فراخوان بيستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۴/۲۷

فراخوان بيستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و همکاری اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها و دانشگاه آزاد اسلامي در رشته های مختلف هنرهای تجسمی، از جمله عکاسی، بيستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان از تاریخ ۱ تا ۵ شهریور ماه ۱۳۹۲ در استان گرگان برگزار می‌کند.

رشته‌های هنری جشنواره: طراحی، نقاشی، ارتباط تصویری (پوستر)، حجم (آهن، گچ، گل و سفال)، کاریکاتور، نگارگری، خوشنویسی (نقاشیخط، سياه مشق، نستعلیق)، تصویرسازی، عکاسی

برگزاری این دوره بر اساس پیش بینی ستاد برگزاری شامل دو مرحله ثبت نام هنرمندان واجد شرایط و اجرای کارگاهی پذیرفته شدگان در زمان برگزاری جشنواره است.

مقررات و شرایط ثبت نام:

انتظار مي رود اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، کلیه اعضاء انجمن هنرهای تجسمی، هنرجویان هنرستان های هنرهای تجسمی، آموزشگاه های آزاد، دانشکده های هنر و عموم هنرجویان علاقمند ازطریق رسانه های گروهی به ویژه سايت www.yafestival.ir و رسانه های استانی از آخرين اخبار جشنواره و کم و کیف برگزاری جشنواره سراسری کشور مطلع شده و حائزين شرايط را جهت شركت در جشنواره ترغيب نمايند..

۱- متولدین تاریخ های ۱۳۶۸/۰۶/۰۱ تا ۱۳۷۷/۰۶/۰۱  واجد شرایط سنی شرکت در جشنواره خواهند بود.

تبصره: سن شرکت کنندگان تا دو ماه از تاریخ قید شده کمتر یا بیشتر جهت حضور در جشنواره بلامانع است.

۲- كليه داوطلبين در مرحله ثبت نام می بایست تصویر کارت ملی یا صفحه اول شناسنامه خود را به همراه آثار خود در سایت ارسال کنند.

۳- هر متقاضي مي تواند حداكثر 5 اثر برجسته خود را در یکی از رشته های یاد شده جشنواره از طريق سايت ارسال نمايد. موضوع برای كليه داوطلبين در مرحله ثبت نام آزاد است.

۴- الزاما كليه داوطلبين و هنرجویان متقاضی تا ۲۵ تيرماه ۱۳۹۲ از طريق ارسال اينترنتي نمونه آثار و ثبت نام در سايت www.yafestival.ir در مرحله انتخابي شركت خواهند كرد. بدیهی است افرادی که ثبت نام ننموده اند از حضور در جشنواره محروم خواهند بود.

۵- فهرست نهايي شركت كنندگان تا تاريخ ۵ مرداد ماه ۱۳۹۲ از طریق سایت اعلام خواهد شد.

۶- پذیرفته شدگان باید یک اثر خود را برای نمایشگاه جشنواره حداکثر ۲۰ روز قبل از برگزاری جشنواره تحویل ستاد اجرایی نمایند در غیر اینصورت امکان شرکت در جشنواره را نخواهند داشت.

۷- ستاد جشنواره از ادامه حضور شركت كنندگاني كه به قوانين و دستورالعمل هاي ابلاغي عمل کنند، جلوگيري خواهد كرد.

۸- کلیه گروه های هنری انتخاب شده لازم است به گونه ای سازماندهی شوند که راس تاريخ مقرر (۹۲/۶/۱) خود را به ستاد جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان معرفی کنند.

۹- ستاد جشنواره تعهدی در قبال حضور قبل از موعد و یا بعد از پایان جشنواره نسبت به گروه ها و افراد خارج از فهرست مقرر نخواهد داشت.

۱۰- برگزيدگان دوره هاي قبلي مي توانند از طريق ارسال ایمیل ، تقاضاي شركت افتخاري خود را به اطلاع برگزاركنندگان برسانند. انتخاب این افراد بر اساس سیاست های ستاد برگزاری است و تقاضای شرکت به منزله تعهد برای ستاد برگزاری نیست.

شورای سیاستگذاری:

رئیس شورا: حميد شاه آبادي، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دبیر شورا: اصغر اميرنيا، مديركل مركز هنرهاي تجسمي

اعضای شورا: غلامرضا منتظري، بهرام كلهرنيا، مسعود شجاعي طباطبايي، مرتضي اسدي، علي تن، عبدالرحيم سياهكارزاده، حجت الاسلام سيف جمالي

دبير جشنواره: غلامرضا منتظري مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان

دبير هنري: سعيد فلاح فر

دبیر اجرایی: مسعود زنده روح کرمانی

مقررات اجرای کارگاه:

این جشنواره فرصت مناسبی برای طرح مباحث نوین و ارائه مبادله تجربیات جدید در باب هنرهای تجسمی به وجود خواهد آورد. هنرجویان شرکت کننده در طول جشنواره در کارگاه های تخصصی به صورت رقابتی شرکت نموده و در پایان، نفرات برگزیده توسط هیأت داوران معرفی می شوند. با توجه به ماهيت رقابتي جشنواره، تم يا موضوعات پیشنهادی جشنواره همزمان با شروع كارگاه ها و متناسب با رشته هاي مختلف از طريق دبير هنري و استادان مربوطه اعلان خواهد شد.

