راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت سوم
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۹/۰۷

راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت سوم

در ادامه، قسمت سوم راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ در دسترس است.

چگونگی تشخیص دست‌کاری در عکس

در جریان کار بررسی دست‌کاری در عکس، عکس شرکت‌داده شده در مسابقه و نسخه‌ی اصلی به‌عنوان لایه‌های مجزا در فتوشاپ باز می‌شوند. سپس دو تصویر با تغییر اندازه و ترازشدن هم‌ردیف می‌شوند. با جابه‌جایی میان تصویر شرکت‌داده شده در مسابقه و تصویر اصلی، تفاوت‌ها میان دو تصویر آشکار می‌شوند.

استفاده‌ی بیشتر از گزینه‌‌های ترکیب (blending modes) هر نوع تفاوتی میان دو عکس را  نشان می‌دهد و تصویری واضح از تمامی جزئیاتی که متفاوت هستند را در به  نمایش می‌گذارد. نمودار هیستوگرام عکس‌هایی که در مسابقه شرکت داده شده‌اند  با تصاویر اصلی مقایسه می‌شوند تا معلوم شود که تفاوت قابل ملاحظه‌ای  دارند یا خیر و آیا تصویر شرکت‌داده‌شده در مسابقه به شکل قابل توجهی به  دلیل تیره‌کردن یا روشن‌کردن اطلاعات کمتری دارد.

در موارد خاص، فایل خام تاریک یا روشن می‌شوند تا مقدار و نوع اطلاعاتی که درون فایل خام موجود است بازرسی شود. سپس این اطلاعات با عکس مسابقه مقایسه می‌شود تا مشاهده شود که آیا اطلاعات فایل خام با عکس شرکت‌داده‌شده در  مسابقه هم‌خوانی دارد یا خیر.

تصاویر در مقیاس صد در صد مورد بررسی قرار می‌گیرند. یعنی هر پیکسل تصویر متنظار  با یک پیکسل صفحه نمایش است. مشاهده‌ی تصاویر در این مقیاس امکان مشاهده‌ی  جزئیاتی را فراهم می‌کند که در غیر این صورت و هنگامی‌که تصویر متناسب با  اندازه صفحه نمایش کامپیوتر کوچک شده باشد نادیده گرفته می‌شوند.

چه کسانی بررسی دست‌کاری‌بودن عکس‌ها را انجام می‌دهد؟

برای مسابقه ۲۰۱۶ بررسی دست‌کاری عکس همچنان توسط دو تحلیل‌گر جرم‌یابی مستقل،  ادوئارد دو کم Eduard de Kam، از مالکان «Nederlands Instituut Digitale Fotografie» یک مرکز تخصصی عکاسی دیجیتال در هلند و پیتر لیپتون، متخصص  رتوش‌ عکس و ایدتورعکس آزاد و عکاس صورت می‌گیرد. پروفسور هنی  فرید(دپارتمان علوم کامپیوتر، دانشگاه دارتموث آمریکا و شخصیت برجسته در  جرم یابی قانونی دیجیتال و تحلیل تصویر) در مواقع لازم به منظور مشاوره‌  تکنیکی درباره‌ی موارد مشخص با این بنیاد در تماس است.

تصمیم به حذف اثر ارسالی به چه شکل صورت می‌گیرد؟

طی دوره‌ی داوری، با تمام شرکت‌کنندگانی که آثارشان به دور یکی مانده به آخر مسابقه رسیده باشند تماس گرفته می‌وشد و از آنها خواسته می‌شود تا فایلی(فایل‌هایی) که دوربین برای ثبت عکسی که در مسابقه شرکت‌داده شده ضبط کرده را در اختیار قرار دهند. اگرعکاسان این فایل‌ها را در دسترس قرار ندهند یا امکان این کار را نداشته باشند، آثار ارسالی آنها فاقد شرایط لازم برای دور نهایی و جایزه احتمالی خواهد بود.

پس از انجام فرآیند کاری بالا، تحلیل‌گران گزارش فنی خود را به هیات داوران اعلام می‌کنند و با ذکر جزئیات تفییر مشخص می‌کنند که کدام (اگر موردی باشد) تصاویر محتوای خود را تغییر داده‌اند.

پیش از آن‌که هیات داوران تصمیم نهایی را بگیرد، با شرکت‌کنندگانی که آثارشان با محتوای تغییر‌یافته شناسایی شده‌ است برای ارائه‌ی توضیح تماس گرفته خواهد شد. شرکت‌کنندگان می‌بایست ظرف ۳۶ ساعت از زمان تماس‌گیری توضیحات خود را ارائه کنند.

پس از دریافت گزارش فنی و ارائه‌ی توضیحات عکاس، هیات داوران تعیین می‌کنند که چه آثاری فاقد صلاحیت لازم برای جایزه هستند. این پروسه به تفصیل در بخش (F (viii دفترچه روش داوری آمده است.

در صورت نیاز، پرسش‌های خود را از طریق بخش نظرات این صفحه مطرح کنید.

راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت اول

راهنمای جامع شرکت در مسابقه عکاسی ورلدپرس‌فتو ۲۰۱۶ - قسمت دوم

منبع:‌ +