ی رویدادهاست.

منشور اخلاقی اعلام می‌کند که عکاسان نباید با اجرای دوباره یا صحنه‌سازی رویداد به به شکل تعمدی در صحنه‌ای که عکس می‌گیرند مشارکت‌ داشته باشند یا تغییری در آن بدهند.

  • - صحنه‌سازی به‌معنای سازمان‌دادن چیزی به منظور گمراهی مخاطب است.

  • - سازمان‌دادن چیزی از روی عمد شامل چیدن یک صحنه یا دوباره اجرا‌کردن یک صحنه.

  • - چینش یا دوباره‌ اجرا‌کردن یک صحنه به معنی هدایت‌کردن سوژه(یا سوژه‌ها) برای انجام کاری یا درخواست از آنها برای تکرار کاری است که آنها پیش از ورود عکاس انجام می‌دادند.

صحنه‌سازی و اجرای دوباره با ژست‌دادن برای ثبت پرتره تفاوت دارد. پرتره‌ها ژانری مخصوص در عکاسی هستند. این عکس‌ها حاصل رابطه میان سوژه و عکاس است که در آن سوژه برای عکاس ژست می‌گیرد. با این حال، برای این مسابقه، پرتره‌ها نباید سوژه‌ها را در حال انجام کاری که در حالت معمول انجام نمی‌دهند نشان دهند. پرتره‌ها نباید با جعل یک صحنه بینندگان را گمراه کند، به این معنا که آنها نمی‌توانند صحنه‌ای را به شکلی خلاف واقع به نمایش بگذارند.

برای هر پرتره چه در بخش «مردم - People»، یا یک تک فریم در یک مجموعه، هدایت به سوژه باید در کپشن اعلام شود. پرتره‌‌ها مشروط به انطباق با قوانین دستکاری هستند و هیات داوران مشخص می‌کند که آیا تغییرات محتوای پرتره شامل دست‌کاری می‌شود یا خیر. یعنی به عنوان مثال صورت و بدن سوژه(یا سوژه‌ها) از طریق اضافه یا حذف لک‌های فیزیکی نمی‌تواند تغییر کند.

۲- دومین موردی که به عنوان دست‌کاری محسوب می‌شود اضافه یا حذف محتوای داخل عکس است.

لازم است توجه کنید که پردازش به خودی خود دست‌کاری محسوب نمی‌شود. به همین خاطر، بند ۱۱ قانون ارسال آثار عنوان می‌کند: «اعمال تنظیمات رنگی یا تبدیل عکس به به سیاه و سفید درصورتی که محتوا تغییر نیابند، قابل قبول است.

این ویدئو مثال‌های تصویری از پردازش‌هایی که مجاز هستند را نشان می‌دهد:

دو نوع تنظیم رنگ به عنوان دست‌کاری محسوب می‌شود.

  • - تغییرات در رنگ نباید منجر به تغییر قابل توجه در رنگ hue شود و به حدی باشد که رنگ‌های پردازش‌شده با رنگ‌های اصلی اختلاف داشته باشند.

    - تغییر در میزان تراکم density، کنتراست، رنگ color، و یا اشباع saturation، که با تیره‌کردن یا حذف بک‌گراند یا (و) افراد حاضر در بک‌گراند تصویر باعث تغییر محتوا شوند پذیرفتنی نیست.

این ویدئو نمونه‌های تصویری از تنظیم رنگی که قابل قبول نیستند را نشان می‌دهد. این مثال‌ها تصاویری از عکس‌های شرکت‌داده شده در مسابقه نیستند. آنها نشان‌دهنده‌ی این نکته هستند که چه تغییراتی بر روی عکس‌ها اعمال شده تا  از دو مسابقه قبلی حذف شوند.

تغییر محتوای تصویر با «اضافه، چینش دوباره، برعکس‌کردن، تحریف یا حذف افراد و/یا اشیایی از درون قاب» دست‌کاری محسوب می‌شود و هر یک از این تغییرات اثر ارسالی را فاقد شرایط شرکت در دور نهایی می‌کند. مثال‌هایی که عنوان شد از تغییراتی است که در مسابقات قبلی صورت گرفته است. این مثال‌ها تک‌تک اشکال قابل تصور دست‌کاری را مشخص نکرده است. تغییراتی که به عنوان دست‌کاری محسوب می‌شوند شامل این موارد می‌شود اما محدود به این موارد نیستند.

حذف چیزهایی همچون لک‌های فیزیکی بر روی بدن، اشیای کوچک در تصویر، نقطه‌های نوری انعکاس یافته، سایه‌ها و چیزهای اضافی در گوشه‌ تصویر که امکان حذف آن با کراپ فراهم نبوده قابل قبول نیست.

این ویدئو نمونه‌های تصویری از حذف غیر قابل قبول  محتوا را نشان می‌دهد. این مثال‌ها تصاویری از عکس‌های شرکت‌داده شده در مسابقه نیستند. آنها نشان‌دهنده‌ی این نکته هستند که چه تغییراتی بر روی عکس‌ها اعمال شده تا از دو مسابقه قبلی حذف شده‌اند. حذف محتویات غیر قابل قبول شامل این موارد می‌شود اما محدود به این موارد نیست.

اضافه‌کردن چیزها قابل قبول نیستند. این [تغییرات غیر قابل قبول] شامل مواردی می‌شود  که در ادامه می‌آید البته محدود به این موارد نیست:

- مشابه‌سازی cloning درقسمت‌های روشن highlight، افزایش اندازه بدن یا لباس

- نقاشی در جزئیات اشیاء

- فتو مونتاژ

- تکثیر بخش‌هایی از تصویر در مرز تصویر برای دستیابی به کراپ شسته‌رفته

این ویدئو نمونه‌های تصویری از اضافه‌کردن غیر قابل قبول محتوا  را نشان می‌دهد. این مثال‌ها تصاویری از عکس‌های شرکت‌داده شده در مسابقه نیستند.  آنها نشان‌دهنده‌ی این نکته هستند که چه تغییراتی بر روی عکس‌ها اعمال شده  تا از دو مسابقه قبلی حذف شده‌اند. حذف محتویات غیر قابل قبول شامل این  موارد می‌شود اما محدود به این موارد نیست.

ادامه مطلب...

راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت اول