حذف مجموعه عکس بحث‌برانگیز از فهرست برگزیدگان ورلد پرس فتو ۲۰۱۵
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۱۲/۱۴

حذف مجموعه عکس بحث‌برانگیز از فهرست برگزیدگان ورلد پرس فتو ۲۰۱۵

ورلد پرس فتو مجموعه عکس «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا» جووانی ترویلو که پیش از این به عنوان برگزیده‌ی نخست بخش مسائل معاصر انتخاب شده بود را به دلیل انتقال اطلاعات غلط، از فهرست برگزیدگان حذف کرد.

طی هفته‌های گذشته انتقادهای بسیاری به مجموعه عکس «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا» وارد شد. این مجموعه با استناد به توضیحات عکاس این مجموعه پیرامون وضعیت بحرانی شارلروآ، شهری در کشور بلژیک و در نزدیکی بروکسل است که از نظر اقتصادی و اجتماعی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

انتقادهای اولیه نسبت به صحنه‌سازی شدن تعدای از عکس‌های این مجموعه بود. به عنوان مثال در عکسی که دو جوان در حال س/ک-س در خودرویی هستند، نوری از داخل خودرو و از زاویه پایین می‌تابد و از طرفی نحوه‌ی قرارگیری خودرو و روشن بودن چراغ‌های آن برای بسیاری سوال ایجاد کرد که آیا به راستی این عکس‌ها مستند هستند یا صحنه‌سازی شده‌اند.

Giovanni Troilo
Giovanni Troilo

 

پل مگنت شهردار شارلروآ، از جمله منتقدان مجموعه عکس برگزیده‌ی ورلد پرس فتو بود. او در نامه‌ای به ورلد پرس فتو درباره‌ی این عکس نوشت که این عکس با همراهی پسرخاله‌ی عکاس گرفته شده است.»

Giovanni Troilo
Giovanni Troilo

وی در خصوص عکس دیگری از این مجموعه(عکس بالا) چنین نوشت: «نور دراماتیک صحنه‌سازی شده و توضیحات عکس اینطور القا می‌کند که فرد داخل عکس گوشه‌نشینی است که برای فرار از خشونت جاری در محله به خانه پناه آورده است. اما در واقع این شخص فیلیپ جنیون، شخصیت مشهوری در شارلروآ است … او علاقه‌ی بسیاری به ژست گرفتن در وضعیت نیمه برهنه دارد. او در یک محله به نسبت آرام زندگی می‌کند و خانه با شکوه او یک بار شراب فروشی است.»

ورلد پرس فتو دوم مارس در بیانیه‌ای ضمن وارد ندانستن انتقادات وارده به این مجموعه نوشت:«این مسابقه، فتوژورنالیست‌ها را ملزم کرده تا عکس‌ها را به گونه‌ای صحنه‌سازی نکنند تا چیزی را  نشان دهند که در غیر این صورت اتفاق نمی‌افتاد.»

توضیحات ورلد پرس فتو برای بسیاری قانع‌کننده نبود و ژان فرانسوئا لروی مدیر فستیوال Visa Pour l`image چهارم مارس در صفحه‌ی فیس‌بوک خود اعلام کرد که طی تصمیمی دردناک و به دلیل پایبندی به ارزش‌هایی غیرقابل انکار، از نمایش عکس‌های ورلدپرس فتو در فستیوال Visa Pour l`image خودداری خواهند کرد.

ساعاتی پس از انتشار یادداشت ژان فرانسو لروی، ورلد پرس فتو بیانیه‌ای دیگر منتشر کرد و مجموعه عکس «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا» جووانی ترویلو را این‌بار به دلیلی متفاوت با اکثر انتقادها حذف کرد. ورلدپرس فتو در بیانیه‌ی تازه‌ی خود که تنها دو روز پس از بیانیه‌ی پیشین منتشر شد، نوشت:

«پس از دریافت اطلاعات تازه در خصوص داستان جووانی ترویلو برگزیده نخست بخش مسائل معاصر ورلد پرس فتو تحقیقات خود را دیروز دوباره آغاز کرد. نتیجه تحقیقات این است که این داستان مطابق با قوانین دریافت آثار نیست و به همین خاطر این جایزه می‌بایست لغو شود. ترویلو داستان خود را با عنوان «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا» برای مسابقه ورلدپرس فتو ۲۰۱۵ به عنوان داستانی درباره‌‌ی شهر شارلروا بلژیک ثبت کرد. با این حال ورلدپرس فتو متوجه شد که عکسی از که از یک نقاش و مدل‌هایش گرفته شده در در Molenbeek بروکسل گرفته شده است. ترویلو در تماس تلفنی در تماس تلفنی این قضیه را تایید کرد و در ایمیلی نوشت که تصویر در شارلروآ، گرفته نشده است که بر خلاف آن چیزی است که برای مسابقه ثبت کرده است. ارائه‌ی اطلاعات غلط نقض قوانین ورلد پرس فتو ۲۰۱۵ است.»

به این ترتیب با حذف مجموعه «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا»، مجموعه‌های دوم و سوم مسائل معاصر به رده‌ی اول و دوم ارتقای جایگاه پیدا کردند.

عکس کاور: Giovanni Troilo

ورلدپرس یک شو سیاسی بیش نیست به اعتقاد من ... پیرامون یکی از مجموعه عکس های برگزیده امسال ایران در این دوره ایراد های جدی وجود دارد...

عباس

جدا از اینکه شو سیاسی هست یا نه که به نظرم هیچ ربطی به کسی نداره این موضوع . مهمتر اینه که عکاس های داخلی و آن هایی که خودشونو جزء فرار مغز ها می دونند ، آگاه باشند که به چیدمان بودن عکس هامون افتخار نکنیم.

مرتضی

عکاس های داخلی؟ فرار مغزها؟ چیدمان؟ افتخار؟ یعنی چی؟

رامین

بیایید همه چیز را سیاه و سفید نبینیم و بدانیم هیچ مرجعی بدون اشکال نیست مگر ذات احدی و معصومین و بقیه عوامل را باید نسبی دید.
چرا وقتی عکسهایی بسیار خوب منتخب و منتشر میشوند و ما از آنها آگاه میشویم را نبینیم.

زینلیان

بعضی ها بیشتر از اینکه شاتر دوربینشون کار کنه زبانشون کار میکنه! اونهم با نقدهای سطحی و خاله زنکی!!! بدون شک هرکس در حد سوادش نظر میده.

رضا