۱- پذیرفته شدگان لازم است همراه با كارت ملي در جشنواره حاضر شوند.

۲- هنرمندان بر اساس فهرست نهايي اعلام شده در كارگاه ها شرکت کرده و به هيچ وجه اجازه جایگزینی و جابجايي در ساير رشته هاي جشنواره را نخواهند داشت.

۳- حضور همراه برای هیچ یک از داوطلبان اعم از زن یا مرد پذیرفته نخواهد شد.

۴- مخارج ایاب و ذهاب بر عهده هنرمندان و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های اعزام کننده بوده و ستاد جشنواره در این ارتباط هیچ هزینه ای را تقبل نمی کند.

۵- داوطلب در طول مدت شرکت در جشنواره کاملاً در اختیار برنامه های ستاد جشنواره بوده و بنابر این امکان دیدارهای خصوصی و یا پرداخت به برنامه های شخصی وجود نخواهد داشت، هم چنین در طول این مدت گروه های اعزامی و میهمانان ستاد ملزم به هماهنگی کامل با برنامه های اعلام شده هستند.

۶- كارگاه آزمون هنرمندان شرکت کننده طی برنامه عملی برای کلیه رشته ها در سه روز کامل در فضاهاي پیش بینی شده برگزار و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

۷- رشته طراحی مطابق نظر اساتید، ممکن است در فضاهای سرپوشیده، ذهنی و یا در فضای باز طبیعت برگزار گردد.

۸- کلیه آثار خلق شده در اختیار دبیرخانه قرار خواهد گرفت و دبیرخانه مجاز به بهره برداری از آثار خلق شده خواهد بود و در صورت لزوم در مراكز استاني به نمايش گذاشته خواهد شد.

۹- داوطلبین شرکت کننده در جشنواره به همراه کلیه ابزار کار و لوازم ضروری کارگاهی خود در برنامه سنجش خلاقیت و تولید اثر هنری شرکت خواهند کرد.

۱۰-- ستاد جشنواره نسبت به تهیه و در اختیار قرار دادن لوازم مورد نیاز هنرمندان مدعو در حد مقدورات اقدام خواهد نمود. (توضیح: بوم نقاشی به ابعاد 90*90 و 70*100 و مقادیر محدودی مواد مورد نیاز کارگاه حجم و سفال در محل کارگاه توزیع خواهد شد.)، لازم است هنرجويان مواد و لوازم غير قابل حمل خود را قبل از شروع جشنواره اعلام نمايند تا نسبت به تهيه آن اقدام شود. در غير اين صورت و در طول برگزاري جشنواره امكان سفارش وجود ندارد.

۱۱- با عنایت به اهمیت برگزاری نشست های تخصصی و عمومی، یک روز کامل (ترجیحا" روز اول جشنواره) به این امر اختصاص می یابد. لازم به ذكر است حضور تمامي شركت كنندگان الزامي بوده و در پايان جشنواره گواهي دوره اهداء می گردد.

۱۲- ستاد برگزاری جشنواره از ارائه هرگونه پیشنهاد، مقاله و یا برنامه توسط هنرجویان شرکت کننده در جهت تنوع و غنای بیشتر برنامه های جانبی با اعلام قبلی استقبال می نماید.

۱۳- تصمیم گیری در موارد پیش بینی نشده برحسب موضوع به عهده رئیس ستاد جشنواره و دبیر هنری جشنواره خواهد بود.

۱۴- ستاد جشنواره انتظار دارد همه شرکت کنندگان برابر موازین و شئونات اسلامی متعارف رفتار نموده و مقررات جشنواره را به طور دقیق مراعات نمایند. در صورت عدم رعايت مقررات، جشنواره مجاز به عدم پذیرش افراد و تاديه خسارات خواهد بود.

جوایز:

نفر اول، تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ ريال

نفر دوم لوح افتخار و مبلغ ۱۲/۰۰۰/۰۰۰ ريال

نفر سوم لوح افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ريال

۱- به کلیه شرکت کنندگان در جشنواره گواهی شرکت دریافت اعطا خواهد شد.

۲- در رشته های نقاشی، طراحی، پوستر و حجم، تصویرسازی، عکاسی نفرات بر اساس رتبه اول تا سوم خواهند بود.

۳- در رشته کاریکاتور در گرایش چهره یک نفر اول و در گرایش کارتون نفرات اول و دوم در نظر گرفته شده است.

۴- در رشته نگارگری یک نفر اول در هر یک از گرایش های نگارگری، تذهیب، گل و مرغ در نظر گرفته شده است.

۵- در رشته خوشنویسی یک نفر اول در هر یک از گرایش های در نظر گرفته شده است.

گاهشمار جشنواره:

۱- ثبت نام و ارسال تصویر آثار تا ۳۰ تیرماه ۱۳۹۲ از طريق سایت www.yafestival.ir

2- اعلام اسامی پذیرفته شدگان تا تاريخ 5 مرداد ماه ۱۳۹۲

3- ارسال یک اثر از سوی پذیرفته شدگان به دبیرخانه جشنواره تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

4- حضور پذیرفته شدگان در گرگان ۱ شهریور ۱۳۹۲

5- افتتاحیه جشنواره ۲ شهریور ۱۳۹۲

6- اختتامیه ۵ شهریور ۱۳۹۲ 

برای ثبت‌نام در این جشنواره به این آدرس، مراجعه کنید.