رد صلاحیت بیست درصد از عکس‌های مرحله‌ی نهایی ورلد پرس فتو ۲۰۱۵
لایت‌باکس تایم خبر ۱۳۹۳/۱۱/۲۳

رد صلاحیت بیست درصد از عکس‌های مرحله‌ی نهایی ورلد پرس فتو ۲۰۱۵

به گفته‌ی بنیاد هلندی ورلد پرس فتو، بیست درصد از عکس‌های ارسال‌شده به ورلد پرس فتو که تا مرحله‌ی نهایی مسابقه راه پیدا کرده بودند، پس از آن‌که مشخص شد دست‌کاری شده‌اند و یا ویرایش‌های ناشیانه‌ای بر روی آنها اعمال شده از مسابقه حذف شدند.

در دو سال گذشته، عکاسان شرکت‌کننده می‌بایست فایل‌های خام خود را در صورتی که عکس‌های آنها برای مرحله‌ی نهایی این مسابقه معتبر بین‌المللی انتخاب شوند در اختیار ورلدپرس‌فتو قرار دهند.

لارس بورینگ مدیر ورلدپرس فتو می‌گوید: «در قوانین مسابقه به روشنی آمده است که در محتویات تصویر نباید تغییری صورت بگیرد. اعضای هیات داوران این دوره از تعداد قابل توجه عکاسانی که در ویرایش تصاویرشان برای مسابقه بی احتیاط عمل کرده‌اند، مایوس شدند. این عکاسان با حذف و اضافه محتوایی به تصاویر، سبب رد عکس‌ها از مسابقه شدند.» در حالی‌که ورلد پرس فتو معتقد است که تلاشی برای گمراهی یا فریب [از سوی عکاسان شرکت‌کننده] صورت نگرفته، اما به گفته‌ی بورینگ نابه‌هنجاری‌های بسیاری در میان فایل‌ها مشاهده شد که توسط متخصصان مستقل به هیات داوران گزارش شد. بورینگ می‌گوید: « به موجب قوانین مسابقه، تنها رتوش فایل‌ها به نحوی که مطابق با استانداردهای حال حاضر این صنعت است، پذیرفته شده است و هیات داوران، تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در خصوص این استانداردهاست.»

او می‌افزاید: «ظاهرا تعدادی از عکاسان نمی‌توانند دربرابر وسوسه‌ای که در مرحله‌ی ویرایش تصویر درخصوص بهبود زیبایی تصاویر دارند مقاومت کنند و یا با حدف جزئیات کوچک برای مرتب‌کردن تصویر یا گاهی با toning که نتیجه‌ی آن تغییر تصاویر است، اقدام می‌کنند. هر دو روش، به وضوح باعث به خطر افتادن صداقت تصوایر می‌شوند. در نتیجه هیات داوران بیست در صد از آثاری را که به مرحله یکی مانده به آخر رسیده بودند را از مسابقه حذف کردند.»

این خبر چند ماه پس از این منتشر می‌شود که ورلد پرس فتو گزارشی را درباره‌ی دست‌کاری عکس و استانداردهای این صنعت منتشر کرد. بورینگ می‌گوید: «این‌طور که برمی‌آید نیاز ضروری به توجه بیشتر به این مسائل است. طی ماه‌های در پیش رو، گفتگوهای بیشتری را با جامعه عکاسی در سطح بین‌المللی آغاز می‌کنیم تا ببینیم به چه شکل می‌توان به درک عمیق‌تری از مسائل مربوط به استانداردهای ویرایش تصاویر در فتوژورنالیسم حرفه‌ای رسید. در درجه‌ی نخست و یه کمک یک‌دیگر باید به یک مبنای مشترک درباره‌ی این استانداردها برسیم و ببینیم که آنها چگونه تغییر می‌کنند و به دلیل این‌که این موضوع از نگرانی‌های اصلی ورلدپرس فتو است، رهبری آن را بر عهده می‌گیریم. تصمیم‌ داریم این استانداردها را در سطح بالایی نگه داریم.»

منبع: +

مطلب مرتبط:

ساختگی بودن ۸ درصد از عکس‌های شرکت‌ داده شده در مسابقه ورلدپرس فتو ۲۰۱۴

سخت‌گیری بیشتر ورلد‌پرس‌فوتو درخصوص ویرایش عکس‌ها

مَس نیسون، برگزیده پنجاه و هشتمین ورلد پرس‌ فتو

استانداردهای فعلی در باب دست‌كاری عكس‌ها چيست؟ مباحثه‌ای در مراسم ويژه‌ی جشن اهدای جوايز ورلدپرس فتو